Felleseuropeisk koronasertifikat: endringsbestemmelser om unntak for mindreårige fra godtakelsesperioden
Delegert kommisjonsforordning (EU) 2022/503 av 29. mars 2022 om endring av europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2021/953 med hensyn til unntak for mindreårige fra godtakelsesperioden for vaksinasjonssertifikater utstedt i formatet for EUs digitale covid-sertifikat
Commission Delegated Regulation (EU) 2022/503 of 29 March 2022 amending Regulation (EU) 2021/953 of the European Parliament and of the Council as regards exempting minors from the acceptance period of vaccination certificates issued in the EU Digital COVID Certificate format
EØS-komitebeslutning 29.4.2022 om innlemmelse i EØS-avtalen
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 5.4.2022)
Sammendrag av innhold
Enhver borger i EU har den grunnleggende retten til å bevege seg og oppholde seg fritt i medlemsstatene, med forbehold om begrensningene og betingelsene fastsatt i traktatene og av de tiltak som er vedtatt for å gi dem virkning. I europaparlaments- og rådsdirektiv 2004/38 / EF1 fastsettes detaljerte regler for utøvelse av denne retten. Den pågående globale epidemien har ført til at denne grunnleggende retten til fri bevegelse har måtte bli innstrammet for å kunne begrense smittespredning.
EU har innført et digital koronasertifikat (EU DCC) (EU) 2021/953 for å kunne gjenåpne grenser, samtidig som smittespredning begrenses.
Den aktuelle rettsakten er knyttet til et tidligere innført krav om at vaksinesertifikater for fullvaksinerte varer i 9 måneder. Deretter er det behov for en ytterligere boosterdose for at vaksinesertifikatet skal være gyldig for reiseformål. Kommisjonen har funnet det nødvendig å tilpasse reglene for personer under 18 år. Det er nå innført et unntak for kravet til boosterdose for personer under 18 år, ved å tilpasse mobilapplikasjonene som brukes til å verifisere EUs digitale COVID-sertifikater.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Det følger av smittevernloven §4a-1 andre ledd at departementet kan gi forskrift for å gjennomføre forpliktelser som følger av EØS-avtalen om EUs digitale koronasertifikat. HOD vurderer at det er behov for å gjøre lov- eller forskriftsendringer
Økonomiske og administrative konsekvenser
Beslutningen har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten anses som EØS-relevante og akseptabel. FHI og HOD har fulgt prosessen tett underveis, og den endelig versjonen av rettsaktene er i tråd med våre posisjoner.
Vurdering
Rettsakten anses som EØS-relevante og akseptabel. FHI og HOD har fulgt prosessen tett underveis, og den endelig versjonen av rettsaktene er i tråd med våre posisjoner.
Gjennomføringsforordningen vil håndteres sammen med gjennomføringen av moderrettsakten for koronasertifikater, forordning (EU) 2021/953.
Status
Utkast til EØS-komitebeslutning er oversendt EUs utenrikstjeneste. Det legges opp til en hasteprosedyre fra EFTA-siden med ønske om innlemmelse i EØS-avtalen fortrinnsvis ved første ordinære møte i EØS-komiteen i april.
Sammendrag av innhold
Enhver borger i EU har den grunnleggende retten til å bevege seg og oppholde seg fritt i medlemsstatene, med forbehold om begrensningene og betingelsene fastsatt i traktatene og av de tiltak som er vedtatt for å gi dem virkning. I europaparlaments- og rådsdirektiv 2004/38 / EF1 fastsettes detaljerte regler for utøvelse av denne retten. Den pågående globale epidemien har ført til at denne grunnleggende retten til fri bevegelse har måtte bli innstrammet for å kunne begrense smittespredning.
EU har innført et digital koronasertifikat (EU DCC) (EU) 2021/953 for å kunne gjenåpne grenser, samtidig som smittespredning begrenses.
Den aktuelle rettsakten er knyttet til et tidligere innført krav om at vaksinesertifikater for fullvaksinerte varer i 9 måneder. Deretter er det behov for en ytterligere boosterdose for at vaksinesertifikatet skal være gyldig for reiseformål. Kommisjonen har funnet det nødvendig å tilpasse reglene for personer under 18 år. Det er nå innført et unntak for kravet til boosterdose for personer under 18 år, ved å tilpasse mobilapplikasjonene som brukes til å verifisere EUs digitale COVID-sertifikater.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Det følger av smittevernloven §4a-1 andre ledd at departementet kan gi forskrift for å gjennomføre forpliktelser som følger av EØS-avtalen om EUs digitale koronasertifikat. HOD vurderer at det er behov for å gjøre lov- eller forskriftsendringer
Økonomiske og administrative konsekvenser
Beslutningen har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten anses som EØS-relevante og akseptabel. FHI og HOD har fulgt prosessen tett underveis, og den endelig versjonen av rettsaktene er i tråd med våre posisjoner.
Vurdering
Rettsakten anses som EØS-relevante og akseptabel. FHI og HOD har fulgt prosessen tett underveis, og den endelig versjonen av rettsaktene er i tråd med våre posisjoner.
Gjennomføringsforordningen vil håndteres sammen med gjennomføringen av moderrettsakten for koronasertifikater, forordning (EU) 2021/953.
Status
Utkast til EØS-komitebeslutning er oversendt EUs utenrikstjeneste. Det legges opp til en hasteprosedyre fra EFTA-siden med ønske om innlemmelse i EØS-avtalen fortrinnsvis ved første ordinære møte i EØS-komiteen i april.