Ikke-finansielle kvartalsregnskaper etter institusjonell sektor
Europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 1161/2005 av 6. juli 2005 om utarbeiding av ikke-finansielle kvartalsregnskaper etter institusjonell sektor
Regulation (EC) No 1161/2005 of the European Parliament and of the Council of 6 July 2005 on the compilation of quarterly non-financial accounts by institutional sector
EØS-komitebeslutning 28.4.2006 om innlemmelse i EØS-avtalen
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra europaparlaments- og rådsorordningen, norsk utgave)
1) I handlingsplanen for statistikkrav i Den økonomiske og monetære union (ØMU), som ble godkjent av Økofin-rådet i september 2000, fastslås det at det umiddelbart er behov for et begrenset sett kvartalsregnskaper etter sektor, og at disse bør foreligge innen 90 dager fra utgangen av gjeldende kvartal.
2) I fellesrapporten fra Økofin-rådet og Kommisjonen til Det europeiske råd om statistikk og indikatorer i euroområdet som ble vedtatt i Økofin-rådet 18. februar 2003, understrekes det at høyt prioriterte tiltak på flere områder, herunder kvartalsvise nasjonalregnskaper etter institusjonell sektor, bør være gjennomført fullt ut i løpet av 2005.
3) For å kunne analysere konjunktursvingningene i Den europeiske union og iverksette penge- og valutapolitikken i ØMU, er det behov for makroøkonomiske statistikker om økonomisk handlemåte og samspill mellom ulike institusjonelle sektorer som ikke kan utledes av innsamlede data for økonomien som helhet. Det er derfor nødvendig å utarbeide kvartalsregnskaper etter institusjonell sektor både for Den europeiske union i sin helhet og for euroområdet.
4) Utarbeidingen av disse regnskapene er en del av et overordnet mål om å opprette et system med års- og kvartalsregnskaper for Den europeiske union og euroområdet. Systemet omfatter de makroøkonomiske hovedstørrelsene samt finansielle og ikke-finansielle regnskaper etter institusjonell sektor. Formålet er å sikre samsvar mellom alle disse regnskapene og, når det gjelder regnskapene i utlandet, mellom dataene fra betalingsbalanse og nasjonalregnskaper.
5) Utarbeidingen av europeiske regnskaper etter institusjonell sektor i samsvar med prinsippene i det europeiske nasjonal- og regionalregnskapssystem i Fellesskapet som fastsatt i rådsforordning (EF) nr. 2223/96, forutsetter at medlemsstatene innberetter kvartalsvise nasjonalregnskaper etter institusjonell sektor. De europeiske regnskapene skal imidlertid avspeile økonomien i det europeiske området som helhet og kan være forskjellig fra summen av medlemsstatenes regnskaper. Formålet er særlig å ta hensyn til transaksjoner foretatt av Den europeiske unions institusjoner og organer i regnskapene innenfor vedkommende område (Den europeiske union eller euroområdet, etter hva som er relevant).
6) Utarbeidingen av spesifikke fellesskapsstatistikker reguleres av bestemmelsene i rådsforordning (EF) nr. 322/97 av 17. februar 1997 om fellesskapsstatistikker.
7) Ettersom målet for denne forordning, nemlig å utarbeide ikke-finansielle kvartalsregnskaper etter institusjonell sektor for Den europeiske union og euroområdet, ikke kan oppfylles i tilstrekkelig grad av medlemsstatene og derfor på grunn av tiltakets omfang og virkning bedre kan oppfylles på fellesskapsplan, kan Fellesskapet treffe tiltak i samsvar med nærhetsprinsippet som fastsatt i traktatens artikkel 5. I samsvar med forholdsmessighetsprinsippet fastsatt i nevnte artikkel, går denne forordning ikke lenger enn det som er nødvendig for å oppfylle nevnte formål. Det bør således ikke kreves at medlemsstater som bare i ubetydelig grad bidrar til de europeiske samlede tall, skal innberette fullstendige og detaljerte data.
8) De tiltakene som er nødvendige for å gjennomføre denne forordning, bør vedtas i samsvar med rådsbeslutning 1999/468/EF av 28. juni 1999 om fastsettelse av nærmere regler for utøvelsen av den gjennomføringsmyndighet som er tillagt Kommisjonen.
9) Komiteen for statistikkprogrammet nedsatt ved rådsbeslutning 89/382/EØF, Euratom, og Komiteen for penge-, finans- og betalingsbalansestatistikk nedsatt ved rådsbeslutning 91/115/EØF, er blitt rådspurt
1) I handlingsplanen for statistikkrav i Den økonomiske og monetære union (ØMU), som ble godkjent av Økofin-rådet i september 2000, fastslås det at det umiddelbart er behov for et begrenset sett kvartalsregnskaper etter sektor, og at disse bør foreligge innen 90 dager fra utgangen av gjeldende kvartal.
2) I fellesrapporten fra Økofin-rådet og Kommisjonen til Det europeiske råd om statistikk og indikatorer i euroområdet som ble vedtatt i Økofin-rådet 18. februar 2003, understrekes det at høyt prioriterte tiltak på flere områder, herunder kvartalsvise nasjonalregnskaper etter institusjonell sektor, bør være gjennomført fullt ut i løpet av 2005.
3) For å kunne analysere konjunktursvingningene i Den europeiske union og iverksette penge- og valutapolitikken i ØMU, er det behov for makroøkonomiske statistikker om økonomisk handlemåte og samspill mellom ulike institusjonelle sektorer som ikke kan utledes av innsamlede data for økonomien som helhet. Det er derfor nødvendig å utarbeide kvartalsregnskaper etter institusjonell sektor både for Den europeiske union i sin helhet og for euroområdet.
4) Utarbeidingen av disse regnskapene er en del av et overordnet mål om å opprette et system med års- og kvartalsregnskaper for Den europeiske union og euroområdet. Systemet omfatter de makroøkonomiske hovedstørrelsene samt finansielle og ikke-finansielle regnskaper etter institusjonell sektor. Formålet er å sikre samsvar mellom alle disse regnskapene og, når det gjelder regnskapene i utlandet, mellom dataene fra betalingsbalanse og nasjonalregnskaper.
5) Utarbeidingen av europeiske regnskaper etter institusjonell sektor i samsvar med prinsippene i det europeiske nasjonal- og regionalregnskapssystem i Fellesskapet som fastsatt i rådsforordning (EF) nr. 2223/96, forutsetter at medlemsstatene innberetter kvartalsvise nasjonalregnskaper etter institusjonell sektor. De europeiske regnskapene skal imidlertid avspeile økonomien i det europeiske området som helhet og kan være forskjellig fra summen av medlemsstatenes regnskaper. Formålet er særlig å ta hensyn til transaksjoner foretatt av Den europeiske unions institusjoner og organer i regnskapene innenfor vedkommende område (Den europeiske union eller euroområdet, etter hva som er relevant).
6) Utarbeidingen av spesifikke fellesskapsstatistikker reguleres av bestemmelsene i rådsforordning (EF) nr. 322/97 av 17. februar 1997 om fellesskapsstatistikker.
7) Ettersom målet for denne forordning, nemlig å utarbeide ikke-finansielle kvartalsregnskaper etter institusjonell sektor for Den europeiske union og euroområdet, ikke kan oppfylles i tilstrekkelig grad av medlemsstatene og derfor på grunn av tiltakets omfang og virkning bedre kan oppfylles på fellesskapsplan, kan Fellesskapet treffe tiltak i samsvar med nærhetsprinsippet som fastsatt i traktatens artikkel 5. I samsvar med forholdsmessighetsprinsippet fastsatt i nevnte artikkel, går denne forordning ikke lenger enn det som er nødvendig for å oppfylle nevnte formål. Det bør således ikke kreves at medlemsstater som bare i ubetydelig grad bidrar til de europeiske samlede tall, skal innberette fullstendige og detaljerte data.
8) De tiltakene som er nødvendige for å gjennomføre denne forordning, bør vedtas i samsvar med rådsbeslutning 1999/468/EF av 28. juni 1999 om fastsettelse av nærmere regler for utøvelsen av den gjennomføringsmyndighet som er tillagt Kommisjonen.
9) Komiteen for statistikkprogrammet nedsatt ved rådsbeslutning 89/382/EØF, Euratom, og Komiteen for penge-, finans- og betalingsbalansestatistikk nedsatt ved rådsbeslutning 91/115/EØF, er blitt rådspurt