Kommisjonsforordning (EU) 2024/1030 av 27. mars 2024 om endring av forordning (EF) nr. 748/2009 med hensyn til oppdatere av listen over luftfartøyoperatører som utfører luftfartsvirksomhet nevnt i vedlegg I til europaparlaments- og rådsdirektiv 2003/87/EF
Innlemming av luftfartssektoren i kvotehandelsystemet med klimagasser: ajourføring 2024 om europeiske luftfartøyoperatører og administrerende land
EØS-notat offentliggjort 15.4.2024
Tidligere
- Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 5.4.2024
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 15.4.2024)
Sammendrag av innhold
Rettsakten lister opp hvilke land som har ansvaret for å administrere de enkelte luftfartøysoperatørene i forbindelse med inkluderingen av luftfart i Direktiv 2003/87/EF (kvotedirektivet). For å redusere de administrative kostnadene, skal luftfartøysoperatørene bare måtte forholde seg til én medlemsstat med hensyn til praktiske forhold, for eksempel ved tildeling og innlevering av klimakvoter. Hvorvidt en operatør er kvotepliktig avhenger av hvilke luftfartsaktiviteter selskapet gjennomfører, jf. Vedlegg I til Direktiv 2003/87/EF. Kvoteplikten avhenger av om operatøren utfører flyvninger som faller innenfor Vedlegg I. Operatører som står på listen kan falle utenfor kvoteplikten, og operatører som ikke står på listen kan være kvotepliktige. Listen skal oppdateres årlig innen 1. februar.
Norge er ansvarlig for å administrere 14 operatører.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten er vedtatt med hjemmel i direktiv 2003/87/EF (kvotedirektivet). Dette direktivet er innlemmet i EØS-avtalen og gjennomført i norsk rett.
Rettsakten vil - i likhet med tidligere versjoner av administrasjonslisten - bli gjennomført i norsk rett gjennom henvisning i klimakvoteforskriften § 1-5 annet ledd.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Administrasjonskostnadene blir høyere for land som har ansvar for mange operatører. Norge har ansvar for få operatører sammenlignet med de fleste andre land. Antallet kvoter hvert land får anledning til å selge er uavhengig av hvor mange operatører landet administrerer.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten har ikke vært forelagt Spesialutvalget for miljø, der berørte departementer er representert fordi rettsakten ikke har spesielle konsekvenser for Norge. Forskriften som gjennomfører rettsakten i norsk rett er ikke sendt på offentlig høring i Norge da høring anses som "åpenbart unødvendig" i utredningsinstruksens forstand.
Vurdering
Rettsakten er en oppdatering av en rettsakt som allerede er innlemmet i EØS-avtalen, og vurderes som EØS-relevant og akseptabel.
Status
Rettakten ble publisert i EUs Official Journal 5. april 2024 og trådte i kraft tre dager senere.
Rettsakten er til vurdering i EFTA-statene.