Delegert kommisjonsforordning (EU) 2024/856 av 1. desember 2023 om utfylling av europaparlaments- og rådsdirektiv 2013/36/EU med hensyn til tekniske reguleringsstandarder som spesifiserer sjokkscenarioene i forbindelse med tilsyn, de felles modell- og parameterantakelsene og hva som utgjør en stor nedgang
Kapitalkravsdirektivet 2013 (CRD IV): utfyllende bestemmelser om hva som utgjør en stor nedgang
Norsk forskrift kunngjort 9.10.2024
Tidligere
- Utkast til delegert kommisjonsforordning sendt til Europaparlamentet og Rådet for klarering 1.12.2023
- Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 24.4.2024
- EØS-komitebeslutning 23.9.2024 om innlemmelse i EØS-avtalen
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 31.5.2024)
Sammendrag av innhold
Forordningen er utfyllende regelverk til direktiv 2013/36/EU (CRD - Capital Requirement Directive) om tilsyn med banker, kredittforetak og finansieringsforetak.
Forordningen har utfyllende bestemmelser om renterisiko knyttet til institusjoners ordinære virksomhet utenom handelsporteføljevirksomheten. For den ordinære virksomheten spesifiserer forordningen en standardisert metodikk og en forenklet standardisert metodikk for å måle effekter som påvirker både den økonomiske verdien av institusjonens egenkapital og netto renteinntekter som følge av mulige endringer i rentesatser. Med forenklet standardisert metodikk skal det tas hensyn til at mindre og ikke-komplekse institusjoner normalt sett har behov for enklere styringssystemer og at de har mindre ressurser.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Når forordningen er tatt inn i EØS-avtalen, vil den gjennomføres i norsk rett ved inkorporasjon i § 2 andre ledd i CRR/CRD-IV forskriften. (Inkorporasjon betyr at det i lov/forskrift tas inn en bestemmelse om at EU/EØS-forordningen gjelder som norsk lov/forskrift med de tilpasninger som følger av EØS-komitebeslutningen).
Økonomiske og administrative konsekvenser
Reglene forventes ikke å få vesentlige økonomiske eller administrative konsekvenser for myndigheter/foretak/forbrukere. Se neste punkt som kan medføre en lite hensiktsmessig konsekvens.
Sakkyndige instansers merknader
Finanstilsynet har vurdert rettsakten som relevant, men det vurderes som lite hensiktsmessig at tabellene i forordningens annex del A ikke inkluderer norske kroner (NOK). I tabellene spesifiseres kalibreringsnivået på rentesjokket for de ulike stresscenarioene for alle EU-land med flere. Det bør vurderes om en tilpasningstekst skal tas inn for å spesifisere kalibreringsnivået for NOK også. Alternativet vil være at hver enkelt institusjon selv må beregne de ulike rentesjokkene i tråd med metoden som er beskrevet i del B av annex. Et slikt alternativ vurderes som lite hensiktsmessig da det særlig for mange mindre institusjoner medfører en unødvendig byrde.
Status
Forordningen trer i kraft i EU 14. mai 2024. Den vil tre i kraft i Norge etter at den er tatt inn i EØS-avtalen.