(Utkast) Delegert kommisjonsforordning (EU) .../... av 14. mars 2024 om endring av delegert forordning (EU) 2016/1675 med hensyn til å tilføye Kenya og Namibia i tabellen i punkt I i vedlegget og slette Barbados, Gibraltar, Panama, Uganda og De forente arabiske emirater til den tabellen
Forebyggende tiltak mot hvitvasking av penger og terrorfinansiering: endringsbestemmelser om høyrisikotredjeland med strategiske mangler
Progresjon
Innsigelse (veto) vedtatt av Europaparlamentet 23.4.2024
Tidligere
- Utkast til delegert kommisjonsforordning sendt til Europaparlamentet og Rådet for klarering 14.3.2024
- EØS/EFTA-landenes utkast til EØS-komitebeslutning oversendt til Kommisjonen 10.4.2024
Redaksjonens kommentar
Europaparlamentet har 23. april 2024 vedtatt innsigelse mot Kommisjonens forslag og bedt om at Kommisjonen fremmer nytt forslag som tar hensyn til Europaparlamentets bekymringer knyttet til fjerning av De forente arabiske emirater fra listen.
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 26.4.2024)
Sammendrag av innhold
Fjerde hvitvaskingsdirektivs vedlegg over høyrisikoland (2016/1675) oppdateres jevnlig av Kommisjonen. En oppdatering fastsettes som en kommisjonsforordning. Kommisjonen har på grunnlag av sin analyse konkludert med at Kenya og Namibia legges til og Barbados, Gibraltar, Panama, Uganda og De Forente Arabiske Emirater tas av listen over tredjeland med strategiske mangler i sin ordning for bekjempelse av hvitvasking og terrorfinansiering, som utgjør en vesentlig risiko for EUs finansielle system. Personer og foretak som er rapporteringspliktige etter hvitvaskingsregelverket vil ikke lenger plikte å gjennomføre forsterkede kundetiltak etter hvitvaskingsforskriften § 4-10 dersom kundeforhold eller transaksjoner involverer disse statene. Bestemmelsen har ingen andre rettslige konsekvenser.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Den materielle bestemmelsen er allerede gjennomført i Norge i hvitvaskingsforskriften. Oppdateringen må inntas i hvitvaskingsforskriften § 4- 10.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Rettsakten gir utfyllende bestemmelser til plikter som allerede følger av hovedrettsakten. Bestemmelsene forventes å ikke ha vesentlige økonomiske eller administrative konsekvenser for norske myndigheter, foretak eller borgere.
Sakkyndige instansers merknader
Forordningen anses EØS-relevant og akseptabel.