Godkjenning av et solcelletak for batterilopplading for reduksjon av CO2-utslipp fra personbiler
Progresjon
Norsk forskrift kunngjort 4.1.2019
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 6.1.2019)
Sammendrag av innhold
Bakgrunn
Ved gjennomføringsforordning 725/2011 har EU-kommisjonen fastsatt prosedyrer for søknad, vurdering, godkjenning og sertifisering av innovative miljøteknologier i henhold til europaparlaments- og rådsforordning 443/2009 artikkel 12 om miljøinnovasjoner (eco-innovations). Det er i tillegg laget utfyllende retningslinjer for hvordan produsenter skal gå frem for å søke om en ny teknologi som innovativ (https://circabc.europa.eu/sd/a/bbf05038-a907-4298-83ee-3d6cce3b4231/Technical%20Guidelines%20October%202015.pdf). Godkjente miljøinnovasjoner er teknologi som ikke omfattes av den standardiserte testsyklusen for måling av CO2-utslipp fra et kjøretøy, og CO2-reduksjoner som følge av teknologien vil dermed ikke bli fanget opp i testen. For å motivere til miljøinnovasjon, kan en fabrikant bli kreditert inntil 7 g CO2/km per år for sin kjøretøyflåte hvis kjøretøyene er utstyrt med godkjent miljøinnovasjon.
Målsetningen med forordning 443/2009 er å redusere klimagassutslipp fra transportsektoren og forordningen setter spesifikke CO2-utslippsmål for bilfabrikantene. Reduksjon i CO2-utslipp som oppnås ved bruk av en godkjent miljøinnovasjon etter artikkel 12, kan bli kreditert fabrikanter ved beregning av fabrikantenes gjennomsnittlige spesifikke CO2-utslipp etter nærmere fastsatter regler. Opplysninger vedrørende miljøinnovasjoner skal fremgå av typegodkjenningsdokumentasjonen og av kjøretøyets samsvarssertifikat (CoC).
For oversikt over ordningen som følger av forordning 443/2009 og tilhørende rettsakter, trykk på lenken "annen dokumentasjon".
Kommisjonsbeslutning 2016/1926/EU
Ved beslutning 2016/1926 godkjenner Kommisjonen en søknad fra leverandøren a2solar Advanced and Automotive Solar Systems GmbH om solcelletak til batterioppladning som en innovativ teknologi. Kommisjonen har tidligere godkjent to søknader vedrørende solcelletak til batterioppladning (beslutningene 2014/806 og 2015/279). Med bakgrunn i de erfaringene som er gjort i forbindelse med vurderingene av tidligere søknader samt denne søknaden fra a2solar, vurderes det som tilfredsstillende påvist at solcelletak til batterioppladning oppfyller kriteriene i artikkel 12 i forordning 443/2009 samt gjennomføringsforordning 725/2011 og gir en reduksjon i CO2-utslipp på minst 1 g CO2/km sammenlignet med et basiskjøretøy. Fabrikanter bør derfor ha muligheten til å sertifisere CO2-besparelser ved bruk av solcelletak til batterioppladning som disse oppfyller kriteriene. En fabrikant kan søke om sertifisering av CO2-besparelser fra et system med solcelletak til batterioppladning som er beregnet til bruk i konvensjonelle personbiler med forbrenningsmotor som omfatter samtlige av følgende elementer:
• et solcelletak
• et apparat for å omdanne solenergi til elektrisitet og til lagring av elektrisiteten
• en dedikert lagringskapasitet
Den samlede massen av disse komponentene skal kontrolleres og bekreftes i en rapport utarbeidet av et uavhengig, godkjent organ.
Metodikken for å fastsette reduksjoner i CO2-utslipp som følge av bruk av solcelletak til batterioppladning, er beskrevet i beslutningens vedlegg.
De teknologier som blir godkjent som en miljøinnovasjon får tildelt en individuell kode som skal benyttes i typegodkjenningsdokumentasjonen, og koden '21' skal benyttes når det henvises til denne beslutningen.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Beslutningen foreslås gjennomført i ny lov og forskrift om krav til CO2-utslipp mv. for produsenter av person- og varebiler, implementering av EUs forordninger 443/2009 og 510/2011 samt avledede rettsakter.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Implementeringen antas ikke å få økonomiske konsekvenser av betydning for private eller offentlige myndigheter i Norge. Den vil heller ikke medføre administrative konsekvenser utover det som må gjøres for å implementere beslutningen i norsk regelverk. Beslutningen vurderes å henhøre under Gruppe 2 (rettsakter som krever forskriftsendring og som ikke griper vesentlig inn i norsk handlefrihet).
Sakkyndige instansers merknader
Vegdirektoratet vurderer beslutningen som relevant og akseptabel for Norge.
Vurdering
Innholder informasjon unntatt offentlighet, jf. offl. § 13
Andre opplysninger
Statens vegvesen sitt datasystem for typegodkjenninger/Autosys er tilrettelagt for å motta informasjon om innovativ miljøteknologi og CO2-besparelser.
Vegdirektoratet rapporterer årlig til EU-kommisjonen informasjon om tekniske data for nyregistreringer i Norge i henhold til forordning 443/2009 og tilhørende rettsakter.
Status
Beslutningen ble vedtatt i Brussel 3. november 2016 og trådte i kraft i EU 24. november 2016.
EFTA-sekretariatet har tidligere vurdert beslutningen til å være en "surveillance act" som ikke skal tas inn i EØS-avtalen. Imidlertid har EFTA- og EU-siden kommet til enighet om at beslutningen likevel hører hjemme i EØS-avtalen.
Beslutningen har ikke vært på nasjonal høring.
Forordningene 443/2009 og 510/2011, samt avledede rettsakter, ble sendt på nasjonal høring den 10. februar 2016 med høringsfrist satt til 24. mars 2016. Disse hovedforordningene, samt 16 avledede rettsakter, ble tatt inn i EØS-avtalen 13. juni 2017. Samferdselsdepartementet jobber nå med å ferdigstille prop. LS.
Beslutningen ble tatt inn i EØS-avtalen ved EØS-komiteens møte den 15.12.17, beslutning nr. 248/2017. Beslutningen ble tatt inn i ny forskrift om CO2-utslipp mv. for produsenter av person- og varebiler, med vedtakelsesdato 28.12.18. Forskriften trådte i kraft 1.1.19, og Form 1 ble sendt ESA samme dag.