Kommisjonsbeslutning (EU) 2023/2440 av 27. oktober 2023 om det samlede antallet kvoter i Unionen som skal tildeles luftfartøyoperatører i henhold til EU-ordningen for handel med utslippskvoter for 2024
Handel med CO2-kvoter: kvotemengde for luftfartssektoren i 2024
EØS-komitebeslutning 2.2.2024 om innlemmelse i EØS-avtalen
Tidligere
- Kommisjonsbeslutning publisert i EU-tidende 31.10.2023
- EØS/EFTA-landenes utkast til EØS-komitebeslutning oversendt til Kommisjonen 11.1.2024
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 1.3.2024)
Sammendrag av innhold
Gjennom direktiv 2003/87/EF har EU har etablert et klimakvotesystem (EU ETS) for å bidra til å begrense utslippene av klimagasser fra en rekke ulike kilder, blant annet industriproduksjon, utvinning av petroleum, luftfart, og - fra 2024 - skipsfart.
For at kvotesystemet skal kunne bidra til å begrense utslippene av klimagasser må antall klimakvoter som utstedes være begrenset.
Gjennom kommisjonsbeslutning (EU) 2023/1575 ble det besluttet at kvotemengden i EU ETS skal begrenses til 1 386 051 745 kvoter i 2024. Dette tallet omfatter kvoter til industriproduksjon, utvinning av petroleum og skipsfart, men tallet omfatter ikke luftfart. Grunnen til dette er at det er en eget kvotemengde for luftfart, se direktiv (EU) 2023/958.
Rettsakten som er tema for dette EØS-notatet angir at det skal utstedes 28 866 578 klimakvoter til luftfart i 2024.
Kvotene som utstedes til luftfart og kvotene som utstedes til øvrige sektorer kan benyttes om hverandre. Samlet vil det følgelig være tilgjengelig 1 414 918 323 klimakvoter i EU ETS i 2024.
Rettsakten spesifiserer også antall kvoter som ville ha blitt tildelt til luftfart i 2024 dersom det opprinnelige regelverket ikke hadde blitt endret gjennom direktiv (EU) 2023/958. Dette tallet er nødvendig for å kunne beregne den vederlagsfrie tildelingen til luftfart i 2024 og 2025. I 2024 ville det ha blitt tildelt 24 536 591 kvoter vederlagsfritt med mindre regelverket hadde blitt endret gjennom direktiv (EU) 2023/958. Antall vederlagsfrie kvoter som faktisk vil bli delt ut i 2024 og 2025 fremgår ikke av rettsakten.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten fastsetter et antall klimakvoter i det harmoniserte klimakvoteregelverket og krever ikke gjennomføring i norsk rett.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Rettsakten er en ren teknisk oppfølging av EUs klimakvotedirektiv og har ikke egne økonomiske eller administrative konsekvenser.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten omfattes av hurtigprosedyren og har følgelig ikke vært behandlet i Spesialutvalget for miljø, der berørte departementer er representert.
Vurdering
Rettsakten fastsetter samlet antall kvoter til luftfart i EUs kvotesystem, et system som Norge deltar i gjennom EØS-avtalen. Data fra Norge inngår i beregningen av samlet kvotemengde. Grunnen til dette er at rettsakten viderefører et system som Norge allerede deltar i. Rettsakten vurderes som EØS-relevant og akseptabel.
Status
Rettsakten ble vedtatt i EU og publisert i EU-tidende 31. oktober 2023. Rettsakten trer i kraft 20 dager etter publisering.
Rettsakten ble innlemmet i EØS-avtalen 2. februar 2024. Rettsakten krever ikke gjennomføring i norsk rett.