Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2025/24 av 19. desember 2024 om endring av forordning (EU) nr. 965/2012 med hensyn til krav til luftfartøyoperatører knyttet til bakketjenesteaktiviteter
Felles regler for sivil luftfart: endringsbestemmelser om krav til luftfartøyoperatører
EØS-notat offentliggjort 21.8.2025
Tidligere
- Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 7.3.2025
Bakgrunn
(fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 6.8.2025)
Sammendrag av innhold
Forordning (EU) 2025/24 endrer forordning om luftfartsoperasjoner (EU) 965/2012 ved å ta inn regler om bakketjenester. Nærmere bestemt tilpasses forordning (EU) 965/2012 reglene i forordning (EU) 2025/20 om bakketjenester, både når luftfartsselskaper anskaffer slike tjenester og når luftfartsselskaper utfører slike tjenester selv (self handling).
Forordningen innfører harmoniserte definisjoner, regler om koordinering og deling av relevant sikkerhetsinformasjon mellom luftfartsselskapet og leverandørene av bakketjener. Reglene om luftfartsselskaper som utfører bakketjenester selv (self handling) gjelder kun luftfartsselskaper som driver ervervsmessig lufttransport med komplekse fly.
Ansvaret for bakketjeneste-aktiviteter som allerede ligger til luftfartsselskapet, slik som last-beregning (load-control), vekt/balanse, endres ikke av de nye reglene. Kravene til etablering av operasjonelle prosedyrer tydeliggjøres imidlertid.
Reglene i forordning (EU) 2025/24 er del av en regelverkpakke på tilsammen 5 forordninger. Tilsammen etablerer disse forordningene et helhetlig regelverk om bakketjenester og tilsynet med organisasjonene som leverer slike tjenester. De øvrige forordningene i regelverkspakken er (EU) 2025/20, (EU) 2025/21, (EU) 2025/22 og (EU) 2025/23. Disse er omtalt i egne EØS-notater.
Merknader
Hjemmel i EF-traktaten
Forordningen erhjemlet i forordning (EU) 2018/1139 (ny EASA basisforordning) artikkel 31, som igjen er hjemlet i TFEU artikkel 100.
Rettslige konsekvenser
Sivil luftfart er omfattet av EØS-avtalens virkeområde og forordning (EU) 965/2012 med senere endringer er EØS-gjennomført i forskrift 7. august 2013 om luftfartsoperasjoner. En EØS-gjennomføring av forordning (EU) 2025/24 vil skje i den samme forskriften.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Konsekvensene ventes ikke å bli omfattende for luftfartsoperatører som selv leverer bakketjenester. Dette skyldes at disse selskapene erfaringsvis alt driver iht. industristandarder for bakketjenester, som de nye reglene er basert på. For selskaper som kjøper bakketjenester utelukkes det ikke at kostnaden for dette kan stige noe som følge av økte driftskostnader hos selskapene som leverer bakketjenester pga. øvrige endringer i reglene om bakketjenester. Disse kostnadene vil imidlertid ikke være direkte følge av forordning (EU) 2025/24.
Sakkyndige instansers merknader
Saken har ikke vært behandlet i spesialutvalget for transport hvor berørte departementer er representert.
Saken var på høring i Norge fram til 1. september 2022.
Vurdering
Luftfartstilsynet anser forordning (EU) 2025/24 som EØS-relevant og akseptabel.
Status
Forordning (EU) 2025/24 er utarbeidet på grunnlag av et forslag utarbeidet av det europeiske luftfartsbyrået EASA. EASA har hatt saken på høring blant medlemsstatene, og konsultert aktuelle markedsaktører gjennom workshops og EASAs faste konsultasjongrupper (EASA Adisory Bodies) hvor mydighetene og ulike markedsaktører er representert. Saken er deretter behandlet i EASA Komiteeen og EUs ekspertgruppe for flysikkerhet, før forordning (EU) 2025/24 ble vedtatt den 19. desember 2024.