(Under forberedelse) Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) .../... om endring av forordning (EU) nr. 965/2012 med hensyn til regler om EDTO
Felles regler for sivil luftfart: gjennomføringsbestemmelser om EDTO
EØS-notat offentliggjort 11.10.2023
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 11.10.2023)
Sammendrag av innhold
Saken gjelder forslag til endring av forordning (EU) nr. 965/2012 om luftfartsoperasjoner (RMT.0392), med nye regler om exstended diversion time operations - EDTO (tidligere ETOPS). Nærmere bestemt innebærer det:
- Gjennomføring av ICAO Standard i Annex 6 endring 36, bortsett fra når det kommer til fly med mer enn to motorer. Denne endringen oppdaterer de allerede eksisterende standardene om exstended operations (EDTO), og innebærer blant annet at luftfartsmyndigheten kan gjøre bruk av en risikobasert og mer fleksibel metodikk for å fastsette grensene for slike flyginger.
- Enkelte mindre endringer i eksisterende regler om EDTO for å sikre større klarhet og konsistens i regelverket, bl.a. endre terminologi fra ETOPS til EDTO.
- Enkelte endringer for å harmonisere de felleseuropeiske reglene om EDTO med de tilsvarende reglene fra FAA (Federal Aviation Authority, USA).
Forslaget til rettsakt er publisert i NPA 2023/03 av EUs luftfartsbyrå, EASA.
Merknader
Hjemmel i EF-traktaten
De nye reglene vil bli hjemlet i forordning (EU) 2018/1139, som igjen er hjemlet i TFEU artikkel 100.
Rettslige konsekvenser
Forordning (EU) nr. 965/2012 er i forskrift 7. august 2013 nr. 956 om luftfartsoperasjoner gjennomført som EØS-rett i Norge. Det ventes derfor at regelverksendringen som blir resultat av NPA 2023/03 blir gjennomført i Norge på samme måte, noe som innebærer en oppdatering av nevnte gjennomføringsforskrift.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Regelverksforslaget er godt beskrevet i NPA 2023/03, herunder konsekvensene for de berørte partene som i Norge vil være Luftfartstilsynet og flyselskaper som utfører langruteoperasjoner. Av EASAs konsekvensanalyse fremgår det at de negative økonomiske for flyselskapene vil være små, endringene vil være enkle å implementere, og at de vil klart oppveies av de sikkerhetsmessige fordelene med å få et regelverk som er harmonisert med ICAO og FAA (USA). Konsekvensene for Luftfartstilsynet vil være små og vil ikke kreve tilførsel av ekstra midler.
Sakkyndige instansers merknader
Saken har så langt ikke vært behandlet i spesiautvalget for transport hvor berørte departementer er representert.
Vurdering
Luftfartstilsynet er i ferd med å vurdere forslaget i NPA 2023/03. Den foreløpige vurderingen er at forslaget virker hensikstsmessig og at det kan støttes.
Status
Forslaget til aktuell endring av forordning (EU) nr. 965/2012 er utarbeidet av EUs byrå for sivil luftfart, EASA, og er i NPA 2023/03 sendt på offentlig høring hos EASAs medlemsland frem til 14. august 2023.