Godkjenning av en dynamo for bilmotorer for reduksjon av CO2-utslipp
Progresjon
Norsk forskrift kunngjort 4.1.2019
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 6.1.2019)
Sammendrag av innhold
Ved gjennomføringsforordning 725/2011 har EU-kommisjonen fastsatt prosedyrer for søknad, vurdering, godkjenning og sertifisering av innovative miljøteknologier i henhold til europaparlaments- og rådsforordning 443/2009 artikkel 12 om miljøinnovasjoner (eco-innovations). Det er i tillegg laget utfyllende retningslinjer for hvordan produsenter skal gå frem for å søke om en ny teknologi som innovativ (https://circabc.europa.eu/sd/a/bbf05038-a907-4298-83ee-3d6cce3b4231/Technical%20Guidelines%20October%202015.pdf). Godkjente miljøinnovasjoner er teknologi som ikke omfattes av den standardiserte testsyklusen for måling av CO2-utslipp fra et kjøretøy, og CO2-reduksjoner som følge av teknologien vil dermed ikke bli fanget opp i testen. For å motivere til miljøinnovasjon, kan en fabrikant bli kreditert inntil 7 g CO2/km per år for sin kjøretøyflåte hvis kjøretøyene er utstyrt med godkjent miljøinnovasjon.
Målsetningen med forordning 443/2009 er å redusere klimagassutslipp fra transportsektoren og forordningen setter spesifikke CO2-utslippsmål for bilfabrikantene. Reduksjon i CO2-utslipp som oppnås ved bruk av en godkjent miljøinnovasjon etter artikkel 12, kan bli kreditert fabrikanter ved beregning av fabrikantenes gjennomsnittlige spesifikke CO2-utslipp etter nærmere fastsatter regler. Opplysninger vedrørende miljøinnovasjoner skal fremgå av typegodkjenningsdokumentasjonen og av kjøretøyets samsvarssertifikat (CoC).
For oversikt over ordningen som følger av forordning 443/2009 og tilhørende rettsakter, trykk på lenken "annen dokumentasjon".
Kommisjonsbeslutning 2014/465/EU
Ved beslutning 2014/465/EU godkjenner Kommisjonen en søknad fra produsenten DENSO om en vekselstrømgenerator beregnet for bruk i personbiler som en innovativ miljøteknologi. Generatoren, for utgående strøm på 150 A, 180 A og 210 A, har en virkningsgrad på minst 77 % målt etter VDA-metoden som er beskrevet i de tekniske retningslinjene lenket til ovenfor. For å påvise CO2-besparelser som oppnås med den innovative teknologien når den er installert i et kjøretøy, er det nødvendig å definere et basiskjøretøy som kjøretøy med ny teknologi installert skal sammenlignes med. Kommisjonen anser at en generator med virkningsgrad på 67 % er å regne som basisteknologi i de tilfeller hvor den innovative teknologien installeres i en ny kjøretøytype. I tilfeller der generatoren fra DENSO installeres i en allerede eksisterende kjøretøytype, skal basisteknologien anses å være den generatoren som finnes i den nyeste versjonen av nettopp den kjøretøytypen.
Kommisjonen bemerker at DENSO i sin metodikk har benyttet en formel for beregning av standardavviket av virkningsgraden som gir et resultat med større nøyaktighet sammenlignet med formelen som er beskrevet i beslutning 2013/341/EU (vekselstrømgenerator fra Valeo). Formelen i beslutning 2013/341/EU blir således endret. Endringen påvirker ikke de sertifiseringer som er gitt før denne beslutningen trådte i kraft.
De teknologier som blir godkjent som en miljøinnovasjon får tildelt en individuell kode som skal benyttes i typegodkjenningsdokumentasjonen, og teknologien fra DENSO får tildelt koden '6'. Fabrikanter som ønsker å dra fordel av en reduksjon i gjennomsnittlige spesifikke CO2-utslipp med henblikk på å nå sine spesifikke utslippsmål ved hjelp av denne teknologien, skal henvise til kommisjonsbeslutning 2014/465/EU ved typegodkjenning av de aktuelle kjøretøyene.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Beslutningen foreslås gjennomført i ny lov og forskrift om krav til CO2-utslipp mv. for produsenter av person- og varebiler, implementering av EUs forordninger 443/2009 og 510/2011 samt avledede rettsakter.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Implementeringen antas ikke å få økonomiske konsekvenser av betydning for private eller offentlige myndigheter i Norge. Den vil heller ikke medføre administrative konsekvenser utover det som må gjøres for å implementere beslutningen i norsk regelverk. Beslutningen vurderes å henhøre under Gruppe 2 (rettsakter som krever forskriftsendring og som ikke griper vesentlig inn i norsk handlefrihet).
Sakkyndige instansers merknader
Vegdirektoratet vurderer beslutningen som relevant og akseptabel for Norge.
Vurdering
Innholder informasjon unntatt offentlighet, jf. offl. § 13
Andre opplysninger
Statens vegvesen sitt datasystem for typegodkjenninger/Autosys er tilrettelagt for å motta informasjon om innovativ miljøteknologi og CO2-besparelser.
Vegdirektoratet rapporterer årlig til EU-kommisjonen informasjon om tekniske data for nyregistreringer i Norge i henhold til forordning 443/2009 og tilhørende rettsakter.
Status
Beslutningen ble vedtatt i Brussel 16. juli 2014 og trådte i kraft i EU 6. august 2014.
EFTA-sekretariatet har tidligere vurdert beslutningen til å være en "surveillance act" som ikke skal tas inn i EØS-avtalen. Imidlertid har EFTA- og EU-siden kommet til enighet om at beslutningen likevel hører hjemme i EØS-avtalen.
Beslutningen har ikke vært på nasjonal høring.
Forordningene 443/2009 og 510/2011, samt avledede rettsakter, ble sendt på nasjonal høring den 10. februar 2016 med høringsfrist satt til 24. mars 2016. Disse hovedforordningene, samt 16 avledede rettsakter, ble tatt inn i EØS-avtalen 13. juni 2017. Samferdselsdepartementet jobber nå med å ferdigstille prop. LS.
Beslutningen ble tatt inn i EØS-avtalen ved EØS-komiteens møte den 15.12.17, beslutning nr. 248/2017. Beslutningen ble tatt inn i ny forskrift om CO2-utslipp mv. for produsenter av person- og varebiler, med vedtakelsesdato 28.12.18. Forskriften trådte i kraft 1.1.19, og Form 1 ble sendt ESA samme dag.