Gjødselforordningen: endringsbestemmelser om gjenvunnet materiale av høy renhet som komponent i gjødselvarer
Norsk forskrift kunngjort 3.4.2024
Tidligere
- EØS-komitebeslutning 28.4.2023 om innlemmelse i EØS-avtalen
- EØS-komitebeslutningen trer i kraft 21.12.2023 som følge av oppfyllelse av forfatningsrettslige krav av EØS-komitebeslutning om tilknyttet rettsakt.
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 29.7.2022)
Sammendrag av innhold
Kommisjonens felles forskningssenter (JRC) har identifisert visse materialer med høy renhet som kan gjenvinnes fra avfall og brukes som komponentmaterialer i EU-gjødselvarer.
Materialene er ammoniumsalter, sulfatsalter, fosfatsalter, elementært svovel, kalsiumkarbonat og kalsiumoksid. Alle disse materialene er dekket av EU-parlamentets og rådets forordning (EF) nr. 2003/2003, det er en betydelig etterspørsel etter dem og deres høye agronomiske verdi har blitt demonstrert gjennom langvarig bruk. Som tiltak for å garantere både sikkerhet og agronomisk effektivitet fastsettes det et minimumskrav til renhetsgrad på 95 % av tørrstoffet i materialet.
Materialer med høy renhet gjenvinnes fra avfall ved to typer prosesser: prosesser hvor salter eller andre elementer isoleres gjennom avanserte rensemetoder som krystallisering, sentrifugering eller væske-væskeekstraksjon, ofte brukt i (petrokjemisk) industri, og gassrensing eller utslippskontroll prosesser, designet for å fjerne næringsstoffer fra eksosgasser. JRC har vurdert spesielt hvilke forurensinger det er relevant å ha grenseverdi for i disse materialene.
• 6 mg pr. kg tørrstoff av polysykliske aromatiske hydrokarboner PAH16.
• 20 ng WHO toksisitetsekvivalenter pr kg tørrstoff av polyklorertdibenzo-p-dioksiner og dibenzofuraner (PCDD / PCDF)
• 400 mg totalt krom (Cr) pr kg tørrstoff
• 2 mg tallium (Tl) pr. kg tørrstoff
Det er merkekrav ved et seleninnhold (Se) over 10 mg pr tørrstoff og i de fleste tilfeller ved et kloridinnhold (Cl-) som overstiger 30 g per liter.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Når rettsakten er tatt inn i EØS-avtalen, vil den gjennomføres i norsk rett ved inkorporasjon i forskrift om gjødselvare.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Rettsakten forventes ikke å få vesentlige økonomiske eller administrative konsekvenser for myndigheter og næringen.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten har vært vurdert av Spesialutvalget for matområdet der berørte departementer og Mattilsynet er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Mattilsynet vurderer forordningen som EØS-relevant og akseptabel forutsatt at den nye EU-gjødselvareforordningen implementeres.
Status
Rettsakten er under vurdering i EØS-/EFTA-statene.