Kommisjonens gjennomføringsbeslutning (EU) 2025/264 av 11. november 2024 om fastsettelse av en mal om inkludering av sentrale ytelsesindikatorer for medlemsstaters rapportering under europaparlaments- og rådsdirektiv 2010/40/EU
ITS-direktivet innen veitransport: fastsettelse av maler for rapportering
EØS-notat offentliggjort 14.5.2025
Tidligere
- Utkast til beslutning lagt fram av Kommisjonen 25.6.2024 med tilbakemeldingsfrist 23.7.2024
- Utkast til kommisjonsbeslutning godkjent av komite (representanter for medlemslandene) og publisert i EUs komitologiregister 30.9.2024
- Kommisjonsbeslutning publisert i EU-tidende 10.2.2025
Bakgrunn
(fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 12.5.2025)
Sammendrag av innhold
ITS-direktivet (2010/40/EU) pålegger medlemsstatene å implementere intelligente transportsystemer (ITS) for å forbedre effektiviteten og sikkerheten i transportsektoren. Endringsdirektiv 2023/2661 reviderte ITS-direktivet og er per april 2025 i EØS-prosess for innlemmelse i EØS-avtalen og gjennomføring i norsk rett.
Artikkel 17 i direktivet fastsetter at medlemsstatene skal rapportere til EU-kommisjonen om gjennomføringen av direktivet og tilhørende delegerte rettsakter. Gjennomføringsbeslutning 2025/264 spesifiserer formatet og innholdet i disse rapportene, herunder krav til nøkkelindikatorer for ytelse (KPIer), for å sikre enhetlig og sammenlignbar informasjon.
Rapporteringsplikten er fastsatt i selve direktivet, mens gjennomføringsbeslutningen operasjonaliserer kravene og konkretiserer hva rapporteringen skal omfatte.
Hovedinnhold i beslutningen
• Rapporteringsmal: Beslutningen inneholder en detaljert mal for medlemsstatenes rapportering. Malen dekker nasjonale aktiviteter og prosjekter samt geografisk tilgjengelighet av data og tjenester.
• Nøkkelindikatorer (KPI-er): Beslutningen fastsetter spesifikke KPIer for å evaluere effektene av ITS-løsningene KPIene gir innsikt i ytelsen og bidrar til å identifisere områder som trenger forbedring.
• Rapporteringsfrekvens: Medlemsstatene skal levere den første rapporten innen 21. mars 2025. Deretter skal det leveres oppfølgingsrapporter hvert tredje år for å dokumentere fremdriften i implementeringen av ITS-direktivet og relaterte rettsakter.
Mer detaljert om bestemmelser om rapportering
Artikkel 17 i direktiv 2023/2661 fastsetter følgende:
(1) Medlemsstatene skal senest 21. mars 2025 rapportere status for nasjonale ITSaktiviteter og prosjekter innen de prioriterte områdene nevnt i direktivets artikkel 2, samt tilgjengeliggjøring av data og tjenester som spesifisert i vedlegg III og IV til direktivet.
(2) Kommisjonen har myndighet til å vedta gjennomføringsrettsakter som spesifiserer rapporteringsmalen og KPIene for å vurdere gjennomføringen av direktivet og tilknyttede rettsakter. Disse gjennomføringsrettsaktene skal være i tråd med proporsjonalitetsprinsippet, basert på beste praksis og skille mellom obligatoriske KPIer og tilleggsindikatorer som kan inkluderes der det er hensiktsmessig. Disse gjennomføringsrettsaktene skal vedtas i samsvar med undersøkelsesprosedyren nevnt i artikkel 15(4).
(3) Medlemsstatene skal rapportere om fremdriften i implementeringen av direktivet og relaterte rettsakter. Kommisjonen skal sikre at rapporteringsfristene i de delegerte rettsaktene vedtatt i henhold til artikkel 6 er tilpasset denne rapporteringsfrekvensen.
(4) Kommisjonen skal, senest 12 måneder etter medlemsstatenes rapporteringsfrist, legge frem en samlet rapport for Europaparlamentet og Rådet om fremdriften i implementeringen av direktivet og tilknyttede rettsakter.
Gjennomføringsbeslutning 2025/264 består av tre artikler:
Artikkel 1 fastsetter at mal for rapportering, inkludert KPIer, er spesifisert i gjennomføringsbeslutningens vedlegg I. Det geografiske omfanget, tidsrammen og om KPIene er obligatoriske eller valgfrie, er fastsatt i vedlegg II.
Artikkel 2 opphever gjennomføringsbeslutning 2011/453/EU, som dreide seg om ikkebindende retningslinjer for rapportering på det opprinnelige ITS-direktivet fra 2010.
Artikkel 3 angir at gjennomføringsbeslutningen er adressert til medlemsstatene. Dette betyr at den også vil gjelde for EØS-statene dersom den innlemmes i EØS-avtalen.
Rapporteringsmalens innhold og formål
Medlemsstatene skal i sine rapporter redegjøre for gjennomføringen av artiklene 5 til 11 samt artikkel 16 i ITS-direktivet, herunder hvordan kravene er etterlevd i praksis. Rapporteringen skal også omfatte en oversikt over anvendte og nødvendige økonomiske ressurser knyttet til gjennomføring av de ulike tiltakene. Den skal også inneholde medlemsstatens vurdering av eventuelt behov for endringer i direktivet.
For å sikre at Kommisjonen mottar strategisk relevante og politisk hensiktsmessige opplysninger, skal rapporten gi innsikt i tilgjengeligheten og tilgangen til de ulike datatypene som er oppført i vedlegg III til ITS-direktivet. Disse vurderingene skal baseres på såkalte «informerte estimater».
KPIene skal bidra til å gi en oversikt over innføringen og effekten av ITS-utstyr og -tjenester i EU over tid. Når det gjelder KPIer som måler fordelene ved ITS-tjenester, spesielt med hensyn til reisetid, trafikkulykker og CO-utslipp, er målet å etablere pålitelige referanseverdier. Dette krever tilstrekkelig store og representative datagrunnlag, slik at man kan komme frem til så pålitelige konklusjoner som mulig.
Det anerkjennes imidlertid at det i enkelte tilfeller kan være utfordrende å isolere effekten av ITS-tiltak fra andre faktorer.
EØS-relevans og konsekvenser for Norge
Ved å standardisere rapporteringsprosessen skal gjennomføringsbeslutning 2025/264 sikre at EU-kommisjonen mottar konsistente og sammenlignbare data fra alle medlemsstater. Dette legger grunnlaget for en helhetlig vurdering av ITS-implementeringen på tvers av EU og EØS, og muliggjør identifisering av beste praksis samt områder som krever ytterligere oppmerksomhet eller ressurser.
For Norge, som EØS-medlem, innebærer dette at tilsvarende rapporteringskrav vil gjelde, forutsatt at beslutningen innlemmes i EØS-avtalen. Dette vil bidra til at norske ITS-tiltak vurderes opp mot europeiske standarder, noe som kan fremme bedre integrasjon og samarbeid innen transportsektoren.
Merknader
- Rapporter i henhold til kravene i det opprinnelige ITS-direktivet er utarbeidet og oversendt hvert tredje år. Første rapport i henhold til revidert direktiv og malen som er beskrevet i denne gjennomføringsbeslutningen ble oversendt i mars 2025.
- Statens vegvesen har våren 2025 fått i oppdrag å utarbeide forslag til endringer i ITSloven basert på det reviderte ITS-direktivet og eventuelle nasjonale behov for å sikre implementeringen av ITS.
Sakkyndige instansers merknader:
Beslutningen er primært en presisering av bestemmelser i ITS-direktivet, der det i artikkel 17 skisseres hvordan medlemsstatene skal rapportere. Beslutningen innebærer ingen vesentlige avvik fra tidligere forståelse av rapporteringsplikten utover at rapporteringen nå er obligatorisk, og at Kommisjonen har fremlagt en mal som skal brukes. Det har derfor ikke blitt innhentet synspunkter fra andre sakkyndige instanser enn Statens vegvesen og heller ikke
blitt gjennomført formell høring.
Vurdering
Det antas at beslutningen ikke medfører behov for forskriftsendringer, men dette tas med i vurderingen når Statens vegvesen nå jobber med utkast for endringer i ITS-loven og underliggende forskrifter. Saken må sees i sammenheng med hvordan selve ITS-direktivet vil bli implementert.
Rettsakten medfører ikke økonomiske eller administrative konsekvenser av betydning.
Status
Beslutningen ble vedtatt 11. november 2024 og publisert i Official Journal of the European Union 10. februar 2025.
Gjennomføringsbeslutning 2011/453/EU oppheves.
Statens vegvesen har deltatt i ekspertgruppemøter knyttet til arbeidet med denne gjennomføringsbeslutningen. Norge har hittil rapportert i henhold til kravene hvert tredje år, og leverte den første rapporten i henhold til endringsdirektiv 2023/2661 og beslutning 2025/264 i mars 2025.