(Under forberedelse) EASA NPA 2024-05, Samsvarsvurdering — Etablering av et europeisk sertifiserings-/deklarasjonssystem for sikkerhetsrelatert flyplassutstyr
Felles regler for sivil luftfart: endringsbestemmelser om samsvarsvurdering av sikkerhetsrelatert flyplassutstyr (NPA 2024-5))
EØS-notat offentliggjort 18.10.2024
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 16.10.2024)
Sammendrag av innhold
I EASAs NPA 2024-05 foreslås et nytt rammeverk for sertifisering/erklæring av sikkerhetsrelatert utstyr på flyplasser (RMT.0161). Hensikten er å sikre at slikt utstyr oppfyller relevante krav, og å lette prosessen med å demonstrere overholdelse av disse kravene.
Hovedelementene i NPA 2024-05 inkluderer:
- Hvorfor dette er nødvendig: Regelverket skal sikre at sikkerhetsrelatert utstyr på flyplasser er i samsvar med sertifiseringsspesifikasjonene. Dette vil samsvare med gjeldende felleseuropeisk regelverk som krever sertifisering av flyplasser og deres utstyr.
- Hva som skal oppnås: Målet er å fremme konkurranse og fri bevegelse av sertifisert flyplassutstyr innen EU. Dette skal også redusere kostnader og forbedre effektiviteten ved innkjøp og vedlikehold av slikt utstyr, samt støtte utviklingen av ny teknologi.
- Hvordan det skal gjennomføres: Det foreslås en sertifiserings- og erklæringsordning for sikkerhetsutstyr på flyplasser. Dette omfatter regler for å utstede, opprettholde, endre og tilbakekalle sertifikater, samt prosedyrer for erklæringer av slikt utstyr. Mer konkret foreslås det at det skal utstedes et sertifikat for sikkerhetsrelatert flyplassutstyr som gir informasjon direkte til flybesetningen for å utføre flyvningen på en sikker måte. For sikkerhetsrelatert flyplassutstyr for flyplasspersonell som skal sikre sikker drift av et luftfartøy på flyplassen skal det utstedes en egenerklæring ("declaration"). Også organisasjoner involvert i design og produksjon av sikkerhetsrelatert flyplassutstyr kan utstede en egenerklæring om sine design- og produksjonsevne. Det foreslås at EASA får rollen som ansvarlig myndighet for å føre tilsyn med sertifisering og erklæringer.
Dette nye rammeverket har som mål å lette byrden på flyplassoperatører, som skal kunne stole på utstyr som allerede er sertifisert eller erklært til EASA uten behov for ytterligere inspeksjoner eller tester. Det foreslås konkret en ny kommisjonsforordning som skal fastsette krav for sertifisering/deklarering av sikkerhetsrelatert flyplassutstyr. I tillegg foreslås det en forordning som skal gjøre nødvendige tilpasninger i gjeldende lufthavnforordning (EU) nr. 139/2014.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Siden de nye reglene er gitt med grunnlag i basisforordningen for flysikkerhet - Parlaments- og rådsforordning (EU) 2018/1139, gjennomført i norsk rett som del av EØS-avtalen i forskrift om felleseuropeiske sikkerhetsregler for sivil luftfart og om etablering av et europeisk flysikkerhetsbyrå (EASA-forskriften) – så vil det være nærliggende at de nye reglene også tas inn i EØS-avtalen og norsk rett.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Iflg EASA vil følgende aktører bli berørt av forslaget:
- Produsenter, det vil si organisasjoner som er involvert i design eller produksjon av sikkerhetsrelaterte flyplassutstyr, er de som primært er berørt av det foreslåtte nye regelverket.
- Flyplassoperatører vil fortsatt være ansvarlige for å demonstrere samsvar med sikkerhetsrelaterte flyplassutstyr med gjeldende sertifiserings- eller erklæringsspesifikasjoner gjennom tester og inspeksjoner; imidlertid vil de være unntatt fra tester og inspeksjoner for utstyr som har vært sertifisert av eller erklært til EASA.
- EASA vil bli pålagt å fungere som kompetent myndighet i forhold til sertifiseringen og aksepten av erklæringer om sikkerhetsrelatert flyplassutstyr.
- Nasjonale myndigheter vil ikke være pålagt å verifisere samsvar med den sikkerhetsrelaterte flyplassen utstyr hvis utstyret er sertifisert av/deklarert til EASA.
I realiteten betyr dette at de økonomiske og administrative konsekvensene påfaller produsentene av sikkerhetsrelatert flyplassutstyr, og EASA som tilsynsmyndighet. For flyplassoperatører og nasjonale tilsynsmyndigheter antas det at det nye regelverket ikke vil medføre økonomiske og administrative konsekvenser av betydning.
Sakkyndige instansers merknader
Vurdering
Foreløpig norsk vurdering er at vi finner regelverksforslaget EØS-relevant og akseptabelt for norske aktører.
Status
Forslaget har vært på høring fra EASA (EUs flysikkerhetsbyrå). Høringsperioden er nå utløpt, og det forventes at EASA vil fremme et formelt regelverksforslag til EU-kommisjonen etter gjennomgang av høringsinnspill og tematiske møter med medlemsstatene og berørte parter.