Europaparlaments- og rådsdirektiv (EU) 2025/794 av 14. april 2025 om endring av direktiv (EU) 2022/2464 og (EU) 2024/1760 med hensyn til datoene da medlemsstatene skal anvende visse krav til foretakenes bærekraftsrapportering og tilbørlig aktsomhet
Forenkling av krav til bærekraftsrapportering og tilbørlig aktsomhet for foretak: anvendelsesdatoer
EØS-notat offentliggjort 23.4.2025
Tidligere
- Forslag til europaparlaments- og rådsdirektiv med pressemelding lagt fram av Kommisjonen 26.2.2025
- Foreløpig holdning (forhandlingsmandat) vedtatt av Rådet 26.3.2025
- Europaparlamentets plenumsbehandling 3.4.2025 med pressemelding
- Rådsbehandling 14.4.2025
- Høring igangsatt av Finansdepartementet med pressemelding 11.4.2025 med frist 23.05.2025
- Europaparlaments- og rådsdirektiv publisert i EU-tidende 16.4.2025
Bakgrunn
(fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 15.4.2025)
Sammendrag av innhold
Forslaget er en del av første Omnibusforenklingspakke. Formålet med forslaget er å utsette rapporteringskravene for å gi foretakene og myndighetene tid til å forberede endringene som følge av KOM(2025)81.
De viktigste endringene i KOM/2025/80 er følgende:
- Utsette anvendelsen av alle rapporteringskrav i direktiv (EU) 2022/2464 (bærekraftsdirektivet - CSRD) for foretak som skal rapportere for regnskapsåret 2025 og 2026 (bølge 2 og bølge 3 foretak) med to år. Formålet er å gi tid for gjennomføring av forenklingstiltakene i KOM(2025/81). Det vil si at foretak i bølge 2 først skal rapportere for regnskapsåret 2027 og bølge 3 foretak først skal rapportere for regnskapsåret 2028. Ettersom virkeområdet for rapporteringsplikten etter taksonomiforordningen artikkel 8 følger av virkeområdet for krav til bærekraftsrapportering i regnskapsdirektivet og CSRD, utsettes plikten for foretakene til å utarbeide taksonomirapportering tilsvarende.
- Fristen for når medlemsstatene skal gjennomføre (EU) 2024/1760 (aktsomhetsdirektivet- CSDDD) utsettes med ett år, til 26. juli 2027. Videre utsettes rapporteringskravene for første bølge av foretak som skal anvende direktivet med ett år. Kommisjonens veiledninger skal være klare til juli 2026. Dette skal hjelpe foretak og myndigheter med å foreberede seg på nye krav.
Merknader
Rettslige konsekvenser
CSRD er ikke ennå innlemmet i EØS-avtalen. Lovendringene som gjennomfører de forventede EØS-reglene, ble satt i kraft 1. november 2024. Overgangsregler til reglene om bærekraftsrapportering i forskrift 11. oktober 2024 nr. 2477 må endres.
CSDDD er ikke inntatt i EØS-avtalen. Dersom CSDDD inntas må forslagets tidspunkt om når rapporteringskravene skal gjelde fra hensyntas.
Medlemsstatene skal sette ikraft de lover og forskrifter som er nødvendige for å etterkomme dette forslaget til direktiv senest 31. desember 2025.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Forslaget til endringer i CSRD vil innebære betydelige forenklinger for store foretak med færre enn 500 ansatte som likevel ikke får plikt til å utarbeide bærekraftsrapportering for regnksapsårene 2025-2026. Det gjelder også noterte små og mellomstore foretak og noterte foretak som er mindre og ikke-komplekse finansforetak eller egenforsikringsforetak som likevel ikke får plikt til å utarbeide bærekraftsrapportering for regnskapsårene 2026-2027. For brukerne av rapporteringen forventes forslaget å svekke tilgangen til bærekraftsrapportering i nevnte regnskapsår. For Finanstilsynet vil forslaget kunne innebære noe mindre tilsynsaktivitet knyttet til bærekraftsrapportering, men de økonomiske og administrative konsekvensene av forlaget for Finanstilsynet antas likevel å være begrensede.
Forslaget til endringer i CSDDD vil redusere byrdene til foretakene i perioden utsettelsen gjelder.
Sakkyndige instansers merknader
Finanstilsynet har vurdert saken.
Vurdering
Rettsakten anses som EØS-relevant og akseptabel.
Status
Kommisjonen har lagt fram forslag som skal behandles i Rådet og Parlamentet.