Delegert kommisjonsdirektiv (EU) 2025/149 av 15. november 2024 om endring av vedleggene til europaparlaments- og rådsdirektiv 2008/68/EF for å ta hensyn til den vitenskapelige og tekniske utviklingen
Farlig godsdirektivet: endringsbestemmelser om innlands transport av farlig gods
EØS-notat offentliggjort 13.2.2025
Tidligere
- Utkast til delegert kommisjonsdirektiv sendt til Europaparlamentet og Rådet for klarering 15.11.2024
- Kommisjonsdirektiv publisert i EU-tidende 24.1.2025
Bakgrunn
(fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 12.2.2025)
Sammendrag av innhold
Delegert kommisjonsdirektiv (EU) 2025/149 av 15. november 2024 endrer vedleggene til europaparlaments- og rådsdirektiv 2008/68/EF for å tilpasse dem til den tekniske og vitenskapelige utvikling.
Vedlegg I, del I.1, vedlegg II, del II.1, og vedlegg III, del III.1, til direktiv 2008/68/EF henviser til bestemmelsene i de internasjonale avtaler om innenlandstransport av farlig gods på vei og jernbane som definert i direktivets artikkel 2. Bestemmelserne i disse internasjonale avtalene ajourføres annethvert år. Som en følge av dette får det reviderte regelverket anvendelse fra 1. januar 2025 med en overgangsperiode frem til den 30. juni 2025. I Vedlegg I, del I.1, vedlegg II, del II.1, og vedlegg III, del III.1, til direktiv 2008/68/EF gjøres det derfor en henvisning til dette nye reviderte regelverket - ADR/RID 2025.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Den europeiske avtalen om internasjonal vegtransport av farlig gods (ADR) er tiltrådt av Norge. Artikkel 3 i denne avtalen gjør vedleggene A og B automatisk til en del av avtalen. Konvensjonen om internasjonal transport med jernbane (COTIF), som Norge har tiltrådt i 1985 ved medlemsskapet i Intergovernmental Organization for International Carriage by Rail (OTIF), gjør tilsvarende i artikkel 6, vedlegg C til avtalen, det internasjonale reglement for transport av farlig gods på jernbane (RID) til en del av avtalen. Europaparlaments- og rådsdirektiv 2008/68/EF av 24. september 2008 om innenlands transport av farlig gods, innlemmet i EØS-avtalen 25. september 2009, inntar ADR og COTIF i fellesskapsretten. ADR vedlegg A og B og RID er gjennomført i forskrift 1. april 2009 nr. 384 om landtransport av farlig gods, jf. forskriften § 2, og fremkommer som vedlegg til forskriften.
De endrede vedleggene tas inn i landtransportforskriften ved en henvisning til delegert kommisjonsdirektiv (EU) 2025/149 av 15. november 2024 i ingressen til forskriften.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Endringene i ADR og RID vil innebære noen økonomiske og administrative konsekvenser. Det er gjort et anslag, da det er vanskelig å beregne eksakt hvilke konsekvenser endringene vil få. Enkelte skjerpelser i regelverket vil medføre betydelige økonomiske eller administrative konsekvenser, men i all hovedsak er det snakk om mindre skjerpelser eller forenklinger i regelverket. De fleste endringene berører en begrenset mengde aktører. Forenklingene i regelverket vil på generell basis medføre noen mindre kostnadsbesparelser for de aktuelle aktørene, samtidig som skjerpelsene vil medføre noe økte kostnader og økt sikkerhet. Endringene som har økonomiske eller adminstrative konsekvenser er knyttet til følgende forhold:
- Nye krav til elektroniske transportdokument
- Forenklinger for transport av farlig avfall
- Avfall av engangsbeholdere for gass
- Avsender av nedkjølt flytende gass i tank
- Nivåmålere på tank
- Ammoniakktanker
- Oppdatering til nyere versjon av standardene for tank og trykkbeholdere
- Litiumbatterier
- Celler og batterier basert på natriumion
- Storemballasje for celler og batterier
- Ny emballeringsbestemmelse for batteridrevne kjøretøy
- Innskjerpelse av transport av tom, ikke rengjort, emballasje i bulk
- Godkjenningsattest for kjøretøy for å forhindre forfalskninger
- Omskriving av spesifikasjonene på varm, konsentrert løsning av ammoniumnitrat
- Bruksklare vaksiner
- Kolli med krav om beskyttelse mot varme og sollys
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten omfattes av hurtigprosedyren, og behanldles ikke i Spesialutvalget for transport.
Vurdering
Rettsakten anses å være EØS-relevant og akseptabel.