Godkjenning av et system til forkondisjonering av batteriets ladetilstand i hybridbiler for redukasjon av CO2-utslipp
Kommisjonens gjennomføringsbeslutning 2013/529/EU av 25. oktober 2013 om godkjenning av Boschs system for navigasjonsbasert forkondisjonering av batteriets ladetilstand for hybridkjøretøyer som en innovativ teknologi for å redusere CO₂ -utslipp fra personbiler i samsvar med europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 443/2009
Commission Implementing Decision 2013/529/EU of 25 October 2013 on the approval of the Bosch system for navigation-based preconditioning of the battery state of charge for hybrid vehicles as an innovative technology for reducing CO 2 emissions from passenger cars pursuant to Regulation (EC) No 443/2009 of the European Parliament and of the Council
Norsk forskrift kunngjort 4.1.2019
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 6.1.2019)
Sammendrag av innhold
Bakgrunn
Ved gjennomføringsforordning 725/2011 har EU-kommisjonen fastsatt prosedyrer for søknad, vurdering, godkjenning og sertifisering av innovative miljøteknologier i henhold til europaparlaments- og rådsforordning 443/2009 artikkel 12 om miljøinnovasjoner (eco-innovations). Det er i tillegg laget utfyllende retningslinjer for hvordan produsenter skal gå frem for å søke om en ny teknologi som innovativ (https://circabc.europa.eu/sd/a/bbf05038-a907-4298-83ee-3d6cce3b4231/Technical%20Guidelines%20October%202015.pdf). Godkjente miljøinnovasjoner er teknologi som ikke omfattes av den standardiserte testsyklusen for måling av CO2-utslipp fra et kjøretøy, og CO2-reduksjoner som følge av teknologien vil dermed ikke bli fanget opp i testen. For å motivere til miljøinnovasjon, kan en fabrikant bli kreditert inntil 7 g CO2/km per år for sin kjøretøyflåte hvis kjøretøyene er utstyrt med godkjent miljøinnovasjon.
Målsetningen med forordning 443/2009 er å redusere klimagassutslipp fra transportsektoren og forordningen setter spesifikke CO2-utslippsmål for bilfabrikantene. Reduksjon i CO2-utslipp som oppnås ved bruk av en godkjent miljøinnovasjon etter artikkel 12, kan bli kreditert fabrikanter ved beregning av fabrikantenes gjennomsnittlige spesifikke CO2-utslipp etter nærmere fastsatter regler. Opplysninger vedrørende miljøinnovasjoner skal fremgå av typegodkjenningsdokumentasjonen og av kjøretøyets samsvarssertifikat (CoC).
For oversikt over ordningen som følger av forordning 443/2009 og tilhørende rettsakter, trykk på lenken "annen dokumentasjon".
Kommisjonsbeslutning 2013/529/EU
Ved beslutning 2013/529/EU godkjenner Kommisjonen en søknad fra leverandøren Robert Bosch Car Multimedia GmbH om et system til navigasjonsbasert forbehandling av batteriets ladetilstand i hybridelektriske kjøretøy som en innovativ teknologi. Et navigasjonssystem følger kontinuerlig kjøretøyets posisjon i terrenget og gir informasjon om stigningsprofil på kjøreruten til batteriets ladesystem. Ladesystemet benytter så denne informasjonen til å estimere gjenvinningspotensialet på kjøreruten og tilpasse ladetilstanden for best mulig energiutnyttelse og -gjenvinning. Når hybridkjøretøyet kjørerer i oppoverbakke, kan strøm fra batteriet utnyttes maksimalt og slik gi høyere utnyttelsesgrad av batteriet sammenlignet med et kjøretøy med konvensjonell batteriladningsstrategi. Når hybridkjøretøyet kjører i nedoverbakke, benyttes energien til å lade batteriet igjen. For å godkjennes som en miljøinnovasjon, må systemet være permanent aktivert.
Søkeren har på en tilfredsstillende måte vist at teknologien gir en besparelse på minst 1 g CO2/km for hybridkjøretøy i gruppe M1 med masse i driftsferdig stand på 1 650 kg eller mer, mens terskelverdien på 1 g CO2/km imidlertid ikke er tilfredsstillende demonstrert for kjøretøy med lavere vekt. Beslutningen gjelder således for de tyngre hybridkjøretøyene. Metoden for å fastsette reduksjon i CO2-utslipp som følge av bruk av Bosch' system til navigasjonsbasert forbehandling av batteriets ladetilstand i hybridkjøretøy, er beskrevet i beslutningens vedlegg. Fabrikanter som ønsker å dra fordel av en reduksjon i gjennomsnittlige spesifikke CO2-utslipp med henblikk på å nå sine spesifikke utslippsmål ved hjelp av denne teknologien, skal henvise til kommisjonsbeslutning 2013/529/EU ved typegodkjenning av de aktuelle kjøretøyene.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Beslutningen foreslås gjennomført i ny lov og forskrift om krav til CO2-utslipp mv. for produsenter av person- og varebiler, implementering av EUs forordninger 443/2009 og 510/2011 samt avledede rettsakter.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Implementeringen antas ikke å få økonomiske konsekvenser av betydning for private eller offentlige myndigheter i Norge. Den vil heller ikke medføre administrative konsekvenser utover det som må gjøres for å implementere beslutningen i norsk regelverk. Beslutningen vurderes å henhøre under Gruppe 2 (rettsakter som krever forskriftsendring og som ikke griper vesentlig inn i norsk handlefrihet).
Sakkyndige instansers merknader
Vegdirektoratet vurderer beslutningen som relevant og akseptabel for Norge.
Vurdering
Innholder informasjon unntatt offentlighet, jf. offl. § 13
Andre opplysninger
Statens vegvesen sitt datasystem for typegodkjenninger/Autosys er tilrettelagt for å motta informasjon om innovativ miljøteknologi og CO2-besparelser.
Vegdirektoratet rapporterer årlig til EU-kommisjonen informasjon om tekniske data for nyregistreringer i Norge i henhold til forordning 443/2009 og tilhørende rettsakter.
Status
Beslutningen ble vedtatt i Brussel 25. oktober 2013 og trådte i kraft i EU 15. november 2013. EFTA-sekretariatet har tidligere vurdert beslutningen til å være en "surveillance act" som ikke skal tas inn i EØS-avtalen. Imidlertid har EFTA- og EU-siden kommet til enighet om at beslutningen likevel hører hjemme i EØS-avtalen.
Beslutningen har ikke vært på nasjonal høring.
Forordningene 443/2009 og 510/2011, samt avledede rettsakter, ble sendt på nasjonal høring den 10. februar 2016 med høringsfrist satt til 24. mars 2016. Disse hovedforordningene, samt 16 avledede rettsakter, ble tatt inn i EØS-avtalen 13. juni 2017. Samferdselsdepartementet jobber nå med å ferdigstille prop. LS.
Beslutningen ble tatt inn i EØS-avtalen ved EØS-komiteens møte den 15.12.17, beslutning nr. 248/2017. Beslutningen ble tatt inn i ny forskrift om CO2-utslipp mv. for produsenter av person- og varebiler, med vedtakelsesdato 28.12.18. Forskriften trådte i kraft 1.1.19, og Form 1 ble sendt ESA samme dag.
Sammendrag av innhold
Bakgrunn
Ved gjennomføringsforordning 725/2011 har EU-kommisjonen fastsatt prosedyrer for søknad, vurdering, godkjenning og sertifisering av innovative miljøteknologier i henhold til europaparlaments- og rådsforordning 443/2009 artikkel 12 om miljøinnovasjoner (eco-innovations). Det er i tillegg laget utfyllende retningslinjer for hvordan produsenter skal gå frem for å søke om en ny teknologi som innovativ (https://circabc.europa.eu/sd/a/bbf05038-a907-4298-83ee-3d6cce3b4231/Technical%20Guidelines%20October%202015.pdf). Godkjente miljøinnovasjoner er teknologi som ikke omfattes av den standardiserte testsyklusen for måling av CO2-utslipp fra et kjøretøy, og CO2-reduksjoner som følge av teknologien vil dermed ikke bli fanget opp i testen. For å motivere til miljøinnovasjon, kan en fabrikant bli kreditert inntil 7 g CO2/km per år for sin kjøretøyflåte hvis kjøretøyene er utstyrt med godkjent miljøinnovasjon.
Målsetningen med forordning 443/2009 er å redusere klimagassutslipp fra transportsektoren og forordningen setter spesifikke CO2-utslippsmål for bilfabrikantene. Reduksjon i CO2-utslipp som oppnås ved bruk av en godkjent miljøinnovasjon etter artikkel 12, kan bli kreditert fabrikanter ved beregning av fabrikantenes gjennomsnittlige spesifikke CO2-utslipp etter nærmere fastsatter regler. Opplysninger vedrørende miljøinnovasjoner skal fremgå av typegodkjenningsdokumentasjonen og av kjøretøyets samsvarssertifikat (CoC).
For oversikt over ordningen som følger av forordning 443/2009 og tilhørende rettsakter, trykk på lenken "annen dokumentasjon".
Kommisjonsbeslutning 2013/529/EU
Ved beslutning 2013/529/EU godkjenner Kommisjonen en søknad fra leverandøren Robert Bosch Car Multimedia GmbH om et system til navigasjonsbasert forbehandling av batteriets ladetilstand i hybridelektriske kjøretøy som en innovativ teknologi. Et navigasjonssystem følger kontinuerlig kjøretøyets posisjon i terrenget og gir informasjon om stigningsprofil på kjøreruten til batteriets ladesystem. Ladesystemet benytter så denne informasjonen til å estimere gjenvinningspotensialet på kjøreruten og tilpasse ladetilstanden for best mulig energiutnyttelse og -gjenvinning. Når hybridkjøretøyet kjørerer i oppoverbakke, kan strøm fra batteriet utnyttes maksimalt og slik gi høyere utnyttelsesgrad av batteriet sammenlignet med et kjøretøy med konvensjonell batteriladningsstrategi. Når hybridkjøretøyet kjører i nedoverbakke, benyttes energien til å lade batteriet igjen. For å godkjennes som en miljøinnovasjon, må systemet være permanent aktivert.
Søkeren har på en tilfredsstillende måte vist at teknologien gir en besparelse på minst 1 g CO2/km for hybridkjøretøy i gruppe M1 med masse i driftsferdig stand på 1 650 kg eller mer, mens terskelverdien på 1 g CO2/km imidlertid ikke er tilfredsstillende demonstrert for kjøretøy med lavere vekt. Beslutningen gjelder således for de tyngre hybridkjøretøyene. Metoden for å fastsette reduksjon i CO2-utslipp som følge av bruk av Bosch' system til navigasjonsbasert forbehandling av batteriets ladetilstand i hybridkjøretøy, er beskrevet i beslutningens vedlegg. Fabrikanter som ønsker å dra fordel av en reduksjon i gjennomsnittlige spesifikke CO2-utslipp med henblikk på å nå sine spesifikke utslippsmål ved hjelp av denne teknologien, skal henvise til kommisjonsbeslutning 2013/529/EU ved typegodkjenning av de aktuelle kjøretøyene.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Beslutningen foreslås gjennomført i ny lov og forskrift om krav til CO2-utslipp mv. for produsenter av person- og varebiler, implementering av EUs forordninger 443/2009 og 510/2011 samt avledede rettsakter.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Implementeringen antas ikke å få økonomiske konsekvenser av betydning for private eller offentlige myndigheter i Norge. Den vil heller ikke medføre administrative konsekvenser utover det som må gjøres for å implementere beslutningen i norsk regelverk. Beslutningen vurderes å henhøre under Gruppe 2 (rettsakter som krever forskriftsendring og som ikke griper vesentlig inn i norsk handlefrihet).
Sakkyndige instansers merknader
Vegdirektoratet vurderer beslutningen som relevant og akseptabel for Norge.
Vurdering
Innholder informasjon unntatt offentlighet, jf. offl. § 13
Andre opplysninger
Statens vegvesen sitt datasystem for typegodkjenninger/Autosys er tilrettelagt for å motta informasjon om innovativ miljøteknologi og CO2-besparelser.
Vegdirektoratet rapporterer årlig til EU-kommisjonen informasjon om tekniske data for nyregistreringer i Norge i henhold til forordning 443/2009 og tilhørende rettsakter.
Status
Beslutningen ble vedtatt i Brussel 25. oktober 2013 og trådte i kraft i EU 15. november 2013. EFTA-sekretariatet har tidligere vurdert beslutningen til å være en "surveillance act" som ikke skal tas inn i EØS-avtalen. Imidlertid har EFTA- og EU-siden kommet til enighet om at beslutningen likevel hører hjemme i EØS-avtalen.
Beslutningen har ikke vært på nasjonal høring.
Forordningene 443/2009 og 510/2011, samt avledede rettsakter, ble sendt på nasjonal høring den 10. februar 2016 med høringsfrist satt til 24. mars 2016. Disse hovedforordningene, samt 16 avledede rettsakter, ble tatt inn i EØS-avtalen 13. juni 2017. Samferdselsdepartementet jobber nå med å ferdigstille prop. LS.
Beslutningen ble tatt inn i EØS-avtalen ved EØS-komiteens møte den 15.12.17, beslutning nr. 248/2017. Beslutningen ble tatt inn i ny forskrift om CO2-utslipp mv. for produsenter av person- og varebiler, med vedtakelsesdato 28.12.18. Forskriften trådte i kraft 1.1.19, og Form 1 ble sendt ESA samme dag.