Informasjon om investeringsprodukter: utfyllende bestemmelser
Norsk forskrift kunngjort 17.9.2024
Tidligere
- EØS-komitebeslutning 29.4.2022 om innlemmelse i EØS-avtalen
- EØS-komitebeslutningen trer i kraft 1.10.2024 som følge av oppfyllelse av forfatningsrettslige krav av EØS-komitebeslutning om tilknyttet rettsakt
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 29.3.2022)
Sammendrag av innhold
Kommisjonsforordning (EU) 2017/653 gir supplerende og detaljerte nivå 2-regler for PRIIPs om tekniske standarder for presentasjon av nøkkelinformasjonen i KID.
Kommisjonsforordning (EU) 2021/2268 gjør før det første endring i kommisjonsforordning (EU) 2017/653 når det gjelder den underliggende metodikken og presentasjonen av ytelsesscenarier. Kommisjonsforordningen gir nye metoder som ligger til grunn for beregningen av hensiktsmessige resultatscenarier, og en revidert presentasjon av disse scenariene, for å sikre at investorer ikke har upassende forventninger til den potensielle avkastningen de kan få fra investeringen.
Videre innebærer kommisjonsforordningen revidering av oppsummerende kostnadsindikatorer og endringer i innholdet i og presentasjonen av kostnadsinformasjon knyttet til PRIIPs for å lette investorers forståelse av de ulike typene kostnadsstrukturer, og for å gjøre det enklere for PRIIP-selgere og -rådgivere å bruke denne informasjonen.
Kommisjonsforordningen innebærer også endrede regler om presentasjon av og informasjon om tidligere resultater og presentasjon av kostnader bl.a. ved pakkede detalj- og forsikringsbaserte investeringsprodukter som tilbyr en rekke alternativer for investering, for å sikre mer klarhet i informasjonen om kostnadsimplikasjoner.
Videre justerer delegert kommisjonsforordning (EU) 2021/2268 overgangsordning for PRIIP-produsenter som tilbyr enheter av midler nevnt i artikkel 32 (UCITS) i forordning (EU) 1286/2014) (PRIIP-forordningen), til 30. juni 2022.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordningen er EØS-relevant, og forventes inntatt i EØS-avtalen. EØS-regler som svarer til forordninger, gjennomføres i norsk rett ved inkorporasjon.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Reglene forventes ikke å få vesentlige økonomiske eller administrative konsekvenser for myndigheter/foretak/forbrukere.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er vurdert av spesialutvalget for kapitalbevegelser og finansielle tjenester, der berørte departementer er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.