(Forslag) Europaparlaments- og rådsdirektiv (EU) …/… om endring av europaparlaments- og rådsdirektiv 2011/65/EU med hensyn til omfordeling av vitenskapelige og tekniske oppgaver til Det europeiske kjemikaliebyrå
Farlige stoffer i elektrisk og elektronisk utstyr: oppgaver til Det europeiske kjemikaliebyrå
Foreløpig holdning (forhandlingsmandat) vedtatt av Rådet 14.6.2024
Tidligere
- Forslag til europaparlaments- og rådsdirektiv lagt fram av Kommisjonen 7.12.2023
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 12.11.2024)
Sammendrag av innhold
Direktiv 2011/65/EU (RoHS) fastsetter regler om begrensning av visse farlige stoffer i elektriske og elektroniske produkter (EE-produkter). Vedlegg III og IVi RoHS omfatter stoffer som er unntatt fra restriksjoner i henhold til vedlegg IIi direktiv 2011/65/EU.
Europakommisjonen har lagt frem et forslag om endring av RoHS-direktivet som følge av initiativet "Ett stoff, én vurdering" ("One substance, one assessment") under den europeiske kjemikaliestrategien. De foreslåtte endringene av RoHS innebærer at det europeiske kjemikaliebyrået (Echa) skal overta vitenskapelige og tekniske oppgaver fra EU-kommisjonen. Formålet er at EU-prosesser på kjemikalieområdet skal bli gjort mer effektivt, koordinert og transparent, samt å øke kvaliteten på kjemikalievurderingene.
Oppgavene som er foreslått å omfordele til Echa gjelder prosessen med å forby nye stoffer under RoHS og vurdering av søknader om unntak fra forbudene. I forslaget til endringsdirektivet for RoHS er det foreslått at søknader om unntak fra de forbudte stoffene skal sendes til Echa og bli vurdert der, før EU-kommisjonen skal fatte vedtak. Videre er det også foreslått at Echa skal ha ansvar for å gjennomgå og endre listen over forbudte stoffer i vedlegg II i RoHS-direktivet, før EU-kommisjonen skal vedta endringer i listen.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Hovedrettsakten, direktiv 2011/65/EU om begrensning av bruk av visse farlige stoffer i elektrisk og elektronisk utstyr, er innlemmet i EØS-avtalen og gjennomført ved produktforskriften kapittel 2a med vedlegg. Gjennomføring av nye rettsakter skjer ved endringer i denne forskriften. Det foreslåtte endringsdirektivet vil gjøre det nødvendig å endre produktforskriften § 2a-16 og vedlegg 3 (til kapittel 2a). Det synes også å være behov for at et nytt vedlegg blir lagt til kapittel 2a i forskriften.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Forslaget om å omfordele oppgaver som dreier seg om vitenskapelige og tekniske vurderinger til Echa har som mål å forbedre, effektivisere og gjøre disse EU-prosessene mer transparente, som er til fordel for myndighetene i medlemslandene, virksomheter og allmenheten. Forslaget vil ikke medføre betydelige økonomiske, sosiale eller miljømessige konsekvenser for disse aktørene, men vil ha innvirkning på Echa i form av flere oppgaver og økt press på ressursene de får.
Selve gjennomføringen i norsk regelverk vil ikke medføre administrative eller økonomiske konsekvenser utover endringene som allerede følger av EUs nye regelverk.
Sakkyndige instansers merknader
Dokumenter om endringer i RoHS-direktivet legges ut på hjemmesiden til Miljødirektoratet. Norge deltar aktivt i arbeidet i EU knyttet til regelverket, blant annet i ekspertgruppe i EU-kommisjonen.
EU-kommisjonen hadde forslaget på internasjonal høring fra 08.12.23-03.04.24. Norske aktører har anledning til å kommentere i den forbindelsen.
Status
Forslaget ble lagt frem av Europakommisjonen 8. desember 2023, og var på høring frem til 3. april 2024.
Europakommisjonen har sendt forslaget til Europaparlamentet og Rådet, og det er nå under behandling der.