Fiskehelsedirektivet: endringsbestemmelser om infeksiøs lakseanemi
Kommisjonens gjennomføringsdirektiv 2014/22/EU av 13. februar 2014 som endrer vedlegg IV til direktiv 2006/88/EF med hensyn til infeksiøs lakseanemi (ILA)
Commission Implementing Directive 2014/22/EU of 13 February 2014 amending Annex IV to Council Directive 2006/88/EC as regards infectious salmon anaemia (ISA)
EØS-komitebeslutning 25.09.2014
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 22.04.2014)
Sammendrag av innhold
Rettsakten endrer definisjonen av infeksiøs lakseanemi (ILA) i listen over ikke-eksotiske sykdommer i vedlegg IV til fiskehelsedirektivet (direktiv 2006/88/EC), og innebærer at det nå blir tydelig at tiltakene og helsestatus i henhold til direktivet begrenser seg til infeksjoner med den patogene genotypen av viruset, ILAV HPR- deleted. I praksis vil endringen ikke medføre noen forandringer i måten ILA blir håndtert på i EØS-området fordi ILA historisk sett kun har vært knyttet opp mot HPR-deleted. Den gamle definisjonen har imidlertid ikke reflektert dette tilstrekkelig. Justeringen som nå er vedtatt vil derfor gjøre det tydelig hvilken genotype av ILAV som EU konsentrerer seg om.
Alle land i EU fikk fristatus for ILA på historisk grunnlag ved innføringen av fiskehelsedirektivet i 2006. Fristatusen er kun basert på HPR-deleted. I Norge er det meste av kysten definert som kategori 3, dvs. uavklart status i forhold til ILA, mens enkelte områder er erklært frie segmenter eller soner. Disse områdene omfatter hele produksjonslinjen til virksomheter som eksporterer lakserogn til utlandet. Også i Norge er fristatusen basert på HPR-deleted.
Ved å endre sykdomslisten på denne måten unngår EU å måtte endre ordlyden i helsesertifikatene og andre rettsakter som omhandler ILA. Det vil fortsatt være mulig for medlemsland i EU å erklære fristatus for HPR0 dersom de har gjennomført et målrettet overvåkingsprogram som beviser fristatusen. I henhold til artikkel 43 i direktiv 2006/88 kan medlemslandene innføre nasjonale tiltak mot ikke- listeførte sykdommer dersom det ikke påvirker handelen over landegrensene. Artikkelen åpner også for at det er mulig å søke Kommisjonen om å få iverksette tiltak som begrenser handel over landegrenser for slike sykdommer.
Endringen i EUs regelverk kommer som en direkte følge av at det på generalforsamlingen i Verdens dyrehelseorganisasjon (OIE) i mai 2013 ble besluttet å omdefinere ILA ved også å listeføre en genotypen som ikke gir kliniske tegn på sykdom eller dødelighet, ILAV HPR0. ILA blir nå i OIE definert som infeksjon med HPR-deleted eller HPR0. OIEs medlemsland har nå muligheten til å erklære fristatus for en av de to genotypene eller for begge.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten medfører at vi må forandre definisjonen av ILA i vedlegg 1 av forskrift 17. juni 2008 nr. 819 om omsetning av akvakulturdyr og produkter av akvakulturdyr, forebygging og bekjempelse av smittsomme sykdommer hos akvatiske dyr (omsetnings- og sykdomsforskriften for akvatiske dyr).
Økonomiske og administrative konsekvenser
Rettsakten antas ikke å få økonomiske konsekvenser for næringen eller Mattilsynet.
Sakkyndige instansers merknader
Mattilsynets kunnskapsinstitusjon på området, Veterinærinstituttet, fikk anledning til å komme med kommentarer i forkant av det ekstraordinære ekspertmøtet i oktober 2013. Deres merknader var i tråd med det som nå er vedtatt i EU.
Rettsakten har vært vurdert av Spesialutvalget for matproduksjon, der Landbruks- og matdepartementet, Nærings- og fiskeridepartementet, Helse- og omsorgsdepartementet, Klima- og miljødepartementet, Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet, Finansdepartementet, Utenriksdepartementet og Mattilsynet er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
b) EØS-relevant og akseptabel
Rettsakten er vurdert av spesialutvalget for matproduksjon, der berørte departementer er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Mattilsynet vurderer rettsakten som EØS-relevant og akseptabel.
Andre opplysninger
Norge var det eneste landet som motsatte seg endringen i ILA-kapittelet under OIEs generalforsamling i 2013 fordi vi mente ILAV HPR0 ikke oppfyller kriteriene for listeføring og at dette kan være med på å undergrave OIE-standardene. EU har inntil i 2013 sammen med Norge, i mange år argumentert overfor OIE med at funn av HPR0 uten kliniske tegn på ILA ikke er å regne som ILA og derfor ikke er rapporteringspliktig. Måten EU nå endrer sykelisten sin på indikerer at de fortsatt har denne holdningen.
Forutsetningen for å få fristatus for HPR0 er at man har gjennomført et målrettet overvåkingsprogram for å bevise friheten. Per i dag er det ingen land i verden som har hatt slike overvåkingsprogram og dermed kan erklære frihet for HPR0.
Endringene i OIE akvatisk kode medfører at EU må spesifisere i sitt regelverk hvilken type ILAV regelverket omfatter. Kommisjonen inviterte relevante medlemsland, deriblant Norge, til et ekstraordinært ekspertmøte i Brussel i oktober 2013 for å utarbeide et forslag til endring i regelverket. Det er dette utkastet som dannet grunnlag for den endelige regelverksendringen. Endringen er identisk med den vi foreslo for Kommisjonen i forkant av ekspertmøtet.
Status
Rettsakten er vedtatt i EU og er til vurdering i EFTA/EØS- statene.
Sammendrag av innhold
Rettsakten endrer definisjonen av infeksiøs lakseanemi (ILA) i listen over ikke-eksotiske sykdommer i vedlegg IV til fiskehelsedirektivet (direktiv 2006/88/EC), og innebærer at det nå blir tydelig at tiltakene og helsestatus i henhold til direktivet begrenser seg til infeksjoner med den patogene genotypen av viruset, ILAV HPR- deleted. I praksis vil endringen ikke medføre noen forandringer i måten ILA blir håndtert på i EØS-området fordi ILA historisk sett kun har vært knyttet opp mot HPR-deleted. Den gamle definisjonen har imidlertid ikke reflektert dette tilstrekkelig. Justeringen som nå er vedtatt vil derfor gjøre det tydelig hvilken genotype av ILAV som EU konsentrerer seg om.
Alle land i EU fikk fristatus for ILA på historisk grunnlag ved innføringen av fiskehelsedirektivet i 2006. Fristatusen er kun basert på HPR-deleted. I Norge er det meste av kysten definert som kategori 3, dvs. uavklart status i forhold til ILA, mens enkelte områder er erklært frie segmenter eller soner. Disse områdene omfatter hele produksjonslinjen til virksomheter som eksporterer lakserogn til utlandet. Også i Norge er fristatusen basert på HPR-deleted.
Ved å endre sykdomslisten på denne måten unngår EU å måtte endre ordlyden i helsesertifikatene og andre rettsakter som omhandler ILA. Det vil fortsatt være mulig for medlemsland i EU å erklære fristatus for HPR0 dersom de har gjennomført et målrettet overvåkingsprogram som beviser fristatusen. I henhold til artikkel 43 i direktiv 2006/88 kan medlemslandene innføre nasjonale tiltak mot ikke- listeførte sykdommer dersom det ikke påvirker handelen over landegrensene. Artikkelen åpner også for at det er mulig å søke Kommisjonen om å få iverksette tiltak som begrenser handel over landegrenser for slike sykdommer.
Endringen i EUs regelverk kommer som en direkte følge av at det på generalforsamlingen i Verdens dyrehelseorganisasjon (OIE) i mai 2013 ble besluttet å omdefinere ILA ved også å listeføre en genotypen som ikke gir kliniske tegn på sykdom eller dødelighet, ILAV HPR0. ILA blir nå i OIE definert som infeksjon med HPR-deleted eller HPR0. OIEs medlemsland har nå muligheten til å erklære fristatus for en av de to genotypene eller for begge.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten medfører at vi må forandre definisjonen av ILA i vedlegg 1 av forskrift 17. juni 2008 nr. 819 om omsetning av akvakulturdyr og produkter av akvakulturdyr, forebygging og bekjempelse av smittsomme sykdommer hos akvatiske dyr (omsetnings- og sykdomsforskriften for akvatiske dyr).
Økonomiske og administrative konsekvenser
Rettsakten antas ikke å få økonomiske konsekvenser for næringen eller Mattilsynet.
Sakkyndige instansers merknader
Mattilsynets kunnskapsinstitusjon på området, Veterinærinstituttet, fikk anledning til å komme med kommentarer i forkant av det ekstraordinære ekspertmøtet i oktober 2013. Deres merknader var i tråd med det som nå er vedtatt i EU.
Rettsakten har vært vurdert av Spesialutvalget for matproduksjon, der Landbruks- og matdepartementet, Nærings- og fiskeridepartementet, Helse- og omsorgsdepartementet, Klima- og miljødepartementet, Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet, Finansdepartementet, Utenriksdepartementet og Mattilsynet er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
b) EØS-relevant og akseptabel
Rettsakten er vurdert av spesialutvalget for matproduksjon, der berørte departementer er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Mattilsynet vurderer rettsakten som EØS-relevant og akseptabel.
Andre opplysninger
Norge var det eneste landet som motsatte seg endringen i ILA-kapittelet under OIEs generalforsamling i 2013 fordi vi mente ILAV HPR0 ikke oppfyller kriteriene for listeføring og at dette kan være med på å undergrave OIE-standardene. EU har inntil i 2013 sammen med Norge, i mange år argumentert overfor OIE med at funn av HPR0 uten kliniske tegn på ILA ikke er å regne som ILA og derfor ikke er rapporteringspliktig. Måten EU nå endrer sykelisten sin på indikerer at de fortsatt har denne holdningen.
Forutsetningen for å få fristatus for HPR0 er at man har gjennomført et målrettet overvåkingsprogram for å bevise friheten. Per i dag er det ingen land i verden som har hatt slike overvåkingsprogram og dermed kan erklære frihet for HPR0.
Endringene i OIE akvatisk kode medfører at EU må spesifisere i sitt regelverk hvilken type ILAV regelverket omfatter. Kommisjonen inviterte relevante medlemsland, deriblant Norge, til et ekstraordinært ekspertmøte i Brussel i oktober 2013 for å utarbeide et forslag til endring i regelverket. Det er dette utkastet som dannet grunnlag for den endelige regelverksendringen. Endringen er identisk med den vi foreslo for Kommisjonen i forkant av ekspertmøtet.
Status
Rettsakten er vedtatt i EU og er til vurdering i EFTA/EØS- statene.