Europaparlaments- og rådsdirektiv (EU) .../... om endring av direktiv 2009/138/EF med hensyn til forholdsmessighet, kvaliteten av tilsynet, rapportering, tiltak knyttet til langsiktige garantier, makrotilsynsvirkemidler, bærekraftsrisiko, tilsyn med grupper og tilsyn med grensekryssende virksomhet, og endring av direktiv 2002/87/EF og 2013/34/EU
Forsikringsdirektivet (Solvens II): endringsbestemmelser
Rådsbehandling 5.11.2024 (enighet med Europaparlamentet; endelig vedtak) med pressemelding
Tidligere
- Kompromiss fremforhandlet av representanter fra Europaparlamentet og Rådet 14.12.2023
- Europaparlamentets plenumsbehandling 23.4.2024
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 8.12.2021)
Sammendrag av innhold
ommisjonen har presentert et forslag til direktiv som endrer Solvens II-direktivet. Forslaget er et ledd i gjennomgangen av Solvens II-regelverket som gjelder for forsikringsforetak. Kommisjonen vil presentere forslag til endringer i forordning 2015/35 og andre forordninger med utfyllende regler til direktivet på et senere tidspunkt. Det foreligger derfor ikke noe forslag til endringer i de detaljerte reglene for kapitalkravene, men Kommisjonen har kommunisert hvilke endringer som vurderes:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:52021DC0580
Kommisjonens forslag er utarbeidet på grunnlag av råd fra EIOPA, den europeiske tilsynsmyndigheten for forsikring og tjenestepensjon:
https://www.eiopa.europa.eu/document-library/opinion/opinion-2020-review-of-solvency-ii_en
Kommisjonen fremhever at hovedformålet for forslaget er å sikre at forsikringsforetak fortsetter å investere i samsvar med de politiske prioriteringene i EU, spesielt med hensyn til å finansiere gjenopprettingen etter Covid-19, fullføre kapitalmarkedsunionen og fremme investeringer knyttet til European green deal. Gjennomgangen skal også rette opp mangler i gjeldende regelverk og gjøre forsikringssektoren mer robust. Kommisjonen peker på at Solvens II-regelverket har økt forsikringsforetakenes risikobærende evne, og at endringene som foreslås nå kun innebærer justeringer på enkelte områder.
Det foreslås endringer i regelverket av hensyn til forholdsmessighet (proporsjonalitet) for mindre aktører. Dette innebærer at det fastsettes kriterier for å identifisere lavrisikoforetak, som kan benytte forenklede metoder for beregning av forsikringstekniske avsetninger og kapitalkrav. Forholdsmessighetsprinsippet kan også anvendes i innrettingen av foretakets risikostyring, og i rapporteringen og offentliggjøringen av informasjon.
Forslaget innebærer at tilfeller der søknader om konsesjon avslås, skal rapporteres til EIOPA, som vil gjøre grunnlaget for avslaget kjent for andre lands tilsynsmyndigheter. Det åpnes også for en felles vurdering av konsesjonssøknader for foretak med virksomhet i flere land, og for slike foretak foreslås det en større grad av informasjonsutveksling mellom berørte tilsynsmyndigheter. Videre foreslås det en eksplisitt hjemmel for tilsynsmyndighetene til å bytte ut et styremedlem eller en leder av en kontrollfunksjon.
Når det gjelder rapportering, foreslås det blant annet endringer i strukturen for den offentlige rapporten om solvens og finansiell stilling, slik at en del er rettet til forsikringstakerne, mens en annen del er rettet til andre interessenter. Videre foreslås det at Solvens II-balansen skal revideres av ekstern revisor, med unntak for lavrisikoforetak. I tillegg foreslås det forenklinger i rapporteringskravene for lavrisikoforetak, og at anvendelsen av forenklinger skal rapporteres til EIOPA.
Forslaget omfatter endringer i ekstrapoleringsmetoden som benyttes for å fastsette den risikofrie rentekurven. Det foreslås flere endringer i beregningen av volatilitetsjusteringen, herunder at denne nå skal beregnes for hvert enkelt foretak basert på foretakets portefølje. Videre foreslås det en økning av utfallsrommet for den symmetriske justeringsmekanismen som benyttes i fastsettelsen av kapitalkravet for aksjerisiko. Kommisjonen har også signalisert andre endringer som er spesielt relevante for foretak som tilbyr produkter med langsiktige forpliktelser. Dette gjelder blant annet høyere kapitalkrav for renterisiko, men økningen er likevel mindre enn det EIOPA foreslo, ettersom kapitalkravet skal beregnes på en måte som er konsistent med metoden for ekstrapolering av rentekurven for lengre løpetider der det ikke finnes et likvid marked av renteinstrumenter. Kommisjonen har også signalisert at risikomarginen skal reduseres, spesielt for langsiktige forpliktelser. Disse endringene vil bli fastsatt gjennom endringer i forordning 2015/35, og blir først fastsatt etter at endringsdirektivet er vedtatt.
Det foreslås at foretak skal vurdere sammenhengen mellom utviklingstrekk i makroøkonomien/finansmarkedene og foretakets investeringer/risikoprofil. Foretakene skal vurdere hvorvidt deres investeringer bidrar til å øke systemrisikoen i finansmarkedene. Videre forslås det at foretakene skal utvikle likviditetsindikatorer for å overvåke likviditetsrisiko. Det foreslås også videre fullmakter for tilsynsmyndighetene til blant annet å pålegge stans i utbyttebetalinger under eksepsjonelle omstendigheter, herunder fall i finansmarkedene.
Det foreslås at forsikringsforetakene må identifisere eventuelle vesentlige eksponeringer for klimarisiko, og vurdere effekten av klimaendringsscenarioer. Kravet til slike scenarioanalyser gjøres ikke gjeldende for lavrisikoforetak. Forslaget innebærer videre at EIOPA innen 2023 skal vurdere kapitalkravene for eiendeler eller aktiviteter med miljømessige eller sosiale formål. EIOPA skal også regelmessig vurdere kalibreringen av kapitalkravet for naturkatastroferisiko.
Forslaget inneholder en del presiseringer knyttet til krav som gjelder på gruppenivå, både knyttet til tilsynet med holdingforetak som inngår i gruppen og krav til risikostyring mv. i gruppen, samt krav til beregning av ansvarlig kapital og kapitalkrav for gruppen. Videre presiseres det hvordan de nye makrotilsynsvirkemidlene kommer til anvendelse på gruppenivå.
Det foreslås også en rekke endringer utover det som er gjengitt ovenfor, herunder også rettinger og oppdateringer av referanser til annet regelverk mv.
Vurdering
Gjeldende Solvens II-regelverk er gjennomført i norsk rett hovedsakelig i finansforetaksloven med tilhørende forskrift.
Det legges til grunn at et eventuelle endringer vil være EØS-relevant og vil medføre behov for endringer i norsk regelverk.
Det er fortsatt betydelig usikkerhet knyttet til utfallet av den pågående gjennomgangen i EU.
Status
Kommisjonens forslag er til behandling i EU-parlamentet og Rådet. Etter eventuelt vedtak av endringsdirektivet, skal det fastsettes endringer i utfyllende forordning.