Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2025/1893 av 17. september 2025 om fastsettelse av, i henhold til europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2024/573, minimumskrav for opplæringsbevis for fysiske personer og vilkårene for gjensidig anerkjennelse av slike opplæringsbevis med hensyn til visse mobile utstyr som inneholder fluorholdige klimagasser, og oppheving av kommisjonsforordning (EF) nr. 307/2008
Fluorgassforordningen 2024: gjennomføringsbestemmelser om opplæringsbevis for mobilt utstyr
EØS-notat offentliggjort 19.11.2025
Tidligere
- Utkast til forordning lagt fram av Kommisjonen 17.9.2024 med tilbakemeldingsfrist 15.10.2024
- Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 19.9.2025
Bakgrunn
(fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 18.11.2025)
Sammendrag av innhold
Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2025/1893 om minstekrav for opplæringsbevis for personer som arbeider på mobilt utstyr som inneholder fluorholdige klimagasser eller alternative stoffer er en videreføring og utvidelse av kommisjonsforordning (EF) nr. 307/2008, som den erstatter.
Basisrettsakten, som er forordning (EU) 2024/573 om fluorholdige klimagasser, stiller i artikkel 10 punkt 1 andre ledd, krav om at personer som utfører reparasjon av, vedlikehold og service på, kassering av samt avtapping av gass fra utstyr på ulike kjøretøy og maskiner skal ha et opplæringsbevis for dette. Gjennomføringsforordning (EU) 2025/1893 stiller detaljerte krav til hva som skal til for å få slikt opplæringsbevis.
I den nye f-gassforordningen (EU) 2024/573 er plikten til å ha opplæringsbevis utvidet til også å gjelde for:
- service, vedlikehold eller reparasjon av klimanlegg i personbiler og lette varebiler, samt klimaanlegg og varmepumper i tunge kjøretøy, varebiler, ikke-veigående kjøretøy og maskiner som brukes i landbruk, gruvedrift og bygg- anleggsvirksomhet, samt i tog, t-banevogner og trikker som inneholder fluorholdige klimagasser eller de alternative stoffene hydrokarboner eller karbondioksid (CO2);
- lekkasjekontroll av klimaanlegg og varmepumper i tunge kjøretøy, varebiler, ikke-veigående kjøretøy og maskiner som brukes i landbruk, gruvedrift og bygg- og anleggvirksomhet, samt i tog, t-banevogner og trikker og som inneholder fluorholdige klimagasser listet i vedlegg I og del I i vedlegg II til forordning (EU) 2024/573 (i all vesentlighet HFKer og HFOer);
- gjenvinning av fluorholdige klimagasser fra kjølekretsene i kjøleenheter i lette varebiler, intermodale containere, inkludert kjølecontainere og tog, samt fra kjølekretsene til klimaanlegg og varmepumper i tunge kjøretøy, varebiler, ikke-veigående kjøretøy og maskiner som brukes i landbruk, gruvedrift og bygg- og anleggsvirksomhet, tog, t-bane vogner og trikker
- gjenvinning av fluorholdige klimagasser listet i vedlegg I og i del I i vedlegg II til forordning (EU) 2024/573 fra klimaanlegg i kjøretøyer som ikke er omfattet av tredje kulepunkt over og som faller utenfor virkeområdet til direktiv 2006/40/EF om klimaanlegg i personbiler og lette varebiler.
Videre er det i den nye f-gassforordningen gitt en tidsbegrenset gyldighet på opplæringsbevisene, slik at for å beholde beviset må de gjennomgå opplæringen minst hvert syvende år.
De viktigste endringene i den nye gjennomføringsforordningen sammenlignet med kommisjonsforordning (EF) nr. 307/2008 er:
- Virkeområdet er utvidet iht. bestemmelsene i basisrettsakten.
- Det presiseres at dersom personer har f-gass-sertifikat for arbeid på stasjonære klimaanlegg, varmepumper, kjøle- og fryseutstyr og som er utstedt iht. kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2024/2215, skal de også kunne utføre arbeid på mobilt utstyr som er omfattet av denne gjennomføringsforordningen om opplæringsbevis.
- Det etableres fire kategorier for opplæringsbevis som viser hvilken type arbeid som de kan gjøre på det mobile utstyret med fluorholdige klimagasser eller alternativ gass. Disse kategoriene er:
- M1: kan utøve alle de aktiviteter som er fastsatt i artikkel 1 som spesifiserer virkeområdet
- M2: som M1, men begrenset til tilfeller hvor det benyttes en automatisert gjenvinnings- og påfyllingsstasjon for klimaanlegg
- M3: Kan utøve service, vedlikehold eller reparasjon av klimaanlegg i personbiler og lette varebiler, samt klimaanlegg og varmepumper i tunge kjøretøy, varebiler, ikke-veigående kjøretøy og maskiner som brukes i landbruk, gruvedrift og bygg- anleggsvirksomhet, samt i tog, t-bane vogner og trikker som inneholder karbondioksid (CO2);
- M4: kan gjenvinne fluorholdige klimagasser fra kjølekretsene i kjøleenheter i lette kjøretøy, intermodale containere, inkludert kjølecontainere og tog, samt fra kjølekretsene til klimaanlegg og varmepumper i tunge kjøretøy, varebiler, ikke-veigående kjøretøy og maskiner som brukes i landbruk, gruvedrift og bygg- og anleggsvirksomhet, tog, t-bane vogner og trikker. Kan i tillegg gjenvinne fluorholdige klimagasser listet i vedlegg I og i del I i vedlegg II til forordning (EU) 2024/573 fra klimaanlegg i kjøretøyer som ikke er omfattet av setningen over og som faller utenfor virkeområdet til direktiv 2006/40/EF om klimaanlegg i personbiler og lette varebiler.
- Det stiller krav til den instansen som utsteder opplæringsbevisene på lignende måte som for de som utsteder f-gass sertifikat samt at det presiseres at fasilitetene hvor opplæringen skal foregå må være trygge mht. arbeidsmiljø.
- Medlemslandene pålegges å ikke legge noe hinder i veien for at sertifikat som er utstedt i et medlemsland skal bli anerkjent i et annet medlemsland.
- Kravene til hva opplæringen skal inneholde er utvidet for å reflektere det utvidede virkeområdet.
Merknader
Rettslige konsekvenser
EUs forordning om fluorholdige gasser fra 2014, forordning (EU) nr. 517/2014 er innlemmet i EØS-avtalen med tilpasninger, og er gjennomført i norsk rett ved henvisninger i produktforskriften § 6a-1.
Ny forordning (EU) 2024/573 om fluorholdige gasser, er basisrettsakten til den her omtalte gjennomføringsforordningen. Forordning (EU) 2024/573 er vurdert som EØS-relevant, men at det er behov for tilpasninger. Forordning 2024/573 er foreløpig ikke innlemmet i EØS-avtalen, og er til vurdering i EFTA-statene. Ved innlemmelse i EØS-avtalen vil både den nye f-gassforordningen og gjennomføringsforordningen gjennomføres i produktforskriften § 6a-1. I den nye f-gassforordningen kan det være behov for tilpasninger, bl.a. knyttet til noen tidspunkter for ikrafttredelse av enkelte bestemmelser. Det må derfor vurderes om gjennomføringsforordningen må ha tilpasninger for å reflektere eventuelle tilpasninger til den nye f-gassforordningen. Dette må vurderes etter at behovet for tilpasninger til den nye f-gassforordningen er endelig avklart.
Forordningen erstatter kommisjonsforordning (EF) nr. 307/2008 som er innlemmet i EØS-avtalen og gjennomført i norsk rett gjennom henvisning i produktforskriften § 6a-1. Denne forordningen fra 2008 vil fortsette å gjelde for EØS/EFTA-statene frem til eventuell innlemmelse av de nye gjennomføringsforordningene.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Gjennomføringsforordningen spesifiserer krav til opplæring for å kunne utføre arbeid på utstyr i kjøretøy og mobile maskiner som inneholder fluorholdige klimagasser eller alternativer til disse. Kravene til opplæring er utvidet bl.a. for å reflektere det utvidede virkeområdet, sammenlignet med gjeldende kommisjonsforordning som er gjennomført i produktforskriften. Det er ventet at flere personer i Norge vil trenge slik opplæring og få utstedt opplæringsbevis som følge av at virkeområdet er utvidet i basisrettsakten, samt at de må gjennomgå ny opplæring minst hvert syvende år. I perioden 2019 - 2024 er det utstedt nesten 11 000 opplæringsbevis i Norge, fordelt på 48 opplæringssentre. Å få utstedt opplæringsbevis koster 414 kroner. Kursprisen settes av opplæringssenteret. Endringene i gjennomføringsforordningen vil ha moderate økonomiske konsekvenser.
Gjennomføring av forordningen vil føre til noen administrative konsekvenser for å utvide dagens ordning med opplæring og utstedelse av opplæringsbevis til flere typer kjøretøy og maskiner, samt innføre de nye kravene til opplæring. Disse vurderes som små.
Sakkyndige instansers merknader
Forordningen har vært forelagt Spesialutvalget for miljø, der berørte departementer er representert, gjennom skriftlig prosedyre fra 28. oktober 2025 til 12. november 2025. Spesialutvalget fant rettsakten relevant og akseptabel.
Vurdering
Gjennomføringsforordningen vurderes som EØS-relevant, men må sees i sammenheng med forordning (EU) 2024/573 om fluorholdige gasser, som er basisrettsakten til gjennomføringsforordningen. Forordning (EU) 2024/573 er foreløpig ikke innlemmet i EØS-avtalen. Se EØS-notatet for forordning (EU) 2024/573 for mer informasjon om bakgrunnen for at det kan være behov for tilpasninger til denne gjennomføringsforordningen.
Status
Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2025/1893 om minstekrav for opplæringsbevis for personer som arbeider på mobilt utstyr som inneholder fluorholdige klimagasser ble publisert i EUs lovtidende (Official Journal) 19. september 2025.
Rettsakten er til vurdering i EFTA-statene.