Kapasitetsfordeling på jernbane
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 27.7.2023)
Sammendrag av innhold
Som del av Greening transport package har DG MOVE varslet endringer i reglene om kapasitetsfordeling på jernbane. Formålet er å forbedre prosessen for allokering av infrastrukturkapasiteten, særlig for å styrke grenseoverskridende transport og langdistansetjenester. Forslaget vil først og fremst gå ut på å foreslå alternativer til dagens modell for kapasitetsfordeling som går frem av direktiv 2012/34/EU og som er gjennomført i jernbaneforskriften. Denne beskrives som annual, manual and national, og forslagene vil gjøre kapasitetsfordelingsprosessen mer fleksibel, digital og europeisk.
Forslaget kan ventes å ta utgangspunkt i infrastrukturforvalternes TTR-initiativ/prosjekt (TimeTable Redesign), og dermed gi dette prosjektet en «legal backbone». Det vises til at den samlede kapasiteten i jernbanenettet kan økes med 6 % ved å innføre en mer fleksibel kapasitetsfordelingsprosess.
Eksempler på tiltakene Kommisjonen vurderer for å møte dette er blant annet:
- Opprettelse av en europeisk koordineringsenhet for infrastrukturforvaltere og et europeisk markedsovervåkingsorgan som fører tilsyn med koordineringsenheten. Dersom dette blir foreslått, skal disse nye enhetene utfylle nasjonale organer og virksomheter.
- Nye regler for hvordan infrastrukturforvaltere skal fordele ruteleier til jernbaneforetakene. Formålet med initiativet er særlig å forbedre grenseoverskridende jernbanetransport, men for å oppnå dette vurderer Kommisjonen at det er nødvendig med ytterligere harmonisering av prosessene for fordeling av infrastrukturkapasitet på hele det europeiske jernbanenettet.
Saken er også relatert til den tidligere varslede revisjonen av forordning 913/2010 om godskorridorer. En evaluering viste at forordningens virkemidler ikke er tilstrekkelig egnet til å oppnå de tilsiktede målene. Forslaget vil etter hva vi kjenner til kunne ta form av en forordning, som også vil oppheve og avløse gjeldende godskorridorforordning og legge alle kapasitetsfordelingsreglene inn i 2012/34/EU-direktivet. Hensikten er å oppnå et enhetlig regelsett på dette området. Det er aktuelt å foreslå visse sentraliserende tiltak, som en koordinert europeisk kapasitetsfordelingsprosess. I tilknytning til dette vil det være viktig å sikre tilstrekkelig nasjonal kontroll over disse prosessene og tilhørende regler om prioritering av ulike typer jernbanetrafikk.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Det foreligger ikke noe konkret forslag om regler ennå. Det kan være aktuelt å endre jernbaneforskriften hva gjelder kapasitetsfordeling, men det vil avhenge av hvordan ordningen blir innrettet. Blir de nye reglene vedtatt som forordning, vil det redusere omfanget av den nasjonale lovgivningen, fordi disse reglene i dag er forankret i direktiv.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Det er for tidlig å så noe om hvilke konskvenser et revidert regelverk vil ha. Men det er grunn til å anta at forslaget om nye bestemmelser vil ha betydning for alle aktører på jernbanesektoren, og særlig jernbaneforetakene og infrastrukturforvalter vil bli truffet av de nye reglene. Det er derfor viktig at aktørene blir informert og oppfordret til å involvere seg i prosessen.
Sakkyndige instansers merknader
Både SD og SJT følger saken nøye, særlig gjennom europeiske fora. Bane NOR deltar i TTR-prosjektet, men avventer videre gjennomføring til det rettslige rammeverket er på plass. SD har i 2022 gitt innspill til den offentlige høringen om initiativet.
Status
Arbeidet er på et tidlig stadium. I forbindelse med revisjon av bestemmelsene om fordeling av infrastrukturkapasitet på jernbane, så har DG Move iverksatt en konsekvensutredning for å kartlegge utfordringer i jernbanesektoren. Det er grunn til å forvente at en rapport fra konsekvensutredningen vil komme rundt mars/ april 2023 og at et eventuelt forslag vil være en del av den varslede Greening transport package som legges frem i juni 2023.