Delegert kommisjonsforordning (EU) 2025/1264 av 27. juni 2025 om utfylling av europaparlaments- og rådsdirektiv 2013/36/EU med hensyn til tekniske reguleringsstandarder som spesifiserer minimumsinnholdet i likviditetsstyringspolitikken og -prosedyrene for visse utstedere av aktiva-baserte verdier og e-penger
Kapitalkravsdirektivet 2013 (CRD IV): spesifisering av minimumsinnholdet i likviditetsstyringspolitikken og -prosedyrene for visse utstedere av aktiva-baserte verdier og e-penger
EØS-notat offentliggjort 15.11.2025
Tidligere
- Utkast til delegert kommisjonsforordning sendt til Europaparlamentet og Rådet for klarering 27.6.2025
- Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 3.10.2025
- EØS/EFTA-landenes utkast til EØS-komitebeslutning oversendt til Kommisjonen 29.10.2025
Bakgrunn
(fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 14.11.2025)
Sammendrag av innhold
Forordningen er utfyllende regelverk til direktiv (EU) 2023/1114 om markeder for kryptoverdier (MiCA). MiCA er innlemmet i EØS-avtalen og gjennomført i norsk rett i lov 27. mai 2025 nr. 20 om kryptoeiendeler (kryptoeiendelsloven).
Det følger av MiCA artikkel 45 (3) at utstedere av signifikante eiendelsbaserte token skal vurdere og overvåke likviditetsbehovet for å oppfylle eventuelle krav om innløsning framsatt av innehaverne. For dette formålet skal utstedere av signifikante eiendelsbaserte token fastsette, opprettholde og gjennomføre retningslinjer og prosedyrer for likviditetsstyring. Disse retningslinjene og prosedyrene skal sikre at reserveeiendelene har en robust likviditetsprofil som gjør det mulig for utstedere av signifikante eiendelsbaserte token å fortsette normal drift, også i scenarioer med likviditetsstress.
Kravene i artikkel 45 (3) gjelder også for utstedere av signifikante e-pengetoken, jf. MiCA artikkel 58 (1) bokstav a. Nasjonale tilsynsyndigheter kan i henhold til MiCA artikkel 35 (4) og artikkel 58 (2) på nærmere vilkår pålegge utstedere av (ikke-signifikante) eiendelsbaserte token og e-pengetoken å etterlevere kravene i MiCA artikkel 45 (3).
Forordningen spesifiserer minimumskrav til retningslinjene og prosedyrene for likviditetsstyring etter MiCA artikkel 45 (3).
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten vil tas inn i EØS-avtalen og gjennomføres i norsk rett ved inkorporering. Dvs. at det i lov eller forskrift tas inn en bestemmelse om at rettsakten gjelder som norsk lov eller forskrift med de tilpasninger som følger av vedlegg IX, protokoll 1 til avtalen og avtalen for øvrig.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Rettsakten vil ikke ha vesentlige negative økonomiske og administrative konsekvenser.
Sakkyndige instansers merknader
Finanstilsynet har vurdert rettsakten.
Vurdering
Rettsakten anses som EØS-relevant og akseptabel.
Rettsakten er vedtatt og har trådt i kraft i EU og ikrafttredelsestidspunkt må derfor tilpasses
Status
Rettsakten er vedtatt i EU, men enda ikke tatt inn i EØS-avtalen.