Grenseverdier for rester av plantevernmidler i næringsmidler: kontrollprogram for 2017-2019
EØS-komitebeslutning 5.5.2017 om innlemmelse i EØS-avtalen
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 18.5.2017)
Sammendrag av innhold
Forordning (EU) 2016/662 av 1. april 2016 etablerer et koordinert flerårig felles kontrollprogram for rester av plantevernmidler i og på næringsmidler av vegetabilsk og animalsk opprinnelse for 2017, 2018 og 2019. Det angis en rekke kombinasjoner av stoffer og næringsmidler som skal analyseres og hvor mange prøver de enkelte medlemsland skal ta av hvert næringsmiddel. Rettsaken er gjeldene fra 1. januar 2016 i EU, og den skal gjelde i Norge fra samme dato.
Mattilsynet oppfyller EUs krav om felles flerårig kontrollprogram som del av det årlige overvåkings- og kontrollprogram for rester av plantevernmiddelrester i næringsmidler.
Norge har analysert et minimum antall prøver som det er krav om for et flertall av EU-landene inklusive land som er omtrent like store som Norge. For noen av de større medlemstatene er det krav om å analysere flere prøver av hvert næringsmiddel.
Det er krav om rapportering av resultatene fra foregående år innen 31. august året etter og resultatene skal rapporteres i henhold til Standard sample Description (SSD).
Forordningen vil erstatte/endre forordning 2015/595, men denne skal fortsatt gjelde for prøver som kontrolleres for av myndighetene i 2016. Siden kravene i denne forordningen kun gir krav til myndighetene ansees det ikke som nødvendig å gjennomføre en høring.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten krever endring i norsk forskrift 2015-11-02-1258 2. november 2015 nr 1258 om felles koordinert overvåkningsprogram for 2016, 2017 og 2018 for rester av plantevernmidler i næringsmidler
Økonomiske og administrative konsekvenser
Rettsakten innebærer visse endringer i kontrollprogrammet for 2017-2019. Mattilsynet anser endringene som minimale og at rettsakten;
• Ikke får vesentlige økonomiske konsekvenser for hverken analyse- og laboratoriearbeidet eller Mattilsynet.
• Ikke får vesentlige administrative konsekvenser for hverken Mattilsynet eller analyse og laboratoriearbeidet.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er vurdert av Spesialutvalget for matområdet, der Helse- og omsorgsdepartementet, Nærings- og fiskeridepartementet, Landbruks- og matdepartementet, Klima- og miljødepartementet, Finansdepartementet, Utenriksdepartementet og Mattilsynet er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Mattilsynet anser rettsakten som EØS-relevant og akseptabel.
Fordi Norge ikke står oppført på oversikten i forordningens vedlegg II over hvor mange prøver hvert medlemsland minimum skal ta av det enkelte næringsmiddel, må det utformes en tilpasningstekst som sier at Norge skal ta like mange prøver som et flertall av EU-medlemslandene (inklusive de mindre medlemslandene), det vil si tolv for hver «single residue»-metode og femten for hver «multi residue»-metode.
Andre opplysninger
Mattilsynet foreslår følgende tilpasningstekst til rettsakten:
«The provisions of the Regulation shall, for the purposes of this Agreement, be read with the following adaption: In annex II the following shall be added: NO 12 (*) 15 (**)”.
Rettsakten retter seg mot myndighetene i form av krav til innhold i kontrollprogrammet og fordi denne rettsakten kun retter seg mot myndighetene, anser Mattilsynet det unødvendig å sende den på høring.
Link til dokument (engelsk versjon); http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32016R0662&from=EN
Status
Rettsakten er under vurdering i EØS/EFTA-statene.