Godkjenning av teknologien i 48-volts dynamoer kombinert med 48-volts/12-volts likestrømsomformere som en innovativ teknologi for reduksjon av CO2-utslipp fra person- og varebiler
Progresjon
Norsk forskrift kunngjort 22.2.2021
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 14.2.2021)
Sammendrag av innhold
Den 24 oktober 2019 sendte produsentene (se opprinnelig dokument) i felleskap en søknad om godkjennelse av teknologien som ble brukt i en 48V effektiv motorgenerator kombinert med en 48V/12V DC /DC-omformer for bruk i personbiler og lette nyttekjøretøyer med drivstoffer med forbrenningsmotor som kjører på bensin eller diesel (konvensjonell ICE-drivlinje) og i visse ikke ladbare hybridelektrisk kjøretøyer (NOVC-HEV). 8 november 2019 sendte leverandøren Valeo Electrical systems inn en søknad om godkjenning av samme teknologi. Begge søknadene refererer til den samme innovative teknologien, og at de samme vilkårene skal gjelde for bruk i de aktuelle kjøretøyene, er det hensiktsmessig å behandle begge applikasjonene i en enkelt beslutning.
48V motorgeneratoren kan fungere som enten en elektrisk motor som konverterer elektrisk energi til mekanisk energi, eller som en generator som konverterer mekanisk energi til elektrisk energi, dvs. som en standard vekselstrøms generator. 48V/12V DC-omformeren gjør det mulig for 48V motorgeneratoren å gi elektrisk energi med den spenningen som kreves for å drive kjøretøyets 12V strømforsyning og/eller lade 12V batteriet. Den innovative teknologien skal brukes i personbiler eller lette nyttekjøretøyer med konvensjonelle forbrenningsmotorer, eller bare i slike NOVC-HEVer i de kategoriene der feilmålte drivstofforbruk og CO2 utslippsverdier kan brukes i samsvar med vedlegg 8 til forordning nr.101 i FNs økonomiske kommisjon for Europa.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Beslutningen foreslås gjennomført i forskrift om krav til CO₂-utslipp mv. for produsenter av person- og varebiler (forskriften implementerer EUs forordning 2019/631 samt avledede rettsakter).
Økonomiske og administrative konsekvenser
Implementeringen antas ikke å få økonomiske konsekvenser av betydning for private eller offentlige myndigheter i Norge. Den vil heller ikke medføre administrative konsekvenser utover det som må gjøres for å implementere beslutningen i norsk regelverk. Beslutningen vurderes å henhøre under Gruppe 2 (rettsakter som krever forskriftsendring og som ikke griper vesentlig inn i norsk handlefrihet).
Sakkyndige instansers merknader
Statens vegvesen vurderer beslutningen som relevant og akseptabel for Norge.
Vurdering
Innholder informasjon unntatt offentlighet, jf. offl. § 13
Andre opplysninger
Statens vegvesen sitt datasystem for typegodkjenninger/Autosys er tilrettelagt for å motta informasjon om innovativ miljøteknologi og CO2-besparelser.
Statens vegvesen rapporterer årlig til EU-kommisjonen informasjon om tekniske data for nyregistreringer i Norge i henhold til forordning 443/2009 og tilhørende rettsakter.
Status
Beslutningen ble vedtatt 24.juli 2020 og trådte i kraft i EU 16.august 2020.
Jf tidligere avklaringer er det ikke behov for å sende beslutningen på offentlig høring.
Beslutningen ble tatt inn i EØS-avtalen på EØS-komiteens møte den 5. februar 2021, beslutning nr. 77/2021. Endringsforskrift ble vedtatt 11/2, kunngjort 13/2 og Form 1 ble sendt ESA den 15.02.21.