Gjenoppretting og avvikling av banker og verdipapirforetak: utfyllende bestemmelser om minstekrav til opplysninger om finansielle kontrakter omfattet av detaljerte registre
Delegert kommisjonsforordning (EU) 2016/1712 av 7. juni 2016 om utfylling av europaparlaments- og rådsdirektiv 2014/59/EU om fastsettelse av en ramme for gjenoppretting og krisehåndtering av kredittinstitusjoner og verdipapirforetak med hensyn til tekniske reguleringsstandarder som spesifiserer et minstesett av opplysninger om finansielle kontrakter som skal inngå i de detaljerte registrene, og under hvilke omstendigheter kravet bør pålegges
Commission Delegated Regulation (EU) No 2016/1712 of 7 June 2016 supplementing Directive 2014/59/EU of the European Parliament and of the Council establishing a framework for the recovery and resolution of credit institutions and investment firms with regard to regulatory technical standards specifying a minimum set of the information on financial contracts that should be contained in the detailed records and the circumstances in which the requirement should be imposed
Norsk forskrift kunngjort 23.1.2020
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 18.1.2019)
Sammendrag av innhold
For å sikre de kompetente myndigheter og krisehåndteringsmyndighetene lett adgang til opplysninger om finansielle kontrakter, som definert i artikkel 2 (1) nr. 100) i krisehåndteringsdirektivet (BRRD - Banking Recovery and Resolution Directive) (2014/59/EU), der den gjeldende krisehåndteringsplanen for institusjonen eller konsernet inneholder bestemmelser om krisehåndtering, skal disse myndighetene kreve at institusjonene løpende registrerer et minimum av opplysninger om slike kontrakter.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordningen vil tas inn i EØS-avtalen og gjennomføres i norsk rett ved henvisning til EU-forordningen.
Forordningen inneholder utfyllende regler til krisehåndteringsdirektivet. Krisehåndteringsdirektivet er tatt inn i EØS-avtalen med konstitusjonelt forbehold, som innebærer at EØS-forpliktelsen ennå ikke har trådt i kraft. Det forventes at beslutningen trer i kraft i løpet av første halvår 2019. Lovendringer som gjennomfører krisehåndteringsdirektivet i finansforetaksloven kapittel 20 trådte i kraft 1. januar 2019. Finansforetaksloven § 20-5 femte ledd gir Finanstilsynet hjemmel til å kreve at de enkelte foretakene skal ha oppdaterte registre over finansielle kontrakter og etablerte prosedyrer for hurtig å kunne fremlegge en oversikt over foretakets økonomiske og finansielle forhold. Finanstilsynet foreslo i sitt utkast til forskrifter til finansforetaksloven kapittel 20 at forordningen gjennomføres ved inkorporering/henvisning i finansforetaksforskriften.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Informasjonen som kreves om finansielle kontrakter antas ikke å gå vesentlig utover det som institusjonene allerede besitter, men kan medføre behov for å systematisere og organisere denne annerledes. Ved en eventuell krisehåndtering vil forordningen sikre at informasjonen er tilgjengelig for tilsyns- og krisehåndteringsmyndighetene og skal medføre bedre og raskere krisehåndtering.
Vurdering
Forordningen er akseptabel.
Status
Rettsakten er under vurdering i EØS/EFTA-statene.
Sammendrag av innhold
For å sikre de kompetente myndigheter og krisehåndteringsmyndighetene lett adgang til opplysninger om finansielle kontrakter, som definert i artikkel 2 (1) nr. 100) i krisehåndteringsdirektivet (BRRD - Banking Recovery and Resolution Directive) (2014/59/EU), der den gjeldende krisehåndteringsplanen for institusjonen eller konsernet inneholder bestemmelser om krisehåndtering, skal disse myndighetene kreve at institusjonene løpende registrerer et minimum av opplysninger om slike kontrakter.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordningen vil tas inn i EØS-avtalen og gjennomføres i norsk rett ved henvisning til EU-forordningen.
Forordningen inneholder utfyllende regler til krisehåndteringsdirektivet. Krisehåndteringsdirektivet er tatt inn i EØS-avtalen med konstitusjonelt forbehold, som innebærer at EØS-forpliktelsen ennå ikke har trådt i kraft. Det forventes at beslutningen trer i kraft i løpet av første halvår 2019. Lovendringer som gjennomfører krisehåndteringsdirektivet i finansforetaksloven kapittel 20 trådte i kraft 1. januar 2019. Finansforetaksloven § 20-5 femte ledd gir Finanstilsynet hjemmel til å kreve at de enkelte foretakene skal ha oppdaterte registre over finansielle kontrakter og etablerte prosedyrer for hurtig å kunne fremlegge en oversikt over foretakets økonomiske og finansielle forhold. Finanstilsynet foreslo i sitt utkast til forskrifter til finansforetaksloven kapittel 20 at forordningen gjennomføres ved inkorporering/henvisning i finansforetaksforskriften.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Informasjonen som kreves om finansielle kontrakter antas ikke å gå vesentlig utover det som institusjonene allerede besitter, men kan medføre behov for å systematisere og organisere denne annerledes. Ved en eventuell krisehåndtering vil forordningen sikre at informasjonen er tilgjengelig for tilsyns- og krisehåndteringsmyndighetene og skal medføre bedre og raskere krisehåndtering.
Vurdering
Forordningen er akseptabel.
Status
Rettsakten er under vurdering i EØS/EFTA-statene.