Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2024/1886 av 10. juli 2024 om fastsettelse av nærmere regler om gjennomføring av europaparlaments- og rådsforordning (EU) nr. 165/2014 med hensyn til innholdet i grunn- og videreutdanning av kontrolloffiserer for analyse av registrerte data og kontroll av fartsskrivere
Fartsskriverforordningen: krav til opplæring av kontrolloffiserer for analyse og kontroll av fartsskrivere
EØS-notat offentliggjort 29.10.2025
Tidligere
- Utkast til forordning lagt fram av Kommisjonen 15.4.2024 med tilbakemeldingsfrist 13.5.2024
- Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 11.7.2024
Bakgrunn
(fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 29.10.2025)
Sammendrag av innhold
Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU)2024/1886 innfører nærmere regler om gjennomføring av europaparlamentets- og rådsforordning (EU) 165/2014 med hensyn til innholdet i grunn- og videreutdanning av kontrolloffiserer for analyse av registrerte data og kontroll av fartsskrivere.
Forordning (EU) 165/2014 regulerer tekniske krav til fartsskrivere i kjøretøy som er omfattet av kjøre- og hviletidsregelverket. Forordning (EU) 2024/1886 innfører krav om grunn- og videreutdanning for kontrollører av fartsskrivere.
Det innføres nærmere krav til innholdet i grunn- og videreutdanningen herunder, krav til opplæring av kontrolloffiserer og krav til harmonisering og samarbeid mellom medlemslandene, blant annet gjennom felles opplæringsmoduler og erfaringsutveksling.
Fartsskrivere er et verktøy for å kontrollere at veitransportvirksomheter og yrkessjåfører etterlever kjøre-og hviletidsregelverket. Det er derfor viktig at de som skal kontrollere etterlevelsen har god og felles forståelse av gjeldende regelverk, kunnskap om hvor man finner relevant veiledning om regelverket, kunnskap om hvordan man analyserer fartsskriverdata og kontrollerer fartsskrivere samt kunnskap om den teknologiske utviklingen og manipulasjonsteknikker. Kontrollører bør også ha god evne til å kommunisere med sjåfører og transportvirksomheter under kontroller.
Det forventes at felles krav til utdanning for kontrollører vil føre til harmonisering av kontrollpraksis i EU og likebehandling av yrkessjåfører og virksomheter når de kontrolleres, samt økt etterlevelse av regelverket.
Formål
Forordningen har som mål å sikre:
- En felles standard for opplæring av kontrolloffiserer i hele EU.
- En mer effektiv og harmonisert kontroll av kjøre- og hviletider i EU som skal sørge for at yrkessjåfører behandles likt i medlemslandenes kontroller.
- Økt etterlevelse av regelverket i transportsektoren.
Innhold i opplæringen
Kontrollører skal gjennomføre både grunn- og videreopplæring.
Opplæringen har følgende mål:
Kontrollører skal ha god forståelse av:
- EU-regelverk om kjøre- og hviletid, fartsskrivere og sosial lovgivning.
- Bruk og analyse av data fra digitale og smarte fartsskrivere.
- Kunnskap om teknologisk utvikling, herunder nye manipulasjonsteknikker.
- Kommunikasjon med sjåfører og transportbedrifter under kontroller.
- Utveksling av “beste-praksis” og erfaringer fra tidligere kontroller
Alle kontrollører skal gjennomføre den samme grunnutdanningen som skal dekke blant annet relevant EU-regelverk for analyse av fartsskriver-data og hva som karakteriserer de forskjellige versjonene av analoge, digitale og smarte fartsskrivere slik som design, funksjonalitet og typen av data de kan lagre. Grunnutdanningen inneholder videre en rekke praktiske opplæringskrav som å kunne lese og analysere fartsskriverdata og å vite hvordan man skal ta avgjørelser under kontrollene basert på tilgjengelig informasjon, og hvordan man skal gjennomføre dem på en profesjonell måte.
Kontrollører skal gjennomføre videreopplæring ut fra den typen kontroller de utfører. Opplæringen av vegkantkontrollører har et noe annet innhold enn opplæringen av kontrollører av virksomhetslokaler. Disse kravene følger av forordningens vedlegg punkt 4.
I opplæringen av kontrollørene skal det også inngå relevante språkkurs og/eller bruk av oversettelse og kommunikasjonsteknologi med fokus på språkene som brukes i felles kontroller med andre medlemsland.
Harmonisering og samarbeid
• Forordningen fremmer lik behandling av transportører i hele EU.
• Den legger til rette for samarbeid mellom medlemsland, blant annet gjennom felles
opplæringsmoduler og erfaringsutveksling.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordningen utløser ingen andre rettslige konsekvenser enn oppdatering av EØS-henvisninger i forskrift om kjøre- og hviletid og fartsskriver.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Statens vegvesens interne opplæring for kontrollører «Trafikant og kjøretøystudiet» (TKS) er inne i en endringsfase der det blant gjøres om fra fysisk kursing til mer digital læring. Ettersom det allerede er bestemt at TKS-studiet skal revideres, vil ikke de nye endringene i forordningen medføre særlige konsekvenser for Statens vegvesen. Innholdet i gjeldende
opplæringen dekker i all hovedsak allerede punktene som denne rettsakten viser til. Punkter som eventuelt ikke er tilstrekkelig dekket gjennom tidligere opplæringsmoduler, vil derfor i det reviderte forslaget bli ivaretatt. Dette gjelder eksempelvis punktene som omhandler gode kommunikasjonsteknikker med sjåførene i forbindelse med gjennomføring av kontroll og mer målrettet opplæring i å oppdage manipulasjon av fartsskriver.
Selve arbeidet med gjennomføringen av forordningen i norsk rett, antas å ligge innenfor det ordinære regelverksarbeidet, og vil derfor ikke utgjøre noen ekstra administrative konsekvenser.
Forordningen antas ikke å medføre økonomiske eller administrative konsekvenser for politiet, ettersom politiet i tråd med etablert ansvarsdeling med Statens vegvesen ikke gjennomfører slike kontroller.
Vurdering
Rettsakten skal sikre en enhetlig forståelse og felles oppfatning av hvordan kontroll av fartsskrivere skal gjennomføres i EU og EØS-området. Forordningen skal sikre at kontrollører følger og har den samme forståelsen av regelverket, samt sikre etterlevelse av regelverket i EU/EØS.
Forordningen anses EØS-relevant og akseptabel.
Status
Forordningen er vedtatt i EU, men ikke tatt inn i EØS-avtalen.