Innskuddsgarantidirektivet 2014 om garanti for innskudd i banker og kredittinstitusjoner
Fortolkningsdom avsagt av EU-domstolen 30.4.2024
Tidligere
- Høring om initiativet for gjennomgang av regelverket igangsatt av Kommisjonen 25.2.2021. Høringen omfatter også direktiv 2014/59/EU (BRRD-direktivet om krisehåndtering) og forordning (EU) 806/2014 (SRM-forordningen om avvikling)
EU-direktivet fra 2014 opprettholder bestemmelsen om maksimal innskuddsgaranti på 100 000 euro, dvs rundt halvparten av den norske innskuddsgarantien på to millioner kroner. Ifølge den norske banklovkommisjonens utredning fra 2016 vil Norge be om en lengre overgangstid i forbindelse med innlemmelse av direktivet i EØS-avtalen. Norske myndigheter har uttalt at dersom EUs medlemsstater får overgangsperioder for å bygge opp sine garantiordninger, er det minst like relevant for Norge å få overgangsordninger med samme tidshorisont.
Bakgrunn
(fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 26.2.2025)
Sammendrag av innhold
Etter DGSD artikkel 19 nr. 6 skal EU-kommisjonen, støttet av Den europeiske banktilsynsmyndigheten (EBA), utarbeide en rapport til Europaparlamentet og Rådet om gjennomføringen av DGSD. Som grunnlag for dette har EBA utarbeidet tre «opinions» om henholdsvis
(i) “Eligibility of deposits, coverage level and cooperation between guarantee schemes”
(ii) “Deposit guarantee scheme payouts»
(iii) “Deposit guarantee scheme’s funding and use of DGS funds”
Rapportene er tilgjengelig på https://eba.europa.eu/eba-puts-forward-concrete-proposals-improve-current-dgsd-legal-framework .
I rapportene gir EBA anbefalinger om tiltak for å videreutvikle og forbedre DGSD (det fremmes til sammen 81 forslag til forbedringer). Rapportene har dannet grunnlag for en prosess i kommisjonens Expert Group on Banking, Payments and Insurance (EGBPI), hvor Norge deltar som observatør. Prosessen EGBPI er foreløpig ikke avsluttet.
Sakkyndige instansers merknader
Det er foreløpig identifisert fire forhold som er særlig viktige for Norge, og som er kommunisert til EU-kommisjonen
(i) Nivået for garanterte innskudd i DGSD bør være høyere enn dagens nivå på EUR 100.000 (Norge har idag et dekningsnivå på NOK 2 000 000)
(ii) Forholdet til statsstøtteregelverket ved bruk av alternative (preventive) tiltak bør avklares, herunder bør private og offentlige innskuddsgarantiordninger likestilles.
(iii) Innskudd mottatt på grensekryssende basis (uten filialetablering) og innskudd mottatt gjennom filial i EØS bør likebehandles når det gjelder samarbeid mellom hjemland og vertsland etter prosedyren i DGSD artikkel 14 (2).
(iv) Det bør være full fleksibilitet (uten tvungent rekkefølget) når det gjelder bruk av innskuddsgarantiordningens tilgjengelige midler. Dette slik at den konkrete situasjon kan håndteres på best mulig måte.
Vurdering
Rettsakter om innskuddsgarantiordninger er EØS-relevante. Innskuddsgarantidirektivet fra 2014 er foreløpig ikke tatt inn i EØS-avtalen, men det materielle innholdet (med unntak av Innskuddsgarantidirektivets dekningsnivå for garanterte innskudd) er gjennomført i finansforetaksloven kapittel 19 og i lov om Bankenes sikringsfond.
Status
Forslag fra Kommisjonen var ventet høsten 2021, men ble aldri fremmet. Notatene fra EBA var imidlertid en del av bakgrunnsmaterialet som lå til grunn for forslagene til endringene i innskuddsgarantidirektivet under CMDI-review. Se eget EØS-notat om dette.