Havnestatskontroll: utvidede skipsinspeksjoner
Kommisjonsforordning (EU) nr. 428/2010 av 20. mai 2010 om gjennomføring av artikkel 14 i europaparlaments- og rådsdirektiv 2009/16/EF med hensyn til utvidede inspeksjoner av fartøyer
Commission Regulation (EU) No 428/2010 of 20 May 2010 implementing Article 14 of Directive 2009/16/EC of the European Parliament and of the Council as regards expanded inspections of ships
Norsk forskrift kunngjort 7.1.2011
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 8.10.2013)
Sammendrag av innhold
Kommisjonen har fastsatt en forordning om gjennomføring av artikkel 14 i direktiv 2009/16/EF om havnestatskontroll. Artikkel 14 i havnestatskontrolldirektivet omhandler utvidet inspeksjon av skip. Nærmere hva som skal kontrolleres og hvilke risikoområder som skal dekkes følger av direktivets vedlegg VII. Etter artikkel 14 (4) skal Kommisjonens i samsvar med prosedyren omtalt i artikkel 31 (komitologi) vedta tiltak for gjennomføring av vedlegg VII. Innholdet i forordningen er drøftet med Kommisjonens ekspertkomité for skipssikkerhet og hindring av forurensing fra skip (COSS), hvor Norge ved Nærings- og handelsdepartementet og Sjøfartsdirektoratet i denne sammenheng også deltar. Forslag til forordning ble sendt på skriftlig høring blant medlemmene i perioden 18. desember 2009 til 25. januar 2010. Norge hadde ikke kommentarer til forslaget. Forordningen pålegger medlemsstatene i tilfeller hvor utvidet inspeksjon av skip må foretas i havnestatskontrollen å kontrollere de områdene som framgår av forordningens vedlegg I, så langt de passer. Hvor vedlegg I for enkelte typer skip ikke spesifiserer noe bestemt kontrollområde skal inspektøren avgjøre hvilke områder som velges ut for inspeksjon. Listen er utarbeidet under hensyntagen til Paris MoU (The Paris Memorandum of Understanding on Port State Control).
Merknader
Paris MoU og forordningen er harmonisert og Norge følger opp forpliktelsene etter begge regimer.
Vurdering
Forordningen pålegger medlemsstatene å undersøke nærmere angitte områder ved en utvidet inspeksjon av skip. Plikten til å foreta utvidet inspeksjon følger av havnestatskontrolldirektivet. Listen dekker de samme områdene som i Paris MoU og som Norge er folkerettslig forpliktet til å følge. Forordningen er gjennomført i forskrift 30. desember 2010 nr 1849 om kontroll med fremmede skip og flyttbare innretninger i norsk havn mv (havnestatskontrollforskriften) § 5 første ledd. Forordningen gjøres i sin helhet til en del av norsk rett.
Status
Forordningen ble fastsatt 20. mai 2010, og er tatt inn i EØS-avtalen vedlegg XIII.V,56bc. Forordningen er gjennomført i norsk rett med virkning fra 01.01.2011.
Sammendrag av innhold
Kommisjonen har fastsatt en forordning om gjennomføring av artikkel 14 i direktiv 2009/16/EF om havnestatskontroll. Artikkel 14 i havnestatskontrolldirektivet omhandler utvidet inspeksjon av skip. Nærmere hva som skal kontrolleres og hvilke risikoområder som skal dekkes følger av direktivets vedlegg VII. Etter artikkel 14 (4) skal Kommisjonens i samsvar med prosedyren omtalt i artikkel 31 (komitologi) vedta tiltak for gjennomføring av vedlegg VII. Innholdet i forordningen er drøftet med Kommisjonens ekspertkomité for skipssikkerhet og hindring av forurensing fra skip (COSS), hvor Norge ved Nærings- og handelsdepartementet og Sjøfartsdirektoratet i denne sammenheng også deltar. Forslag til forordning ble sendt på skriftlig høring blant medlemmene i perioden 18. desember 2009 til 25. januar 2010. Norge hadde ikke kommentarer til forslaget. Forordningen pålegger medlemsstatene i tilfeller hvor utvidet inspeksjon av skip må foretas i havnestatskontrollen å kontrollere de områdene som framgår av forordningens vedlegg I, så langt de passer. Hvor vedlegg I for enkelte typer skip ikke spesifiserer noe bestemt kontrollområde skal inspektøren avgjøre hvilke områder som velges ut for inspeksjon. Listen er utarbeidet under hensyntagen til Paris MoU (The Paris Memorandum of Understanding on Port State Control).
Merknader
Paris MoU og forordningen er harmonisert og Norge følger opp forpliktelsene etter begge regimer.
Vurdering
Forordningen pålegger medlemsstatene å undersøke nærmere angitte områder ved en utvidet inspeksjon av skip. Plikten til å foreta utvidet inspeksjon følger av havnestatskontrolldirektivet. Listen dekker de samme områdene som i Paris MoU og som Norge er folkerettslig forpliktet til å følge. Forordningen er gjennomført i forskrift 30. desember 2010 nr 1849 om kontroll med fremmede skip og flyttbare innretninger i norsk havn mv (havnestatskontrollforskriften) § 5 første ledd. Forordningen gjøres i sin helhet til en del av norsk rett.
Status
Forordningen ble fastsatt 20. mai 2010, og er tatt inn i EØS-avtalen vedlegg XIII.V,56bc. Forordningen er gjennomført i norsk rett med virkning fra 01.01.2011.