Godkjenning av 12-volts dynamoer som innovativ teknologi for reduksjon av CO2-utslipp fra varebiler
Progresjon
Norsk forskrift kunngjort 16.12.2019
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 15.12.2019)
Sammendrag av innhold
Bakgrunn
Ved gjennomføringsforordning (EU) nr. 427/2014 har EU-kommisjonen fastsatt prosedyrer for søknad, vurdering, godkjenning og sertifisering av innovative miljøteknologier i henhold til europaparlaments- og rådsforordning 510/2011 artikkel 12 om miljøinnovasjoner (eco-innovations). Det er i tillegg laget utfyllende retningslinjer for hvordan produsenter skal gå frem for å søke om en ny teknologi som innovativ (https://circabc.europa.eu/sd/a/bbf05038-a907-4298-83ee-3d6cce3b4231/Technical%20Guidelines%20October%202015.pdf). Godkjente miljøinnovasjoner er teknologi som ikke omfattes av den standardiserte testsyklusen for måling av CO2-utslipp fra et kjøretøy, og CO2-reduksjoner som følge av teknologien vil dermed ikke bli fanget opp i testen. For å motivere til miljøinnovasjon, kan en fabrikant bli kreditert inntil 7 g CO2/km per år for sin kjøretøyflåte hvis kjøretøyene er utstyrt med godkjent miljøinnovasjon.
Målsetningen med forordning 510/2011 er å redusere klimagassutslipp fra transportsektoren og forordningen setter spesifikke CO2-utslippsmål for bilfabrikantene. Reduksjon i CO2-utslipp som oppnås ved bruk av en godkjent miljøinnovasjon etter artikkel 12, kan bli kreditert fabrikanter ved beregning av fabrikantenes gjennomsnittlige spesifikke CO2-utslipp etter nærmere fastsatter regler. Opplysninger vedrørende miljøinnovasjoner skal fremgå av typegodkjenningsdokumentasjonen og av kjøretøyets samsvarssertifikat (CoC).
Kommisjonsbeslutning (EU) 2018/1876
Mitsubishi Electric Corporation (MELCO), som er representert i EU av MELCO Electric Automotive Europe B.V., søkte den 22. desember 2017 om godkjenning av MELCO GXi-generatorer til kjøretøyer i klasse N1 som en miljøinnovasjon. Søknaden er vurdert i henhold til artikkel 12 i forordning (EU) nr. 510/2011 og Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) nr. 427/2014.
Kommisjonen har tidligere godkjent seks søknader vedrørende forbedringer av generatorens virkningsgrad (beslutningene 2013/341/EU, 2014/465/EU, (EU) 2015/158, (EU) 2015/295, (EU) 2015/2280 og (EU) 2016/588).
Kommisjonen viser til erfaringene med disse søknadene samt den aktuelle søknaden fra Mitsubishi Electric Corporation (MELCO). Kommisjonen vurderer det som tilfredsstillende påvist at en 12 V generator med virkningsgrad mellom 73,4 % og 74,2 %, avhengig av drivlinje, oppfyller kriteriene i artikkel 12 i forordning 510/2011 samt i gjennomføringsforordning 427/2014 og gir en reduksjon i CO2-utslipp på minst 1 g CO2/km sammenlignet med en basisgenerator med virkningsgrad på 67 %. Med beslutning 2018/1876/EU godkjenner dermed Kommisjonen søknadene fra Mitsubishi Electric Corporation (MELCO). Kommisjonen sier videre at fabrikanter bør ha muligheten til å sertifisere CO2-reduksjoner fra 12 V generatorer som oppfølger kriteriene. For å fremme utbredelsen av effektive 12 V generatorer i nye personbiler, bør fabrikanter også ha muligheten til søke om sertifisering fra flere ulike 12 V-generatorer i én og samme søknadsprosess. En fabrikant kan søke om sertifisering av reduksjoner i CO2-utslipp fra en eller flere effektive 12 V generatorer forutsatt at generatoren oppfyller nevnte betingelser.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Beslutningen foreslås gjennomført i forskrift 28. desember 2018 nr. 2247 om krav til CO2-utslipp mv. for produsenter av person- og varebiler, som trådte i kraft 1. januar 2019.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Implementeringen antas ikke å få økonomiske konsekvenser av betydning for private eller offentlige myndigheter i Norge. Den vil heller ikke medføre administrative konsekvenser utover det som må gjøres for å implementere beslutningen i norsk regelverk. Beslutningen vurderes å henhøre under Gruppe 2 (rettsakter som krever forskriftsendring og som ikke griper vesentlig inn i norsk handlefrihet).
Vurdering
Vegdirektoratet vurderer beslutningen som relevant og akseptabel for Norge.
Innholder informasjon unntatt offentlighet, jf. offl. § 13
Andre opplysninger
Statens vegvesen sitt datasystem for typegodkjenninger/Autosys er tilrettelagt for å motta informasjon om innovativ miljøteknologi og CO2-besparelser.
Vegdirektoratet rapporterer årlig til EU-kommisjonen informasjon om tekniske data for nyregistreringer i Norge i henhold til forordning 510/2011 og tilhørende rettsakter.
Status
Beslutningen ble vedtatt i Brussel 29. november 2018 og trådte i kraft i EU 20. desember 2018.
Beslutningen vil bli tatt inn i EØS-avtalen, men det er ikke behov for nasjonal høring.
Rettsakten ble tatt inn i EØS-avtalen på EØS-komiteens møte den 13. desember 2019, beslutning nr. 325/2019. Endringsforskrift ble vedtatt samme dag, og Form 1 ble sendt ESA 14. desember 2019.