Delegert kommisjonsforordning (EU) 2022/2115 av 13. juli 2022 om utfylling av europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2020/1503 med hensyn til tekniske reguleringsstandarder for spesifisering av metoden for å beregne misligholdsratene for lån som tilbys på en folkefinansieringsplattform
Folkefinansieringsforordningen: utfyllende bestemmelser om misligholdelse av lån
EØS-komitebeslutning 15.3.2024 om innlemmelse i EØS-avtalen
Tidligere
- EØS/EFTA-landenes utkast til EØS-komitebeslutning oversendt til Kommisjonen 20.12.2023
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 10.1.2023)
Sammendrag av innhold
Forordningen gir utfyllende regler til forordningen om europeiske tilbydere av folkefinansieringstjenester til næringsvirksomhet (folkefinansieringsforordningen).
Folkefinansieringsforordningen artikkel 20 fastsetter at tilbydere av folkefinansieringstjenester som tilbyr folkefinansieringstjenester i form av låneformidling, årlig skal offentliggjøre misligholdsraten for folkefinansieringsprosjekter som tilbys på folkefinansieringsplattformen, og den forventede og faktiske misligholdsraten for lån formidlet av folkefinansieringsforetaket, inndelt i forhåndsdefinerte risikokategorier.
Den utfyllende forordningen gir nærmere regler om metodene for beregningen av misligholdsraten for lån som tilbys på en folkefinansieringsplattform, og om metodene for beregningen av faktisk og forventet misligholdsrate inndelt etter risikokategori.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordningen vil tas inn i EØS-avtalen og gjennomføres i norsk rett ved inkorporering. Det vil si at det i lov eller forskrift tas inn en bestemmelse om at forordningen gjelder som norsk rett.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Forordningen får ingen nevneverdige økonomiske eller administrative konsekvenser for norske myndigheter, foretak eller borgere.
Sakkyndige instansers merknader
Finanstilsynet finner rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Forordningen antas ikke å være i konflikt med norske interesser eller andre internasjonale forpliktelser. Forordningen anses EØS-relevant og akseptabel.
Rettsakten er utfyllende til forordning 2020/1503 (folkefinansieringsforordningen) som ikke er tatt inn i EØS-avtalen. Ikrafttredelsestidspunktet må tilpasses slik at rettsakten tidligst trer i kraft samtidig som folkefinansieringsforordningen i EØS-avtalen.
Status
Rettsakten er vedtatt og i kraft i EU, og er til vurdering for innlemmelse i EØS-avtalen. Innlemmelse i EØS-avtalen fordrer at folkefinansieringsforordningen (2020/1503) tas inn i EØS-avtalen. NOU 2021:10 inneholder forslag til regler om gjennomføring av folkefinansieringsforordningen i norsk rett, og har vært på høring i 2022.