Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2024/2215 av 6. september 2024 om fastsettelse, i samsvar med europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2024/573, minimumskrav for utstedelse av sertifikater til fysiske og juridiske personer og vilkårene for gjensidig anerkjennelse av slike sertifikater, med hensyn til stasjonær kjøling, klimaanlegg og varmepumpeutstyr, organiske Rankine-sykluser og kjøleenheter av kjølebiler, kjølehengere, kjølte lette kjøretøyer, intermodale containere og togvogner som inneholder fluorholdige klimagasser eller deres alternativer, og om opphevelse av Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2015/2067
Fluorgassforordningen 2024: utvidelse av sertifiseringskrav
EØS-notat offentliggjort 13.12.2024
Tidligere
- Utkast til forordning lagt fram av Kommisjonen 13.5.2024 med tilbakemeldingsfrist 10.6.2024
- Utkast til kommisjonsforordning godkjent av komite (representanter for medlemslandene) og publisert i EUs komitologiregister 12.8.2024
- Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 9.9.2024
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 12.12.2024)
Sammendrag av innhold
Gjennomføringsforordning (EU) 2024/2215 om sertifiseringskrav for arbeid på utstyr for stasjonær kjøling, luftkondisjonering, varmepumper osv. er en videreføring og utvidelse av gjennomføringsforordning (EU) nr. 2015/2067, som den erstatter.
Basisrettsakten som er forordning (EU) 2024/573 om fluorrholdige klimagasser, stiller krav om at personell som utfører installasjon av, lekkasjetesting og service på, samt avtapping av gass fra kjøleutstyr, luftkondisjoneringsutstyr, varmepumper mv. skal ha et sertifikat for dette. Kravet omfatter også bedrifter som tilbyr installasjon, service og kassering av slikt utstyr. Gjennomføringsforordningen stiller detaljerte krav til denne sertifiseringsordningen.
I den nye forordning om fluorholdige gasser (2024/573) er sertifiseringskravet utvidet til også å omfatte arbeid på utstyr som inneholder fluorholdige klimagasser med lavt globalt oppvarmingspotensial (GWP), såkalte HFOer, samt alternativene til de fluorholdige klimagassene som er CO2, hydrokarboner og ammoniakk. Nytt er også at arbeid på organiske Rankine-sykluser, kjøleanlegg på lette kjøretøyer, intermodale containere og togvogner er omfattet av sertifiseringskravet. Videre er det innført tidsbegrenset gyldighet av sertifikatene. Denne nye gjennomføringsrettsakten setter minstekrav for sertifiserings- og opplæringsprogram for dette. De viktigste endringene i forordningen, sammenlignet med gjennomføringsforordning 2015/2067 er:
- Det etableres nye kategorier for sertifikat som viser hvilken type arbeid som de kan gjøre på utstyr med fluorholdige klimagasser eller alternativ gass. Disse kategoriene er:
- A1: kan utøve alle de aktiviteter som er fastsatt i artikkel 2 nr. 1 (installasjon, lekkasjesjekking, reparasjon, service og avtapping) på utstyr med fluorholdige klimagasser og hydrokarboner
- A2: kan utøve alle de aktiviteter som er fastsatt i artikkel 2 nr. 1 (installasjon, lekkasjesjekking, reparasjon, service og avtapping) på utstyr med fluorholdige klimagasser og hydrokarboner, men begrenset til utstyr med fyllingsmengde mindre enn 3 kilo, eller dersom anlegget er hermetisk lukket inntil 6 kilo.
- B: kan utøve alle de aktiviteter som er fastsatt i artikkel 2 nr. 1 (installasjon, lekkasjesjekking, reparasjon, service og avtapping) på utstyr med CO2
- C: kan utøve alle de aktiviteter som er fastsatt i artikkel 2 nr. 1 (installasjon, lekkasjesjekking, reparasjon, service og avtapping) på utstyr med ammoniakk
- D: kan tappe av gass fra utstyr med fyllingsmengde mindre enn 3 kilo, eller dersom utstyret er hermetisk lukket inntil 6 kilo fluorholdige klimagasser
- E: kan utføre lekkasjetesting av utstyr med fluorholdige klimagasser, forutsatt at det ikke innebærer å bryte kjølekretsen.
- Det presiseres at fasilitetene hvor praktisk eksamen skal foregå må være trygge mht. arbeidsmiljø, da noen av gassene operere under høyt trykk, noen er brannfarlige eller giftige.
- Medlemslandene pålegges å ikke legge noe hinder i veien for at sertifikat som er utstedt i et medlemsland skal bli anerkjent i et annet medlemsland.
- Det stilles detaljerte føringer for hvordan overgangen fra sertifikat kategoriene gitt i forordning 2015/2067 og de nye kategoriene gitt i denne forordningen skal skje, samt hvordan de tidsbegrensede gyldighetene av sertifikatene skal innføres.
- Annexet, som lister de detaljerte krav til kunnskap for å få sertifikat, er utvidet til også å inkludere kunnskap om:
- egenskapene til - og trygg bruk av HFOer, hydrokarboner, ammoniakk og CO2, inkludert ved installasjon og service av utstyr for å sørge for trygg bruk av dise alternativene til fluorholdige klimagasser
- tiltak for å opprettholde eller forbedre energieffektivteten av utstyr ved installasjon og service av utstyr
- stedsspesifikke forhold hvor det er unntak for forbud mot bruk av fluorholdige klimagasser pga sikkerhetshensyn
Merknader
Rettslige konsekvenser
EUs forordning om fluorholdige gasser fra 2014, forordning (EU) 517/2014 er innlemmet i EØS-avtalen, med tilpasninger og er gjennomført i norsk rett ved henvisning i produktforskriften § 6a-1. Ny forordning (EU) 2024/573 om fluorholdige gasser er basisrettsakten til den her omtalte gjennomføringsforordningen og er vurdert som EØS-relevant, men at det er behov for tilpasninger. Denne er foreløpig ikke innlemmet i EØS-avtalen. Det kan i denne rettsakten være behov for enkelte tilpasninger til bestemmelsene om sertifisering (artikkel 10).
Avhengig av om man innlemmer basisrettsakten med tilpasninger til bestemmelsene om sertifisering, vil det kunne få betydning for EØS-relevansen til gjennomføringsforordningen. Gjennomføringsforordningen vil først kunne vurderes for innlemmelse og gjennomføring i norsk rett når forordning (EU) 2024/573 om fluorholdige klimagasser er innlemmet.
Forordningen erstatter gjennomføringsforordning (EU) 2015/2067 som er innlemmet i EØS-avtalen og gjennomført i norsk rett gjennom henvisning i produktforskriften § 6a-1. Denne vi fortsette å gjelde inntil videre.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Gjennomføringsforordningen spesifiserer krav til hva som skal demonstreres av teoretiske og praktiske kunnskaper for å få sertifikat for å utføre oppgaver på utstyr med fluorholdige klimagasser eller deres alternativer. Disse er utvidede krav, sammenlignet med gjeldende gjennomføringsforordning som er gjennomført i produktforskriften. Bl.a. må kandidatene kunne mer om bruk av de naturlige kuldemediene CO2, hydrokarboner og ammoniakk, herunder ta hensyn til at disse kan være farlige da de enten blir brukt under høyt trykk, de er brannfarlige eller giftige i større mengder. Videre vil det kreve mer tilpassede fasiliteter for å kunne øve på å bruke disse, samt for å gjennomføre praktisk eksamen i bruk av disse stoffene. Kravet om sertifisering vil også omfatte flere typer utstyr enn de som har vært omfattet i gjeldende forordning. Dette vil medføre noen økonomiske konsekvenser. Det vil også føre til noen administrative konsekvenser å utvide dagens sertifiseringsordning til å omhandle bruk av flere typer stoffer i utstyr. Disse vurderes som moderate, sammenlignet med dagens sertifiseringsordning.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er foreløpig ikke forelagt Spesialutvalget for miljø, der berørte departementer er representert.
Vurdering
Foreløpig vurderes gjennomføringsforordningen å være EØS-relevant, men at det kan være behov for tilpasninger til deler av den, som følge av tilpasninger til bestemmelsene om sertifisering i forordning (EU) 2024/573 om fluorholdige gasser. Denne forordningen, som er basisrettsakten til gjennomføringsforordningen, er foreløpig ikke innlemmet i EØS-avtalen.
Gjennomføringsforordningen er i stor grad en videreføring av gjennomføringsforordning (EU) 2015/2067 om sertifisering av personell og bedrifter som er innlemmet i EØS-avtalen og gjennomført i produktforskriften.
Status
Rettsakten ble publisert i Official Journal 9. september 2024.
Rettsakten er til vurdering i EFTA-statene.