Gjenoppretting og avvikling av banker og verdipapirforetak: gjennomføringsbestemmelser om beskrivelsen av avtaler om konsernintern finansiell støtte
Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2016/911 av 9. juni 2016 om fastsettelse av tekniske gjennomføringsstandarder med hensyn til formen på og innholdet i beskrivelsen av avtaler om gruppeintern finansiell støtte i samsvar med europaparlaments- og rådsdirektiv 2014/59/EU om fastsettelse av en ramme for gjenoppretting og krisehåndtering av kredittinstitusjoner og verdipapirforetak
Commission Implementing Regulation (EU) 2016/911 of 9 June 2016 laying down implementing technical standards with regard to the form and the content of the description of group financial support agreements in accordance with Directive 2014/59/EU of the European Parliament and of the Council establishing a framework for the recovery and resolution of credit institutions and investment firms
Norsk forskrift kunngjort 23.1.2020
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 17.1.2019)
Sammendrag av innhold
Krisehåndteringsdirektivet for banker mv. (Banking Recovery and Resolution Directive 32014L0059) inneholder regler om avtaler om konsernintern finansiell støtte. For at investorer og kreditorer skal ha informasjon om slike avtaler, bør disse være på en fastsatt form og være lett tilgjengelige for allmennheten. Forordningen regulerer nærmere innholdet i avtalene og formen informasjonen skal publiseres i.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordningen vil tas inn i EØS-avtalen og gjennomføres i norsk rett ved henvisning til EU-forordningen.
Forordningen inneholder utfyllende regler til krisehåndteringsdirektivet. Krisehåndteringsdirektivet er tatt inn i EØS-avtalen med konstitusjonelt forbehold, som innebærer at EØS-forpliktelsen ennå ikke har trådt i kraft . Det forventes at beslutningen trer i kraft i løpet av første halvår 2019. Lovendringer som gjennomfører krisehåndteringsdirektivet i finansforetaksloven kapittel 20 trådte i kraft 1. januar 2019. Finansforetaksloven § 20-8 åttende ledd gir Finansdepartementet hjemmel til å gi utfyllende regler om konsernintern finansiell støtte. Finanstilsynet foreslo i sitt utkast til forskrifter til finansforetaksloven kapittel 20 at forordningen gjennomføres ved inkorporering/henvisning i finansforetaksforskriften.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Plikten til å inngå avtaler og publisere disse på bestemte formater vil ikke påføre foretakene vesentlige økonomiske eller administrative belastninger.
Sakkyndige instansers merknader
Finanstilsynet mener rettsakten er EØS-relevant og akseptabel.
Status
Forordningen er vedtatt og har trådt i kraft i EU.
Sammendrag av innhold
Krisehåndteringsdirektivet for banker mv. (Banking Recovery and Resolution Directive 32014L0059) inneholder regler om avtaler om konsernintern finansiell støtte. For at investorer og kreditorer skal ha informasjon om slike avtaler, bør disse være på en fastsatt form og være lett tilgjengelige for allmennheten. Forordningen regulerer nærmere innholdet i avtalene og formen informasjonen skal publiseres i.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordningen vil tas inn i EØS-avtalen og gjennomføres i norsk rett ved henvisning til EU-forordningen.
Forordningen inneholder utfyllende regler til krisehåndteringsdirektivet. Krisehåndteringsdirektivet er tatt inn i EØS-avtalen med konstitusjonelt forbehold, som innebærer at EØS-forpliktelsen ennå ikke har trådt i kraft . Det forventes at beslutningen trer i kraft i løpet av første halvår 2019. Lovendringer som gjennomfører krisehåndteringsdirektivet i finansforetaksloven kapittel 20 trådte i kraft 1. januar 2019. Finansforetaksloven § 20-8 åttende ledd gir Finansdepartementet hjemmel til å gi utfyllende regler om konsernintern finansiell støtte. Finanstilsynet foreslo i sitt utkast til forskrifter til finansforetaksloven kapittel 20 at forordningen gjennomføres ved inkorporering/henvisning i finansforetaksforskriften.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Plikten til å inngå avtaler og publisere disse på bestemte formater vil ikke påføre foretakene vesentlige økonomiske eller administrative belastninger.
Sakkyndige instansers merknader
Finanstilsynet mener rettsakten er EØS-relevant og akseptabel.
Status
Forordningen er vedtatt og har trådt i kraft i EU.