Felles standarder for luftfartssikkerhet i tredjeland
Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2015/2426 av 18. desember 2015 om endring av forordning (EU) 2015/1998 med hensyn til tredjeland som anses for å anvende sikkerhetsstandarder som tilsvarer de felles grunnleggende bestemmelser om sikkerhet i sivil luftfart
Commission Implementing Regulation (EU) 2015/2426 of 18 December 2015 amending Regulation (EU) 2015/1998 as regards third countries recognised as applying security standards equivalent to the common basic standards on civil aviation security
Norsk forskrift kunngjort 1.4.2016
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 9.1.2017)
Sammendrag av innhold
Europaparlaments- og Rådsforordning (EF) nr. 300/2008 etablerer felles bestemmelser om sikkerhet i sivil luftfart. Disse reglene blir supplert i kommisjonsforordning (EF) nr. 272/2009. Videre er de detaljerte tiltakene for gjennomføring av felles grunnleggende standarder for luftfartssikkerhet fastsatt i gjennomføringsforordning (EU) 2015/1998 og gjennomføringsbeslutning C(2015)8005. Beslutningen inneholder den konfidensielle delen av de detaljerte gjennomføringsbestemmelsene i securityregelverket.
I forordning (EU) 2015/1998 kapittel 3, 4, 5 og 6 foreligger det lister over tredjeland som anerkjennes for å anvende sikkerhetsstandarder som er tilsvarende de felles grunnleggende standardene som forordning 272/2009 etablerer. Tillegg 3-B, 4-B, 5-A, og 6-F i forordningen omhandler henholdsvis anerkjennelse av sikkerhetsstandarder for sikkerhet knyttet til luftfartøy, passasjerer og håndbagasje, innsjekket bagasje og frakt og post. Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2015/2426 endrer forordning 2015/1998 på disse punktene.
Kommisjonen har funnet at Canada og Montenegro oppfyller kravene i kommisjonsforordning 272/2009 del E, som omhandler kriterier for anerkjennelse av likeverdighet vedrørende sikkerhetsstandarder i tredjeland. Forordning 2015/2426 endrer dermed forordning 2015/1998 slik at tillegg 3-B, 4-B og 5-A også omfatter Canada og tillegg 3-B, 4-B, 5-A, og 6-F omfatter Montenegro. Gjennom endringsrettsakten vil det kunne gjøres visse forenklinger av sikkerhetstiltakene for flyginger fra Canada og Montenegro til Europa.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten er gitt med hjemmel i forordning 300/2008, som igjen har hjemmel i TFEU artikkel 100. Endringene er gjennomført i norsk rett gjennom forskrift 1. mars 2011 nr. 214 om forebyggelse av anslag mot sikkerheten i luftfarten mv., og tilhører gruppe 2.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Det foreligger per i dag sesongvis direkteflyging fra Montenegro til Norge, men ikke fra Canada til Norge. Endringen antas å ikke få negative økonomiske eller administrative konsekvenser for norske aktører eller norske myndigheter, da endringen medfører forenklinger av sikkerhetstiltakene for flygninger fra disse landene.
Sakkyndige instansers merknader
Forordning 2015/2426 ble sendt på høring 9.12.2015. Ingen hadde merknader i høringen.
Samferdselsdepartementet vurderer rettsakten til å være EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Forordning 2015/2426 utfyller forordning 2015/1998 som er gjennomført i norsk rett.
Rettsakten er EØS-relevant og akseptabel. Det er ikke behov for tilpasningstekst.
Status
Rettsakten ble stemt over på AVSEC-møtet i november 2015. Både Samferdselsdepartementet og Luftfartstilsynet deltok på møtet.
Rettsakten ble gjennomført i norsk rett 29.3.2016, og ble behandlet av EFTA-sekretariatet etter fast track-prosedyren.
Sammendrag av innhold
Europaparlaments- og Rådsforordning (EF) nr. 300/2008 etablerer felles bestemmelser om sikkerhet i sivil luftfart. Disse reglene blir supplert i kommisjonsforordning (EF) nr. 272/2009. Videre er de detaljerte tiltakene for gjennomføring av felles grunnleggende standarder for luftfartssikkerhet fastsatt i gjennomføringsforordning (EU) 2015/1998 og gjennomføringsbeslutning C(2015)8005. Beslutningen inneholder den konfidensielle delen av de detaljerte gjennomføringsbestemmelsene i securityregelverket.
I forordning (EU) 2015/1998 kapittel 3, 4, 5 og 6 foreligger det lister over tredjeland som anerkjennes for å anvende sikkerhetsstandarder som er tilsvarende de felles grunnleggende standardene som forordning 272/2009 etablerer. Tillegg 3-B, 4-B, 5-A, og 6-F i forordningen omhandler henholdsvis anerkjennelse av sikkerhetsstandarder for sikkerhet knyttet til luftfartøy, passasjerer og håndbagasje, innsjekket bagasje og frakt og post. Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2015/2426 endrer forordning 2015/1998 på disse punktene.
Kommisjonen har funnet at Canada og Montenegro oppfyller kravene i kommisjonsforordning 272/2009 del E, som omhandler kriterier for anerkjennelse av likeverdighet vedrørende sikkerhetsstandarder i tredjeland. Forordning 2015/2426 endrer dermed forordning 2015/1998 slik at tillegg 3-B, 4-B og 5-A også omfatter Canada og tillegg 3-B, 4-B, 5-A, og 6-F omfatter Montenegro. Gjennom endringsrettsakten vil det kunne gjøres visse forenklinger av sikkerhetstiltakene for flyginger fra Canada og Montenegro til Europa.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten er gitt med hjemmel i forordning 300/2008, som igjen har hjemmel i TFEU artikkel 100. Endringene er gjennomført i norsk rett gjennom forskrift 1. mars 2011 nr. 214 om forebyggelse av anslag mot sikkerheten i luftfarten mv., og tilhører gruppe 2.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Det foreligger per i dag sesongvis direkteflyging fra Montenegro til Norge, men ikke fra Canada til Norge. Endringen antas å ikke få negative økonomiske eller administrative konsekvenser for norske aktører eller norske myndigheter, da endringen medfører forenklinger av sikkerhetstiltakene for flygninger fra disse landene.
Sakkyndige instansers merknader
Forordning 2015/2426 ble sendt på høring 9.12.2015. Ingen hadde merknader i høringen.
Samferdselsdepartementet vurderer rettsakten til å være EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Forordning 2015/2426 utfyller forordning 2015/1998 som er gjennomført i norsk rett.
Rettsakten er EØS-relevant og akseptabel. Det er ikke behov for tilpasningstekst.
Status
Rettsakten ble stemt over på AVSEC-møtet i november 2015. Både Samferdselsdepartementet og Luftfartstilsynet deltok på møtet.
Rettsakten ble gjennomført i norsk rett 29.3.2016, og ble behandlet av EFTA-sekretariatet etter fast track-prosedyren.