Import av rå melk og meieriprodukter til konsum: gjennomføringsbestemmelser
Kommisjonsforordning (EU) nr. 605/2010 av 2. juli 2010 om dyre- og folkehelsemessige betingelser og utstedelse av veterinærsertifikater for import til Den europeiske union av rå melk og melkeprodukter til humant konsum
Commission Regulation (EU) No 605/2010 of 2 July 2010 laying down animal and public health and veterinary certification conditions for the introduction into the European Union of raw milk and dairy products intended for human consumption
EØS-notat offentliggjort 27.3.2013
Bakgrunn
Red. anm.: Innlemmet i EØS-avtalen ved forenklet hasteprosedyre (uten EØS-komitevedtak)
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert )
Sammendrag av innhold
Forordning (EU) nr. 605/2010 stiller dyre- og folkehelsemessige betingelser ved import, transitt og mellomlagring av melk og melkeprodukter til EU fra tredjestater, og opphever vedtak 2004/438/EF.
Forordning (EU) nr. 605/2010 viderefører i hovedsak betingelser som fulgte av vedtak 2004/438/EF i tillegg til å oppdatere henvisninger i sertifikatene til annet regelverk, blant annet forordning (EU) nr. 853/2004 (animaliehygiene), forordning (EU) nr. 854/2004 (animaliekontroll) og forordning (EU) nr. 37/2010 (grenseverdier for rester av farmakologiske virkestoffer).
De nærmere kravene som stilles i forordningen innebærer at melk og melkeprodukter bare kan importeres til EU:
- fra tredjestater som er oppført på listen i vedlegg I,
- dersom de oppfyller nærmere spesifikke krav til varmebehandling,
- dersom de følges av helsesertifikat som fremgår av vedlegg II del 2, utfylt og signert av offentlig veterinær hvor det bekreftes at bestemte dyre- og folkehelsekrav er oppfylt.
De samme kravene som stilles ved import gjelder også for melk og melkeprodukter som tas inn i EU fra en tredjestat og som skal videre til en tredjestat, enten ved at varene transporteres direkte videre til en tredjestat (transitt) eller ved at de lagres i EU før de sendes videre (mellomlagring). Varene skal imidlertid følges av et eget helsesertifikat i vedlegg II del 3.
Det stilles egne krav til melk og melkeprodukter som transporteres fra Russland via vei eller jernbane mellom de godkjente veterinære grensekontrollstasjonene i Latvia, Litauen og Polen og tilbake til Russland.
Helsesertifikater utstedt i henhold til vedtak 2004/438/EF var tillatt brukt frem til 30. november 2010.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten krever endring i norsk forskrift.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Rettsakten medfører ingen vesentlige økonomiske eller administrative konsekvenser for næring eller Mattilsynet.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten følger EØS-avtalens forenklede prosedyre og behandles ikke særskilt av Spesialutvalget for matproduksjon (SUMP). SUMP mottar til orientering en liste over rettsakter som følger forenklet prosedyre.
Vurdering
Mattilsynet anser rettsakten som EØS-relevant og akseptabel.
Status
Rettsakten ble vedtatt i EU 2. juli 2010 og trådte i kraft 1. august 2010.
Rettsakten er gjennomført i forskrift 11. mars 2013 om dyre- og folkehelsemessige betingelser ved import, transitt og mellomlagring av melk og melkeprodukter fra tredjestater.
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert )
Sammendrag av innhold
Forordning (EU) nr. 605/2010 stiller dyre- og folkehelsemessige betingelser ved import, transitt og mellomlagring av melk og melkeprodukter til EU fra tredjestater, og opphever vedtak 2004/438/EF.
Forordning (EU) nr. 605/2010 viderefører i hovedsak betingelser som fulgte av vedtak 2004/438/EF i tillegg til å oppdatere henvisninger i sertifikatene til annet regelverk, blant annet forordning (EU) nr. 853/2004 (animaliehygiene), forordning (EU) nr. 854/2004 (animaliekontroll) og forordning (EU) nr. 37/2010 (grenseverdier for rester av farmakologiske virkestoffer).
De nærmere kravene som stilles i forordningen innebærer at melk og melkeprodukter bare kan importeres til EU:
- fra tredjestater som er oppført på listen i vedlegg I,
- dersom de oppfyller nærmere spesifikke krav til varmebehandling,
- dersom de følges av helsesertifikat som fremgår av vedlegg II del 2, utfylt og signert av offentlig veterinær hvor det bekreftes at bestemte dyre- og folkehelsekrav er oppfylt.
De samme kravene som stilles ved import gjelder også for melk og melkeprodukter som tas inn i EU fra en tredjestat og som skal videre til en tredjestat, enten ved at varene transporteres direkte videre til en tredjestat (transitt) eller ved at de lagres i EU før de sendes videre (mellomlagring). Varene skal imidlertid følges av et eget helsesertifikat i vedlegg II del 3.
Det stilles egne krav til melk og melkeprodukter som transporteres fra Russland via vei eller jernbane mellom de godkjente veterinære grensekontrollstasjonene i Latvia, Litauen og Polen og tilbake til Russland.
Helsesertifikater utstedt i henhold til vedtak 2004/438/EF var tillatt brukt frem til 30. november 2010.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten krever endring i norsk forskrift.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Rettsakten medfører ingen vesentlige økonomiske eller administrative konsekvenser for næring eller Mattilsynet.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten følger EØS-avtalens forenklede prosedyre og behandles ikke særskilt av Spesialutvalget for matproduksjon (SUMP). SUMP mottar til orientering en liste over rettsakter som følger forenklet prosedyre.
Vurdering
Mattilsynet anser rettsakten som EØS-relevant og akseptabel.
Status
Rettsakten ble vedtatt i EU 2. juli 2010 og trådte i kraft 1. august 2010.
Rettsakten er gjennomført i forskrift 11. mars 2013 om dyre- og folkehelsemessige betingelser ved import, transitt og mellomlagring av melk og melkeprodukter fra tredjestater.