Gjesting i telefonnettet: gjennomsnitt av maksimale mobiltermineringspriser for 2022
Norsk forskrift kunngjort 9.6.2022
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 1.7.2022)
Sammendrag av innhold
Kommisjonen fastsetter gjennom denne gjennomføringsforordningen det vektede gjennomsnittet av de maksimale mobiltermineringsprisene i hele EU, jf. forordning (EU) 531/2012 artikkel 6e (2), endret gjennom forordning (EU) 2015/2120 (TSM-forordningen). Det vektede gjennomsnittet av de maksimale mobiltermineringsprisene tilsvarer det maksimale pristillegget (i tillegg til nasjonale priser) mobiltilbydere kan belaste sluttbruker for mottak av samtaler som overstiger grenser satt i henhold til rimelig bruk bestemmelser eller i strid med slike bestemmelser. For 2022 er det vektede gjennomsnittet av de maksimale mobiltermineringsprisene fastsatt til Euro 0,0072 per minutt (redusert fra Euro 0,0076 per minutt i 2021).
Kommisjonens beregninger er basert på opplysninger som BEREC har innhentet fra medlemsstatenes tilsynsmyndigheter. Dataene som er anvendt for å foreta beregningene er fra 30. juni 2021.
Kommisjonen skal årlig revidere det vektende gjennomsnittet av de maksimale mobiltermineringsprisene i EU. Denne gjennomføringsforordningen er den syvendei sitt slag og opphever samtidig gjennomføringsforordning 2020/2082 som fastsatte nivået for 2021.
Merknader
Denne rettsakten gjennomfører artikkel 6e (2) i forordning (EU) 531/2012, endret gjennom forordning (EU) 2015/2120. Gjennomføringsforordningen har i seg selv begrensede rettslige, økonomiske og administrative konsekvenser ettersom rettsakten kun fastsetter nærmere prisnivå som følger av den endrede gjestingsforordningen. For en nærmere redegjørelse for de rettslige, økonomiske og administrative konsekvensene av endringene i gjestingsforordningen, henvises det til EØS-notat om TSM-forordningen 2015/2120.
Rettslige konsekvenser
Dette er en forordning som vil få direkte virkning i medlemsstatene så fort den trer i kraft. For at forordningen skal få virkning for Norge, vil det være nødvendig med endringer i ekomforskriften. Forordningen vil bli gjennomført i ekomforskriften kapittel 2 ved at forordningen tas inn i § 2-7.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Gjennomføringsforordningen får ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for offentlige myndigheter eller private aktører.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten følger hurtigprosedyren og behandles ikke i spesialutvalget for kommunikasjoner.
Konklusjon:
Kommunal- og distriktsdepartementet finner Kommisjonens gjennomføringsforordning EØS-relevant og akseptabel, og anbefales innlemmet i EØS-avtalens vedlegg XI uten at dette medfører behov for norsk tilpasning.
Vurdering
Konklusjon
Forordningen anses EØS-relevant og akseptable, og anbefales innlemmet i EØS-avtalens vedlegg XI uten at dette medfører behov for norsk tilpasningstekst.
Status
Gjennomføringsforordningen ble vedtatt av Kommisjonen 14. desember 2021. Forordningen ble publisert i Official Journal 15. desember 2021 og trådte i kraft 1. januar 2022.
Forordningen ble innlemmet i EØS-avtalen på EØS-komiteens møte 29. april 2022. Forordningen ble gjennomført i norsk rett gjennom en endring av ekomforskriften § 2-7, som trådte i kraft 13. juni 2022.