Fartsskriverforordningen: endringsbestemmelser om ombordmontert veieutstyr
Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2020/158 av 5. februar 2020 om endring av gjennomføringsforordning (EU) 2016/ 799 med hensyn til ombordveiingsutstyr i kjøretøy
Commission Implementing Regulation (EU) 2020/158 of 5 February 2020 amending Implementing Regulation (EU) 2016/799 for the purpose of on-board weighing equipment
Norsk forskrift kunngjort 6.11.2020
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 28.2.2020)
Sammendrag av innhold
Forordningen gjør endringer i forordning 2016/799 om tekniske spesifikasjoner for smart fartsskriver.
I forordning 2016/799 vedlegg 1C tillegg 14 punkt 5.5 står det regler om tilpasning til ombordveiingsutstyr i direktiv 2015/719.
EU har imidlertid nylig gitt særskilte bestemmelser om ombordveiingsutstyr i forordning 2019/1213 som er i strid med bestemmelene i nevnte punkt 5.5.
Etter forordning 2020/158 slettes bestemmelsene i forordning 2016/799 vedlegg 1C tillegg 14 punkt 5.5
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordningen må innlemmes i kjøre- og hviletidsforskriften § 1. Samferdselsdepartementet er vedtaksmyndighet.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Forordningen har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser.
Vurdering
Forordningen anses fornuftig all den tid reglene i 2016/799 vedlegg 1C tillegg 14 punkt 5.5 er i strid med de nye reglene om ombordveiingsutstyr i forordning 2019/1213. Det bemerkes at Norge har gjennomført 2019/1213 i norsk rett, men ikke gjort det obligatorisk med slikt utstyr.
Status
Forordningen er vedtatt og trer i kraft i EU 26 februar 2020.
Sammendrag av innhold
Forordningen gjør endringer i forordning 2016/799 om tekniske spesifikasjoner for smart fartsskriver.
I forordning 2016/799 vedlegg 1C tillegg 14 punkt 5.5 står det regler om tilpasning til ombordveiingsutstyr i direktiv 2015/719.
EU har imidlertid nylig gitt særskilte bestemmelser om ombordveiingsutstyr i forordning 2019/1213 som er i strid med bestemmelene i nevnte punkt 5.5.
Etter forordning 2020/158 slettes bestemmelsene i forordning 2016/799 vedlegg 1C tillegg 14 punkt 5.5
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordningen må innlemmes i kjøre- og hviletidsforskriften § 1. Samferdselsdepartementet er vedtaksmyndighet.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Forordningen har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser.
Vurdering
Forordningen anses fornuftig all den tid reglene i 2016/799 vedlegg 1C tillegg 14 punkt 5.5 er i strid med de nye reglene om ombordveiingsutstyr i forordning 2019/1213. Det bemerkes at Norge har gjennomført 2019/1213 i norsk rett, men ikke gjort det obligatorisk med slikt utstyr.
Status
Forordningen er vedtatt og trer i kraft i EU 26 februar 2020.