Forordning om digitale tjenester (Digital Services Act): gjennomføringsbestemmelser om administrative prosedyrer
EØS-notat offentliggjort 7.12.2023
Tidligere
- Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 22.6.2023
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 7.12.2023)
Sammendrag av innhold
Forordning om digitale tjenester (DSA) gir kommisjonen hjemmel til å vedta gjennomføringsbestemmelser. Denne gjennomføringsforordningen angir nærmere vilkår for kommisjonens undersøkelses- og håndhevingsmyndighet og vilkår for offentliggjøring av informasjon. Gjennomføringsforordningen fastsetter videre detaljerte regler for hvordan kommisjonens tjenestemenn vil kunne inspisere lokaler og ha tilgang til data og algoritmer til selskaper med over 45 millioner brukere i EU. Dette vil sannsynligvis inkludere Google, Twitter og Facebook. Selskaper som gjentatte ganger kommer i konflikt med DSA-forordningen kan bli kraftig bøtelagt.
Artikkel 69(1)(f) i DSA gir kommisjonens tjenestemenn og andre personer autorisert av kommisjonen fullmakt til å foreta inspeksjoner hos tilbydere av svært store digitale plattformer (VLOPs) eller av svært store søkemotorer (VLOSEs). Gjennomføringsforordningen etablerer en prosedyre for dette.
I henhold til artikkel 72 i DSA kan kommisjonen treffe nødvendige tiltak for å overvåke gjennomføringen og overholdelse av nevnte forordning gjennom blant annet å oppnevne eksterne eksperter og revisorer til å bistå i utøvelsen av tilsynsoppgaver. Gjennomføringsforordningen fastsetter krav til slike eksperters og revisorers uavhengighet og ekspertise.
Artikkel 79 nr. 1 i DSA stiller krav til at kommisjonen, før den vedtar en beslutning i henhold til artikkel 73 nr. 1, 74 eller 76, gir tilbydere av VLOPs eller VLOSEs muligheten til å bli hørt om funn kommisjonen har gjort og om eventuelle tiltak. Adressaten for de foreløpige funnene bør ha rett til å angi relevante fakta og fremlegge støttende bevis. For å sikre rettferdig og effektiv saksgang fastsetter gjennomføringsforordningen regler med hensyn til formatet og maksimal lengde på skriftlige observasjoner og bruk av språk.
Artikkel 79 nr. 4 i DSA stiller krav til at kommisjonen skal gi partene som er berørt av saksbehandlingen tilgang til saksdokumentene. Gjennomføringsforordningen fastsetter vurderingskriterier for dette.
Gjennomføringsforordningen inneholder et vedlegg som beskriver regler med hensyn til formatet og maksimal lengde på skriftlige observasjoner fra tilbydere av VLOPs og VLOSEs.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Kommisjonens gjennomføringsforordning kan ikke tre i kraft før DSA er en del av EØS-avtalen og gjennomført i nasjonal rett.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Gjennomføringsforordningen med nærmere vilkår til kommisjonens undersøkelses- og håndhevingsmyndighet og vilkår for offentliggjøring av informasjon medfører ikke økonomiske eller administrative konsekvenser som ikke allerede er forutsatt at vil påløpe som følge av innføringen av DSA i norsk rett.
Sakkyndige instansers merknader
Konklusjon:
Forordningen anses EØS-relevant og aktuell for innlemming i EØS-avtalen. Hvorvidt forordningen er akseptabel vil bli vurdert sammen med DSA.
Vurdering
Forordningen inneholder regler knyttet til kommisjonens undersøkelses- og håndhevingsmyndighet og vilkår for offentliggjøring av informasjon under forordning om digitale tjenester (DSA), og det vises til vurderingen i EØS-posisjonsnotat om DSA. EFTA-landene vurderer behovet for tilpasningstekst i DSA og det er for tidlig å ta stilling til om forordningen er akseptabel.
Status
Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2023/1201 ble vedtatt 21. juni 2023 og trådte i kraft 12. juli 2023. Gjennomføringsforordningen er gitt med hjemmel i Europaparlamentets og Rådets forordning (EU) 2022/2065 av 19. oktober 2022 om et indre marked for digitale tjenester og om endring av direktiv 2000/31/EF (forordning om digitale tjenester - DSA). Forordningen(e) er under vurdering i EØS-EFTA statene.