Industriutslippsdirektivet (IED): gjennomføringsbestemmelser om rapportering om integrerte teknikker for utslippsbegrensninger i mineralolje- og gassraffinierier
Kommisjonens gjennomføringsbeslutning 2014/768/EU av 30. oktober 2014 om fastsettelse av type, format og hyppighet for opplysninger som medlemsstatene skal gjøre tilgjengelige om teknikker for integrert utslippshåndtering i mineralolje- og gassraffinerier, i henhold til europaparlaments- og rådsdirektiv 2010/75/EU
Commission Implementing Decision 2014/768/EU of 30 October 2014 establishing the type, format and frequency of information to be made available by the Member States on integrated emission management techniques applied in mineral oil and gas refineries, pursuant to Directive 2010/75/EU of the European Parliament and of the Council
EØS-komitebeslutning ratifisert av Island. Beslutningen trer i kraft 01.08.2016
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 19.12.2014)
Sammendrag av innhold
BREF-dokumentet med BAT-konklusjoner for raffinering av olje og gass under direktiv 2010/75/EU IED (2014/738/EU) gir anledning til bruk av «integrated emission management technique» (bobleprinsippet) for fastsettelse av korttids- eller langtidsgrenser (BAT-AEL) for utslipp av NOX og SO2 til luft. Dette omfattes av BAT-konklusjonene 57 og 58. Grensene kan da settes for anlegget som helhet eller til deler av eller grupper av utstyrsenheter på anlegget. Prinsippet anvendes allerede i Norge. Bruken av prinsippet forutsetter at den miljømessige virkningen/reduksjonen som oppnås etter bobleprinsippet blir minst like god eller bedre enn om BAT-AEL fastsettes for enkeltenheter (eksempelvis oljekjel, prosessovn). Bruken av prinsippet gir anledning til å gjennomføre tiltak der det er mest kostnadseffektivt – at tiltak kan gjennomføres på større kilder som gir større utslippsreduksjoner fremfor på mange små kilder.
I henhold til Kommisjonsbeslutning 2014/768/EU av 30. oktober 2014, skal medlemslandene rapportere på bruken av bobleprinsippet ved fastsettelse av grenser for utslipp av NOx og SO2 til luft.
Rapporteringen skal omfatte type utslippskilder som er regulert på denne måten og på hvilken måte grenseverdiene er satt. I tillegg skal det rapporteres på målesystemet for utslippet og resultater fra målingene.
Rapporteringen skal dekke årene 2017 - 2019 innen 30. september 2020.
Merknader
Gjennomføringen av beslutningen krever ikke endring av norsk regelverk og grupperes i gruppe 3 (rettsakter som ikke har konsekvenser for norsk lovgivning)
Økonomiske og administrative konsekvenser
Rapporteringsforpliktelsene som følger av beslutningen har ingen økonomiske konsekvenser for offentlige myndigheter i Norge. Private berøres heller ikke av beslutningen.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er behandlet ved skriftlig prosedyre i spesialutvalget for miljø der Olje- og energidepartementet, Helse- og omsorgsdepartementet, Kommunal- og moderniseringsdepartementet, Samferdselsdepartementet, Landsbruks- og matdepartementet, Nærings- og fiskeridepartementet, Finansdepartementet, Utenriksdepartementet og Klima- og miljødepartementet er representert.
Vurdering
Rettsakten ansees for å være relevant og akseptabel.
Status
Rettsakten er til behandling i EFTA-landene.
Sammendrag av innhold
BREF-dokumentet med BAT-konklusjoner for raffinering av olje og gass under direktiv 2010/75/EU IED (2014/738/EU) gir anledning til bruk av «integrated emission management technique» (bobleprinsippet) for fastsettelse av korttids- eller langtidsgrenser (BAT-AEL) for utslipp av NOX og SO2 til luft. Dette omfattes av BAT-konklusjonene 57 og 58. Grensene kan da settes for anlegget som helhet eller til deler av eller grupper av utstyrsenheter på anlegget. Prinsippet anvendes allerede i Norge. Bruken av prinsippet forutsetter at den miljømessige virkningen/reduksjonen som oppnås etter bobleprinsippet blir minst like god eller bedre enn om BAT-AEL fastsettes for enkeltenheter (eksempelvis oljekjel, prosessovn). Bruken av prinsippet gir anledning til å gjennomføre tiltak der det er mest kostnadseffektivt – at tiltak kan gjennomføres på større kilder som gir større utslippsreduksjoner fremfor på mange små kilder.
I henhold til Kommisjonsbeslutning 2014/768/EU av 30. oktober 2014, skal medlemslandene rapportere på bruken av bobleprinsippet ved fastsettelse av grenser for utslipp av NOx og SO2 til luft.
Rapporteringen skal omfatte type utslippskilder som er regulert på denne måten og på hvilken måte grenseverdiene er satt. I tillegg skal det rapporteres på målesystemet for utslippet og resultater fra målingene.
Rapporteringen skal dekke årene 2017 - 2019 innen 30. september 2020.
Merknader
Gjennomføringen av beslutningen krever ikke endring av norsk regelverk og grupperes i gruppe 3 (rettsakter som ikke har konsekvenser for norsk lovgivning)
Økonomiske og administrative konsekvenser
Rapporteringsforpliktelsene som følger av beslutningen har ingen økonomiske konsekvenser for offentlige myndigheter i Norge. Private berøres heller ikke av beslutningen.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er behandlet ved skriftlig prosedyre i spesialutvalget for miljø der Olje- og energidepartementet, Helse- og omsorgsdepartementet, Kommunal- og moderniseringsdepartementet, Samferdselsdepartementet, Landsbruks- og matdepartementet, Nærings- og fiskeridepartementet, Finansdepartementet, Utenriksdepartementet og Klima- og miljødepartementet er representert.
Vurdering
Rettsakten ansees for å være relevant og akseptabel.
Status
Rettsakten er til behandling i EFTA-landene.