Godkjenning av ordningen "Better Biomass" som i samsvar med bærekraftskriteriene for biobrensel
Kommisjonens gjennomføringsavgjerd (EU) 2018/1854 av 27. november 2018 om fastslåing av at sertifiseringsordninga «Better Biomass» oppfyller berekraftskriteria under europarlaments- og rådsdirektiva 98/70/EF og 2009/28/EF
Commission Implementing Decision (EU) 2018/1854 of 27 November 2018 on recognition of the ‘Better Biomass’ voluntary scheme for demonstrating compliance with the sustainability criteria under Directives 98/70/EC and 2009/28/EC of the European Parliament and of the Council
EØS-komitebeslutning 25.10.2019 om innlemmelse i EØS-avtalen
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 9.5.2019)
Sammendrag av innhold
Biodrivstoff og flytende biobrensel som skal regnes med for å oppfylle krav om fornybarandel i fornybardirektivet, eller som er omfattet av nasjonale støtteordninger, må oppfylle fastsatte bærekraftskriterier. Norge har et omsetningskrav for biodrivstoff til veitrafikk, fastsatt i produktforskriften kapittel 3. Biodrivstoff må oppfylle bærekraftskriteriene for å kunne regnes med i oppfyllelsen av omsetningskravet. Bærekraftskriteriene er tatt inn i norsk rett gjennom produktforskriften kapittel 3.
Bærekraftskriteriene består av to deler:
1. Biodrivstoffet skal medføre en reduksjon i utslipp av klimagasser på minst 50 % i forhold til standardverdier for fossilt drivstoff og brensel. For biodrivstoff som er produsert på anlegg med produksjonsoppstart 5. oktober 2015 eller senere er kravet 60 %.
2. Råstoffet til biodrivstoffet skal ikke være dyrket på arealer som har høy biodiversitet eller et høyt karbonlager (arealkriteriene).
Kommisjonsbeslutning (EU) 2018/1854 innebærer en godkjenning av at biodrivstoff som er fremstilt i overensstemmelse med "Better Biomass" ("ordningen"), oppfyller EUs bærekraftskriterier.
Godkjenningen gjelder frem til 18. desember 2023.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten må tilføyes i EØS-henvisningene i produktforskriften. Det trengs ikke andre forskriftsendringer. Høring er vurdert som åpenbart unødvendig.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Godkjenningen av "Better Biomass" vurderes å ikke ha vesentlige økonomiske eller administrative konsekvenser i Norge.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten omfattes av hurtigprosedyren og sendes ikke på skriftlig prosedyre i spesialutvalg for miljø. Rettsakten vurderes å være EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Rettsakten er vurdert til å være EØS-relevant og akseptabel.
Status
Rettsakten ble publisert i Official Journal 28. november 2018, og trer i kraft den 20. dagen etter dette.
Sammendrag av innhold
Biodrivstoff og flytende biobrensel som skal regnes med for å oppfylle krav om fornybarandel i fornybardirektivet, eller som er omfattet av nasjonale støtteordninger, må oppfylle fastsatte bærekraftskriterier. Norge har et omsetningskrav for biodrivstoff til veitrafikk, fastsatt i produktforskriften kapittel 3. Biodrivstoff må oppfylle bærekraftskriteriene for å kunne regnes med i oppfyllelsen av omsetningskravet. Bærekraftskriteriene er tatt inn i norsk rett gjennom produktforskriften kapittel 3.
Bærekraftskriteriene består av to deler:
1. Biodrivstoffet skal medføre en reduksjon i utslipp av klimagasser på minst 50 % i forhold til standardverdier for fossilt drivstoff og brensel. For biodrivstoff som er produsert på anlegg med produksjonsoppstart 5. oktober 2015 eller senere er kravet 60 %.
2. Råstoffet til biodrivstoffet skal ikke være dyrket på arealer som har høy biodiversitet eller et høyt karbonlager (arealkriteriene).
Kommisjonsbeslutning (EU) 2018/1854 innebærer en godkjenning av at biodrivstoff som er fremstilt i overensstemmelse med "Better Biomass" ("ordningen"), oppfyller EUs bærekraftskriterier.
Godkjenningen gjelder frem til 18. desember 2023.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten må tilføyes i EØS-henvisningene i produktforskriften. Det trengs ikke andre forskriftsendringer. Høring er vurdert som åpenbart unødvendig.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Godkjenningen av "Better Biomass" vurderes å ikke ha vesentlige økonomiske eller administrative konsekvenser i Norge.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten omfattes av hurtigprosedyren og sendes ikke på skriftlig prosedyre i spesialutvalg for miljø. Rettsakten vurderes å være EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Rettsakten er vurdert til å være EØS-relevant og akseptabel.
Status
Rettsakten ble publisert i Official Journal 28. november 2018, og trer i kraft den 20. dagen etter dette.