Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2025/33 av 13. januar 2025 om godkjenning av unntak i henhold til europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2024/573, med hensyn til bruk av fluorholdige klimagasser med en GWP på 150 eller mer i blåsekjølere, ismaskiner til fremstilling av hjemmelaget is, ismaskiner, traller for konservering og regenerering av mat, skap for rask nedkjøling, slushmaskiner og softismaskiner
Fluorgassforordningen 2024: unntak for gasser brukt i kjøle- og fryseutstyr
EØS-notat offentliggjort 14.5.2025
Tidligere
- Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 14.1.2025
Bakgrunn
(fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 13.5.2025)
Sammendrag av innhold
Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2025/33 gir unntak fra omsetningsforbud som er fastsatt for produkter i forordning (EU) 2024/573 om fluorholdige klimagasser (heretter kalt EUs nye f-gassforordning).
Artikkel 11 i EUs nye f-gassforordning forbyr å bringe i omsetning en lang rekke produkter som inneholder f-gasser. Disse forbudene fases inn over de kommende årene, og fra 1. januar 2025 er det forbudt å bringe i omsetning selvstendig kjøle- og fryseutstyr med f-gasser som har globalt oppvarmingspotensial (GWP) på 150 eller mer.
EU-kommisjonen har på nærmere vilkår anledning til å gi unntak fra disse forbudene for en periode på inntil fire år, dersom et medlemsland sender en begrunnet forespørsel om unntak.
Frankrike og Italia har begge sendt slike forespørsler for flere typer produkter som brukes til produksjon og bevaring av mat og kalde drikker. Det er søkt om unntak for følgende produkter:
(a) blåsekjølere med en full lastekapasitet fra 25 kg til 100 kg matvarer;
(b) iskremmaskiner for håndverksbasert gelato med en kjølekapasitet på mer enn 2 kW;
(c) ismaskiner med en isproduksjonskapasitet fra 200 kg til 2 000 kg per 24 timer;
(d) traller for konservering og regenerering av mat med nominell effekt fra 1,5 kW til 10,5 kW;
(e) skap som kontrollerer temperatur og fuktighet (retarder prover) med en absorbert effekt fra 1 kW til 2 kW;
(f) dispensere for frosne drikker og kaldkremdispensere med en kjølt fullastkapasitet på mer enn 3 liter.
EU-kommisjonen har vurdert disse forespørslene fra Frankrike og Italia, opp mot vilkåret om at bruk av teknisk gjennomførbare og sikre alternativer til disse produktene vil medføre uforholdsmessige kostnader. Gjennomføringsforordningen gir unntak fra omsetningsforbudet for disse spesifikke produktgruppene som brukes til å produsere eller preservere gitte typer mat og drikke. Unntaket varer fram til 30. juni 2026 og det forutsettes at produktene er merket i henhold til ny f-gassforordning (EU) 2024/573 artikkel 12 nr. 2. Begrunnelsen for å gi unntak er at produsentene av disse produktgruppene ikke har hatt tilstrekkelig tid på seg til å gjøre om produksjonslinjene til produkter som tilfredsstiller kravene i den nye f-gass forordningens artikkel 11
Merknader
Rettslige konsekvenser
EUs forordning om fluorholdige klimagasser fra 2014, forordning (EU) nr. 517/2014 er innlemmet i EØS-avtalen med tilpasninger, og er gjennomført i norsk rett ved henvisninger i produktforskriften § 6a-1.
Ny forordning (EU) 2024/573 om fluorholdige klimagasser, er basisrettsakten til den her omtalte gjennomføringsforordningen. Forordning (EU) 2024/573 er foreløpig ikke innlemmet i EØS-avtalen og er til vurdering i EFTA-statene. Forordning (EU) 2024/573 har vært behandlet i Spesialutvalget for miljø og er vurdert som EØS-relevant, men at det er behov for tilpasninger. Ved innlemmelse i EØS-avtalen vil både den nye f-gassforordningen og gjennomføringsforordningen gjennomføres i produktforskriften § 6a-1. Ved innlemmelse av den nye f-gassforordningen kan det være behov for tilpasninger knyttet til noen tidspunkter for ikrafttredelse av forbud mot å bringe i omsetning enkelte produkter og utstyr (artikkel 11). Gjennomføringsforordningen handler om unntak fra slike forbud. Det må derfor vurderes om gjennomføringsforordningen må ha tilpasninger for å reflektere eventuelle tilpasninger til den nye f-gassforordningen. Dette må vurderes etter at behovet for tilpasninger til den nye f-gassforordningen er endelig avklart.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Norge har begrenset med egen produksjon av produkter som inneholder f-gasser. Miljødirektoratet, som forvalter f-gassregelverket i Norge, er ikke kjent med at det er produksjon av disse produktene som forordningen omhandler i Norge. Men det er grunn til å tro at det foregår omsetning av dise produktene også i Norge. Forordningen gir uansett unntak fra forbud mot å sette produktene ut på markedet, så det antas at de administrative og økonomiske konsekvensene av den nye gjennomføringsforordningen er små.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten har vært behandlet på skriflig prosedyre fra 4. april 2025 til 25. april 2025 i Spesialutvalget for miljø, der berørte departementer er representert. Spesialutvalget fant rettsakten relevant og akseptabel.
Vurdering
Gjennomføringforordningen vurderes som EØS-relevant, men må sees i sammenheng med forordning (EU) 2024/573 om fluorholdige gasser, som er basisrettsakten til gjennomføringsforordningen. Forordning 2024/573 er til vurdering i EFTA-statene og er foreløpig ikke innlemmet i EØS-avtalen. Se EØS-notatet for forordning (EU) 2024/573 for mer informasjon om bakgrunnen for at det kan være behov for tilpasninger til denne gjennomføringsforordningen.
Status
Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2025/33 om unntak fra omsetningsforbud for fryse- og kjøleutstyr som brukes til produksjon og bevaring av mat og kalde drikker ble publisert i EUs lovtidende (Official Journal) 14. januar 2025.
Rettsakten er til vurdering i EFTA-statene.