Felles klassifikasjon for offentlige innkjøp (CPV)
Fortolkningsdom avsagt av EU-domstolen 10.11.2022
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra europaparlaments- og rådsforordningen, norsk utgave)
1) Anvendelsen av ulike nomenklaturer skader åpenheten og klarheten med hensyn til offentlige innkjøp i Europa. Slik anvendelse virker inn på kvaliteten til og fristene for kunngjøringer av konkurranse, og utgjør en begrensning for næringsdrivendes tilgang til offentlige kontrakter.
2) I sin rekommandasjon 96/527/EF oppfordret Kommisjonen oppdragsgivere og myndigheter til å benytte en felles klassifikasjon [Common Procurement Vocabulary (CPV)], som er utarbeidet på grunnlag av visse eksisterende nomenklaturer med sikte på en bedre tilpasning av disse til offentlige kontrakter, til å beskrive kontraktsgjenstanden.
3) De referanser som anvendes av ordregivende myndigheter og av oppdragsgivere for å beskrive kontraktsgjenstanden, bør standardiseres ved at det utarbeides et felles klassifikasjonssystem for offentlige innkjøp.
4) Medlemsstatene bør ha et felles referansesystem der samme varebeskrivelse benyttes på alle de offisielle fellesskapsspråkene, og der de tilsvarende alfanumeriske kodene også er de samme, slik at språkbarrierene kan oppheves på fellesskapsplan.
5) Ved denne forordning bør det derfor vedtas en revidert utgave av CPV, som utgjør et felles klassifikasjonssystem for offentlige innkjøp, og som gjennomføres ved direktivene om samordning av framgangsmåtene for tildeling av offentlige kontrakter.
6) Det må også utarbeides veiledende tabeller som viser samsvaret mellom CPV og den statistiske produktgruppering etter næring (CPA) innen Det europeiske økonomiske fellesskap, De forente nasjoners foreløpige sentrale produktgruppering (CPC Prov.), standarden for næringsgruppering innen De europeiske fellesskap (NACE Rev. 1) og Den kombinerte nomenklatur (KN).
7) Oppbygningen og kodene i CPV kan kreve tilpasninger og endringer i lys av utviklingen i markedene og brukernes behov. En passende framgangsmåte for revisjon må derfor fastsettes.
8) De tiltak som er nødvendige for gjennomføringen av denne forordning, bør vedtas i samsvar med rådsbeslutning 1999/468/EF av 28. juni 1999 om fastsettelse av nærmere regler for utøvelsen av den gjennomføringsmyndighet som er tillagt Kommisjonen.
9) Ettersom målet for det framlagte forslaget, dvs. utarbeiding av et klassifikasjonssystem for offentlige kontrakter, ikke kan nås i tilstrekkelig grad av medlemsstatene og derfor, på bakgrunn av tiltakets omfang og virkninger, bedre kan nås på fellesskapsplan, kan Fellesskapet vedta tiltak i samsvar med nærhetsprinsippet fastsatt i traktatens artikkel 5. I samsvar med forholdsmessighetsprinsippet fastsatt i nevnte artikkel går denne forordning ikke lenger enn det som er nødvendig for å nå dette mål.
10) Begrunnelsen for å velge en forordning i stedet for et direktiv, er at innføringen av et klassifikasjonssystem for offentlige kontrakter ikke krever at bestemmelsene innarbeides i medlemsstatenes lovgivning.
11) For at brukerne skal få tid til å gjøre seg kjent med et enhetlig klassifikasjonssystem som med tiden vil bli obligatorisk, bør det fastsettes en tilpasningsperiode før denne CPV-forordningen gjennomføres -