Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2024/327 av 19. januar 2024 om oppheving av gjennomføringsforordning (EU) 2015/429 om fastsettelse av reglene som skal følges ved innkreving av avgifter for kostnadene ved støyvirkninger
Innkreving av avgifter for støy fra godstog: oppheving av regelverk
EØS-komitebeslutning 12.6.2024 om innlemmelse i EØS-avtalen
Tidligere
- Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 22.1.2024
- EØS/EFTA-landenes utkast til EØS-komitebeslutning oversendt til Kommisjonen 27.3.2024
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 18.6.2024)
Sammendrag av innhold
Kommisjonen har vedtatt å oppheve forordning (EU) 2015/429. En stor del av befolkningen i Europa er plaget av støy fra jernbanen, spesielt fra godstransporten. Hensikten med forordning (EU) 2015/429 var å skape et insentiv til å skifte ut dagens bremseklosser på tog (vogner og lokomotiver) med komposittbremseklosser, som skaper mindre støy. Forordningen angir metoder som infrastrukturforvalter skal bruke ved innføring av en slik ordning. Innføring av ordningen er frivillig og pålegger ikke medlemsstatene å kreve at infrastrukturforvalterne endrer avgiftene i henhold til forordningen.
Årsaken til at Kommisjonen har opphevet forordningen er at ordningen ble lite brukt av medlemsstatene. Kommisjonen publiserte i 2021 et Staff Working Document som evaluerte forordningen. Evalueringen viste at selv om forordningen hadde positive virkninger, var disse begrenset. I tillegg var det flere medlemsstater som brukte ulike ordninger for statsstøtte for å finansiere utskiftning av bremseklossene, og andre verktøy ble brukt for å oppnå formålene med forordningen.
Artikkel 1 opphever forordning (EU) 2015/429.
Artikkel 2 sier at forordningen skal oppheves 20 dager etter publisering i OJ.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordning (EU) 2015/429 oppheves. Forskriften som gjennomfører forordningen, vil da også måtte oppheves.
Ettersom ordningen ikke er innført eller i bruk i Norge, vil oppheving av forordningen ikke få noen praktisk betydning for jernbaneforetakene eller Bane NOR som infrastrukturforvalter. Bane NOR mister mulighet til å benytte seg av ordningen i forordningen, men har uttalt at de per i dag ikke har vurdert, eller har noen konkrete planer om å ta i bruk ordningen. Forordningen er hjemlet i direktiv 2012/34/EU artikkel 31 (5). Denne bestemmelsen er tatt inn i jernbaneforskriften § 6-2 (3), hvor det fremgår at «[i]nfrastrukturavgiftene kan ta hensyn til miljøkostnadene som følger av å kjøre toget, og fremme ettermontering av bremseteknologi med lavere støynivå på jernbanevogner». Bestemmelsen i direktivet er ikke opphevet, så det vil fortsatt være mulig for infrastrukturforvalter å ta hensyn til miljøkostnadene som følger av å kjøre toget, i avgiftsordningen.
Forslag om å gjennomføre forordning 2024/327 i Norge, og dermed å oppheve forskrift som gjennomfører 2015/429, er ikke sendt på høring, da det regnes som åpenbart unødvendig.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Ordningen med innkreving av avgifter for kostnadene ved støyvirkninger har ikke vært tatt i bruk i Norge. Opphevelsen av forordningen får ingen praktiske eller økonomiske konsekvenser for jernbaneforetakene eller infrastrukturforvalter.
Sakkyndige instansers merknader
Forordningen følger EFTA's hurtigprosedyre ('fast-track') og EØS-notat klareres ikke i Spesialutvalget for Transport. Statens jernbanetilsyn vurderer forordningen som relevant og akseptabel for Norge.
Vurdering
Rettsakten er EØS-relevant og akseptabel. Det er ikke behov for tilpasningstekst.
Status
Rettsakten er vedtatt i EØS-komiteen (145/2024) og i kraft fra og med 13. juni 2024.