Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2024/2018 av 26. juli 2024 med hensyn til revisjon av gebyrer og avgifter som skal betales til Den europeiske unions jernbanebyrå, og tilhørende betalingsvilkår
Gebyrer og betaling til Det europeiske jernbanebyrå: oppdatering
EØS-notat offentliggjort 5.11.2024
Tidligere
- Utkast til forordning lagt fram av Kommisjonen 5.3.2024 med tilbakemeldingsfrist 2.4.2024
- Utkast til kommisjonsforordning godkjent av komite (representanter for medlemslandene) og publisert i EUs komitologiregister 18.7.2024
- Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 29.7.2024
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 28.10.2024)
Sammendrag av innhold
Saken gjelder endringer i kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2018/764 av 2. mai 2018 om gebyrer og betaling til Den europeiske unions jernbanebyrå og om betalingsbetingelser. Forordningen regulerer utregningsmetoder og betalingsbetingelser for gebyrer ("fees") som jernbaneforetak og infrastrukturforvaltere skal betale til Den europeiske unions jernbanebyrå (ERA) for behandling av søknader iht. artikkel 14, 20, 21 og 22 i Europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2016/796 av 11. mai 2016 om Den europeiske unions jernbanebyrå og om oppheving av forordning (EF) nr. 881/2004 (ERA-forordningen). ERA-forordningen er en del av EUs fjerde jernbanepakke. Det er forutsatt i ERA-forordningen at det skal betales gebyrer for ERAs saksbehandling, og denne forordningen regulerer nærmere hvordan disse beregnes og hvilke betalingsbetingelser som skal gjelde. I tillegg reguleres betaling ("charges") for frivillige tjenester fra ERA, og fremgangsmåten for å dekke de nasjonale sikkerhetsmyndighetenes kostnader ved sin del av saksbehandlingen der ERA er ansvarlig myndighet.
Forordning (EU) 2024/2018 av 26. juli 2024 om revisjonen av gebyrer og betaling til Den europeiske unions jernbanebyrå og om betalingsbetingelser til klarering i spesialutvalget for transport gjør endringer i kommisjonens gjennomføringsforordning EU (2018)764 av 2. mai 2018.
Hovedendringene er i artikkel 2, 3 og 5.
I artikkel 2 er det presisert en ny fast avgift for forespørsler om registering i ERATV av en ny versjon av en kjøretøytype eller en ny versjon av en kjøretøytype-variant. Videre er det en ny fast avgift for notifisering av endringer for et allerede autorisert kjøretøy.
I artikkel 3 innføres det fast avgiftssats for kjøretøyregistreringer for vogner hvor området for bruk er hele EU. Videre skal avgifter for tjenester etter artikkel 43 i (EU) 2016/796 kalkuleres på en bestemt måte.
I artikkel 5 er det gjort endringer, bl.a. at ERA skal sende faktura for saksbehandlingsgebyret innen 60 dager, jf. art. 1 nr. 5
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordningen må gjennomføres ved forskrift.
Økonomiske og administrative konsekvenser
For private: Forordningen innebærer en justering i gebyr virksomheter allerede er forpliktet til å betale. Enkelte virksomheter vil oppleve en rimeligere avgiftsbyrde, mens det for andre vil bli litt dyrere. Generelt innebærer endringene en økning. Kommisjonen har sammenlignet med EASA og andre byråer sine gebyrer.
Sakkyndige instansers merknader
Vurdering
SD vurderer rettsakten som EØS-relevant og akseptabel.
Status
Rettsakter er til vurdering i EØS EFTA-landene.