(Under forberedelse) Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) .../... - NPA 2023-04: Introduksjon av ACAS Xa for operasjoner i det felleseuropeiske luftrommet og PBN-spesifikasjoner for luftfartsoperasjoner som gjennomføres over havområder
Felles regler for sivil luftfart: luftfartsoperasjoner over havområder
EØS-notat offentliggjort 27.11.2023
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 16.10.2024)
Sammendrag av innhold
Regelverksforslaget (RMT.0682) adresserer to ulike temaer for luftfartsoperasjoner i det felleseuropeiske luftrommet (Single European Sky - SES)- bruk av antikollisjonssystem for luftfartøy, ACAS Xa og harmonisering av bruken av ytelsesbasert navigasjon (Performancebased navigation - PBN).
Det foreslås i hovedsak å endre forordning (EU) 1332/2011 og forordning (EU) 2018/1048.
Forordning (EU) 1332/2011 laying down common airspace usage requirements and operating procedures for airborne collision avoidance foreslås endret for å kunne ta i bruk ACAS Xa i det felleseuropeiske luftrommet, i tillegg foreslås det å innføre tekniske spesifikasjoner for ACAS X og innstallsjonskrav til ACAS II og ACAS Xa. ACAS Xa er en versjon av antikollisjonsutstyr for luftfartøy, som er inntatt som en ICAO standard og som har til formål å øke det allerede høye sikkerhetsnivået innenfor lufttrafikkstyring (Air Traffic Management). I dag er det bare tillat med TCAS II, versjon 7.1, i europeisk luftrom. Formålet med regelverksforslaget er altså å utvide bestemmelsen til å også omfatte denne versjonen av antikollisjonssystemet, og dermed å øke sikkerheten og harmonisere det europeiske regleverket med ICAO-regelverk.
Videre foreslås det å endre forordning (EU) 2018/1048 laying down airspace usage requirements and operating procedures concerning performance-based navigation, for å sikre en effektiv overgang til et PBN-operativmiljø i det felleseuropeiske luftrommet. Dette endringsforslaget innebærer harmonisering med ICAO-regler, ved å innføre PBN-spesifikasjoner til støtte for oversjøiske og fjerntliggende kontinentale operasjoner, spesielt RNP 4 og RNAV 10-spesifikasjonene. Dagens europeiske regelverk ivaretar ikke slike operasjoner, og endringen innebærer dermed en utvidelse av forordningen til å også omfatte disse operasjonene. Det foreslås også å endre veiledningsmaterialet til dette regelverket.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordning (EU) 2018/1048 er gjennomført i norsk rett i forskrift 6. juni 2013 nr. 583 om krav til anti-kollisjonssystem i luftfartøy og ytelsesbasert navigasjon. Forordning (EU) 1332/2011 er gjennomført i norsk rett i forskrift 2. september 2024 nr. 2076 om krav til og bruk av utstyr i luftfartøyer i det felles europeiske luftrommet. Det vil dermed bli nødvendig å endre begge forskriftene for å gjennomføre de foreslåtte regelverksendringene i norsk rett.
For å sørge for sammenheng mellom flere regelverk, er det også foreslått å endre en henvisning til riktig versjon av ICAO-regelverket i forordning (EU) 2017/373 om fastsettelse av felles krav til ytere av lufttrafikkstyrings- og flysikringstjenester og andre nettverksfunksjoner for lufttrafikkstyring samt tilsyn med disse. Dette vil medføre behov for en mindre endring i den norske forskriften som gjennomfører forordningen, forskrift 16. juni 2022 nr. 1029 om krav til lufttrafikktjenester og ytere av lufttrafikkstyrings- og flysikringstjenester (ATM/ANS) m.m.
Det foreslås også mindre endringer AMC og GM, som er veiledningsmateriale, til forordning (EU) 965/2012 om fastsettelse av tekniske krav og administrative framgangsmåter for luftfartsoperasjoner. Denne endringen innebærer ikke endring av regelverk, men veiledningsmateriale til forordningen og vil ikke medføre behov for å endre norsk regelverk.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Endringene i regelverket om antikollisjonssystem får betydning for leverandører av luftfartøyer med flere passasjerer enn 19 personer, utstyrsleverandører av ACAS Xa, og operatører som benytter dette systemet. I tillegg påvirkes tjenesteytere (lufttrafikktjenesten) og de som monitorerer fremvisning av både luftfartøyer som er utstyrt med både TCAS II og ACAS Xa. For tjenesteyterne kan endringene medføre en engangsinvestering dersom overvåkningssystemene må oppdateres. Endringene vurderes imidlertid å få slike økonomiske og administrative konsekvenser for aktørene at de kan håndteres innenfor deres vanlige operasjoner og budsjetter.
Endringene i PBN-forrdningen får betydning for tjenesteyter og luftfartøyoperatører. De vurderes å få slike økonomiske og administrative konsekvenser for aktørene at de kan håndteres innenfor deres vanlige operasjoner og budsjetter.
Sakkyndige instansers merknader
Luftfartstilsynet finner forslaget til rettakt EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Luftfartstilsynet finner forslaget til rettsakt EØS-relevant og akseptabelt.
Status
Forslaget ble publisert av EASA (EUs flysikkerhetsbyrå) som NPA 2023-04, 26. mai 2023 med høringsfrist 6. september 2023.
Luftfartstilsynet har orientert de norske aktørene om endringsforslaget. Vi er ikke kjent med at noen norske aktører har gitt innspill i saken. Forslaget er videre vurdert av Luftfartstilsynet. Luftfartstilsynet hadde bare ett innspill til forslaget om endring av en bestemmelse som omhandler PBN, hvor vi har vurdert at det er hensiktsmessig med en tilføyelse i tekstforslaget. For øvrig vurderte Luftfartstilsynet at det ikke var behov for innspill til EASAs høring.
EASA sendte sitt forslag til kommisjonen, Opinion 03/2024, 19. juni 2024. Opinion inneholder få endringer i forhold til NPA 2023-04. Saken skal behandles i EASA-komiteen, hvor Luftfartstilsynet har en representant, 15. og 16. oktober 2024.
Luftfartstilsynet har informerte markedet om Opinion gjennom informasjon på våre nettsider. Det har ikke kommet noen innspill til Luftfartstilsynet i etterkant av denne høringen.