Godkjenning av teknologien i 48-volts dynamoer og 48/12-volts likestrømsomformere som en innovativ teknologi for reduksjon av CO2-utslipp fra varebiler
Progresjon
Norsk forskrift kunngjort 30.9.2020
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 3.10.2020)
Sammendrag av innhold
Bakgrunn
Ved gjennomføringsforordning (EU) nr. 427/2014 har EU-kommisjonen fastsatt prosedyrer for søknad, vurdering, godkjenning og sertifisering av innovative miljøteknologier i henhold til europaparlaments- og rådsforordning (EU) nr. 510/2011 artikkel 12 om miljøinnovasjoner (eco-innovations). Det er i tillegg laget utfyllende retningslinjer for hvordan produsenter skal gå frem for å søke om en ny teknologi som innovativ (https://circabc.europa.eu/sd/a/a19b42c8-8e87-4b24-a78b-9b70760f82a9/July%202018%20Technical%20Guidelines.pdf). Godkjente miljøinnovasjoner er teknologi som ikke omfattes av den standardiserte testsyklusen for måling av CO2-utslipp fra et kjøretøy, og CO2-reduksjoner som følge av teknologien vil dermed ikke bli fanget opp i testen. For å motivere til miljøinnovasjon, kan en fabrikant bli kreditert inntil 7 g CO2/km per år for sin kjøretøyflåte hvis kjøretøyene er utstyrt med godkjent miljøinnovasjon.
Målsetningen med forordning 510/2011 er å redusere klimagassutslipp fra transportsektoren og forordningen setter spesifikke CO2-utslippsmål for bilfabrikantene. Reduksjon i CO2-utslipp som oppnås ved bruk av en godkjent miljøinnovasjon etter artikkel 12, kan bli kreditert fabrikanter ved beregning av fabrikantenes gjennomsnittlige spesifikke CO2-utslipp etter nærmere fastsatter regler. Opplysninger vedrørende miljøinnovasjoner skal fremgå av typegodkjenningsdokumentasjonen og av kjøretøyets samsvarssertifikat (CoC).
For oversikt over ordningen som følger av forordning 510/2011 og tilhørende rettsakter, se lenken "annen dokumentasjon".
Kommisjonsbeslutning (EU) 2019/313
Ved beslutning (EU) 2019/313 godkjenner Kommisjonen en søknad fra produsenten SEG Automotive Germany GmbH om en høyeffektiv 48 V motorgenerator (BRM) med 48 V/12 V likestrømsomformer til bruk i varebiler som en innovativ miljøteknologi. Det gjelder for bruk i alle varebiler med forbrenningsmotor og for visse typer hybridvarebiler. For å påvise CO2-besparelser som oppnås med den innovative teknologien, er det nødvendig å definere en basisteknologi som generatorens virkningsgrad skal sammenlignes med. Kommisjonen anser at en vekselstrømsgenerator med virkningsgrad på 67 % er å regne som basisteknologi når CO2-besparelser etter denne beslutningen skal fastsettes. Metodikken for å fastsette CO2-besparelser ved bruk av SEG Automitive Germany GmbH sin 48 V motorgenerator (BRM) er beskrevet i beslutningens vedlegg.
De teknologier som blir godkjent som en innovativ miljøteknologi får tildelt en individuell kode som skal benyttes i typegodkjenningsdokumentasjonen, og koden '26' skal benyttes når det henvises til denne beslutningen. Beslutningen kan anvendes frem til 31. desember 2020. Fra 1. januar 2021 skal innovative teknologier vurderes i forhold til testprosedyren som er fastsatt i kommisjonsforordning (EU) 2017/1151 (WLTP).
Merknader
Gjeldende regelverk
Forordning (EU) nr. 510/2011 - som gir hjemmel for godkjenning av søknader om innovativ teknologi for varebiler - er implementert i forskrift 28. desember 2018 nr. 2247 om krav til CO2-utslipp mv. for produsenter av person- og varebiler.
Norsk gjennomføring
Beslutningen vil bli implementert i nevnte forskrift.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Implementeringen antas ikke å få økonomiske konsekvenser av betydning for private eller offentlige myndigheter i Norge. Den vil heller ikke medføre administrative konsekvenser utover det som må gjøres for å implementere beslutningen i norsk regelverk. Beslutningen vurderes å henhøre under Gruppe 2 (rettsakter som krever forskriftsendring og som ikke griper vesentlig inn i norsk handlefrihet).
Sakkyndige instansers merknader
Vegdirektoratet vurderer beslutningen som relevant og akseptabel for Norge. Beslutningen blir ihht gjeldende prosedyrer ikke forelagt noe Spesialutvalg til klarering.
Status
Beslutningen ble vedtatt 21. februar 2019 og trådte i kraft i EU 14. mars 2019.
I henhold til gjeldende prosedyrer blir ikke disse beslutningene sendt på offenlig høring.
Beslutningen ble tatt inn i EØS-avtalen den 25.09.20, beslutning nr. 142/2020. Endringsforskrift ble vedtatt 29.09, og Form 1 ble sendt ESA 30.09.