Farlig godsdirektivet: unntaksbestemmelser for visse land
Kommisjonens gjennomføringsbeslutning (EU) 2022/1095 av 29. juni 2022 om endring av europaparlaments- og rådsdirektiv 2008/68/EF om innlands transport av farlig gods for å godkjenne visse nasjonale unntak
Commission Implementing Regulation (EU) 2022/1095 of 29 June 2022 amending Directive 2008/68/EC of the European Parliament and of the Council on the inland transport of dangerous goods to authorise certain national derogations
EØS-komitebeslutning 3.2.2023 om innlemmelse i EØS-avtalen
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 5.1.2023)
Sammendrag av innhold
Direktiv 2008/68/EF om innlandtransport av farlig gods artikkel 6 (2) og artikkel 6 (4) åpner for at det kan gis nasjonale unntak for visse typer transporter. Direktivets vedlegg I, del I.3, vedlegg II, del II.3, og vedlegg III, del III.3 inneholder lister over nasjonale unntak. Medlemsstatene kan sende en anmodning om nasjonale unntak til Europakommisjonen som vurderer om unntakene skal tillates.
Ved kommisjonsbeslutning (EU) 2022/1095 gis det en godkjenning av at noen medlemsstater innfører særskilte konkrete unntak i henhold til direktiv 2008/68/EF og vedleggene i direktivet blir derfor endret i overensstemmelse med dette. Endringene innebærer at nærmere angitte medlemsland er autorisert til å gjennomføre unntak på deres territorium.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Direktiv 2008/68/EF er gjennomført i forskrift 1. april 2009 nr. 384 om landtransport av farlig gods (landtransportforskriften). Norge er ikke gitt noen særskilte unntak i kommisjonsbeslutning (EU) 2022/1095 og denne endringen får således ingen betydning for norsk lovgivning.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Ingen.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten følger hurtigprosedyren og behandles derfor ikke i Spesialutvalget for transport
Status
Rettsakten vurderes som EØS-relevant og akseptabel.
Sammendrag av innhold
Direktiv 2008/68/EF om innlandtransport av farlig gods artikkel 6 (2) og artikkel 6 (4) åpner for at det kan gis nasjonale unntak for visse typer transporter. Direktivets vedlegg I, del I.3, vedlegg II, del II.3, og vedlegg III, del III.3 inneholder lister over nasjonale unntak. Medlemsstatene kan sende en anmodning om nasjonale unntak til Europakommisjonen som vurderer om unntakene skal tillates.
Ved kommisjonsbeslutning (EU) 2022/1095 gis det en godkjenning av at noen medlemsstater innfører særskilte konkrete unntak i henhold til direktiv 2008/68/EF og vedleggene i direktivet blir derfor endret i overensstemmelse med dette. Endringene innebærer at nærmere angitte medlemsland er autorisert til å gjennomføre unntak på deres territorium.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Direktiv 2008/68/EF er gjennomført i forskrift 1. april 2009 nr. 384 om landtransport av farlig gods (landtransportforskriften). Norge er ikke gitt noen særskilte unntak i kommisjonsbeslutning (EU) 2022/1095 og denne endringen får således ingen betydning for norsk lovgivning.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Ingen.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten følger hurtigprosedyren og behandles derfor ikke i Spesialutvalget for transport
Status
Rettsakten vurderes som EØS-relevant og akseptabel.