Felles standarder for luftfartssikkerhet: rettelse av språkversjoner
Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2017/837 av 17. mai 2017 som retter den polske og svenske språkversjonen av gjennomføringsforordning (EU) 2015/1998 om detaljerte tiltak for gjennomføring av felles bestemmelser om sikkerhet i sivil luftfart
Commission Implementing Regulation (EU) 2017/837 of 17 May 2017 correcting the Polish and Swedish language versions of Implementing Regulation (EU) 2015/1998 laying down detailed measures for the implementation of the common basic standards on aviation security
EØS-komitebeslutning 31.5.2018 om innlemmelse i EØS-avtalen
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 1.6.2018)
Sammendrag av innhold
Europaparlaments- og Rådsforordning (EF) nr. 300/2008 etablerer felles bestemmelser om sikkerhet i sivil luftfart. På securityområdet er de detaljerte tiltakene for gjennomføring av felles grunnleggende standarder for luftfartssikkerhet fastsatt i forordning (EU) 2015/1998 og i beslutning C(2015) 8005. Kommisjonen foreslår å endre den polske og den svenske språkversjonen av forordning (EU) 2015/1998, ettersom det har blitt funnet feil i disse. I den polske versjonen er det funnet feil i punkt 11.4.3(a), og i den svenske er det funnet feil i punkt 8.1.1.2, 9.1.1.3, 8.3.1, 9.1.3.5(b), 9.3.1 og i punkt 11.2.3.1. Disse endringene berører ikke de andre språkversjonene av forordningen eller det materielle innholdet i forordningen.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Ny rettsakt er gitt med hjemmel i forordning 300/2008, som igjen har hjemmel i TFEU artikkel 100.
Rettsakten vil bli gjennomført i norsk rett ved en endring av forskrift 1. mars 2011 nr. 214 om forebyggelse av anslag mot sikkerheten i luftfarten mv.(securityforskriften), og tilhører gruppe 2.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Forordningen medfører ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for norske myndigheter eller norske aktører.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten følger fast track-prosedyren og behandles derfor ikke av SU Transport.
Luftfartstilsynet fant etter en innledende vurdering at rettsakten er EØS-relevant og akseptabel. Spørsmålet om EØS-relevans er til vurdering på norsk side hos Utenriksdepartementet.
Rettsakten skal unntas fra nasjonal høring ettersom høring anses for å være åpenbart unødvendig.
Vurdering
Luftfartstilsynet fant etter en innledende vurdering at rettsakten er EØS-relevant og akseptabel. Spørsmålet om EØS-relevans er til vurdering på norsk side hos Utenriksdepartementet. Det er i tilfelle ikke behov for tilpasningstekst.
Andre opplysninger
Skal ikke gjennomføres i norsk rett. Skal ikke sendes Form 1 til ESA.
Status
Rettsakten faller inn under EFTAs hurtigprosedyre. Det er Luftfartstilsynet som i tilfelle skal gjennomføre endringen i norsk rett da de faller innenfor Luftfartstilsynets delegerte forskriftskompetanse, jf. securityforskriften § 4 andre ledd.
Sammendrag av innhold
Europaparlaments- og Rådsforordning (EF) nr. 300/2008 etablerer felles bestemmelser om sikkerhet i sivil luftfart. På securityområdet er de detaljerte tiltakene for gjennomføring av felles grunnleggende standarder for luftfartssikkerhet fastsatt i forordning (EU) 2015/1998 og i beslutning C(2015) 8005. Kommisjonen foreslår å endre den polske og den svenske språkversjonen av forordning (EU) 2015/1998, ettersom det har blitt funnet feil i disse. I den polske versjonen er det funnet feil i punkt 11.4.3(a), og i den svenske er det funnet feil i punkt 8.1.1.2, 9.1.1.3, 8.3.1, 9.1.3.5(b), 9.3.1 og i punkt 11.2.3.1. Disse endringene berører ikke de andre språkversjonene av forordningen eller det materielle innholdet i forordningen.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Ny rettsakt er gitt med hjemmel i forordning 300/2008, som igjen har hjemmel i TFEU artikkel 100.
Rettsakten vil bli gjennomført i norsk rett ved en endring av forskrift 1. mars 2011 nr. 214 om forebyggelse av anslag mot sikkerheten i luftfarten mv.(securityforskriften), og tilhører gruppe 2.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Forordningen medfører ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for norske myndigheter eller norske aktører.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten følger fast track-prosedyren og behandles derfor ikke av SU Transport.
Luftfartstilsynet fant etter en innledende vurdering at rettsakten er EØS-relevant og akseptabel. Spørsmålet om EØS-relevans er til vurdering på norsk side hos Utenriksdepartementet.
Rettsakten skal unntas fra nasjonal høring ettersom høring anses for å være åpenbart unødvendig.
Vurdering
Luftfartstilsynet fant etter en innledende vurdering at rettsakten er EØS-relevant og akseptabel. Spørsmålet om EØS-relevans er til vurdering på norsk side hos Utenriksdepartementet. Det er i tilfelle ikke behov for tilpasningstekst.
Andre opplysninger
Skal ikke gjennomføres i norsk rett. Skal ikke sendes Form 1 til ESA.
Status
Rettsakten faller inn under EFTAs hurtigprosedyre. Det er Luftfartstilsynet som i tilfelle skal gjennomføre endringen i norsk rett da de faller innenfor Luftfartstilsynets delegerte forskriftskompetanse, jf. securityforskriften § 4 andre ledd.