Finansielle referanseverdier: utfyllende bestemmelser om vilkår for vurdering av virkning av opphør eller endring av referanseverdier
Delegert kommisjonsforordning (EU) 2018/67 av 3. oktober 2017 om utfylling av europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2016/1011 med hensyn til fastsettelse av vilkårene for å vurdere virkningene av opphør eller endring av eksisterende referanseverdier
Commission Delegated Regulation 2018/67 of 3 October 2017 supplementing Regulation (EU) 2016/1011 of the European Parliament and of the Council with regard to the establishment of the conditions to assess the impact resulting from the cessation of or change to existing benchmarks
Norsk forskrift kunngjort 23.12.2019
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 17.9.2019)
Sammendrag av innhold
Kommisjonsforordningen utfyller europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2016/1011 om finansielle referanseverdier. Hovedforordningen, som trådte i kraft 1. januar 2018, har en overgangsbestemmelse som innebærer at eksisterende referanseverdier som ikke oppfyller kravene i forordningen, kan brukes fram til 1. januar 2020 dersom et opphør eller en endring av dem vil føre til en "force majeure"-begivenhet eller vanskeliggjøre eller på annen måte føre til brudd på vilkårene i en finansiell kontrakt eller et finansielt instrument eller vedtektene til et verdipapirfond. Kommisjonsforordningen inneholder nærmere bestemmelser om denne vurderingen.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Når referanseverdiforordningen er inntatt i EØS-avtalen, kan også denne kommisjonsforordningen tas inn i EØS-avtalen. Kommisjonsforordningen vil gjennomføres i norsk rett ved inkorporasjon, det vil si at det i lov eller forskrift fastsettes en bestemmelse om at forordningen gjelder som norsk lov eller forskrift med de tilpasningene som følger av EØS-komitebeslutningen, protokoll 1 til EØS-avtalen og EØS-avtalen for øvrig.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Ingen nevneverdige.
Sakkyndige instansers merknader
Finanstilsynet har ingen merknader.
Vurdering
Det er ikke behov for spesielle vurderinger fra norsk side. Forordningen er EØS-relevant og akseptabel.
Datoen for ikrafttreden må tilpasses når forordningen inntas i EØS-avtalen. Derfor er at angitt at det må skje en teknisk tilpasning.
Det er indikert at det må tas konstitusjonelt forbehold fordi basisrettsakten ennå ikke er del av EØS-avtalen.
Status
Rettsakten er vedtatt i EU, og vil inntas i EØS-avtalen og gjennomføres i norsk rett.
Forordningen vil ikke tre i kraft før basisrettsakten 2016/1011 (referanseverdiforordningen) trer i kraft. Referanseverdiforordningen vil tre i kraft når det konstitusjonelle forbeholdes i EØS-komitébeslutningen løftes.
Sammendrag av innhold
Kommisjonsforordningen utfyller europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2016/1011 om finansielle referanseverdier. Hovedforordningen, som trådte i kraft 1. januar 2018, har en overgangsbestemmelse som innebærer at eksisterende referanseverdier som ikke oppfyller kravene i forordningen, kan brukes fram til 1. januar 2020 dersom et opphør eller en endring av dem vil føre til en "force majeure"-begivenhet eller vanskeliggjøre eller på annen måte føre til brudd på vilkårene i en finansiell kontrakt eller et finansielt instrument eller vedtektene til et verdipapirfond. Kommisjonsforordningen inneholder nærmere bestemmelser om denne vurderingen.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Når referanseverdiforordningen er inntatt i EØS-avtalen, kan også denne kommisjonsforordningen tas inn i EØS-avtalen. Kommisjonsforordningen vil gjennomføres i norsk rett ved inkorporasjon, det vil si at det i lov eller forskrift fastsettes en bestemmelse om at forordningen gjelder som norsk lov eller forskrift med de tilpasningene som følger av EØS-komitebeslutningen, protokoll 1 til EØS-avtalen og EØS-avtalen for øvrig.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Ingen nevneverdige.
Sakkyndige instansers merknader
Finanstilsynet har ingen merknader.
Vurdering
Det er ikke behov for spesielle vurderinger fra norsk side. Forordningen er EØS-relevant og akseptabel.
Datoen for ikrafttreden må tilpasses når forordningen inntas i EØS-avtalen. Derfor er at angitt at det må skje en teknisk tilpasning.
Det er indikert at det må tas konstitusjonelt forbehold fordi basisrettsakten ennå ikke er del av EØS-avtalen.
Status
Rettsakten er vedtatt i EU, og vil inntas i EØS-avtalen og gjennomføres i norsk rett.
Forordningen vil ikke tre i kraft før basisrettsakten 2016/1011 (referanseverdiforordningen) trer i kraft. Referanseverdiforordningen vil tre i kraft når det konstitusjonelle forbeholdes i EØS-komitébeslutningen løftes.