Kapitalkravsforordningen (CRR) og krisehåndteringsdirektivet (BRRD): endringsbestemmelser for konsern med globalt systemviktige institusjoner
Høring igangsatt av Finansdepartementet 27.6.2025 med frist 30.9.2025
Tidligere
- Statusnotat publisert av Europaparlamentets utredningsavdeling 20.12.2022
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 7.6.2023)
Sammendrag av innhold
Forordning inneholder justeringer i CRR og BRRD som har vist seg nødvendige for at regelverket som omhandler MREL for globalt systemviktige banker (G-SII) inkludert datterselskap av disse og avklaringer mht. tredjeland skal være klart og konsistent.
Forordningen justerer også CRR og BRRD ved innføring av et fradragsregime for beregning av intern MREL ved konsernstrukturer som inkluderer mellomliggende datterselskap og nødvendige justeringer i soliditetsregelverket for å forene dette med fradragsregimet.
Forordningen gir EU-kommisjonen et mandat til å undersøke virkningen av fradragsregimet, og eventuelt foreslå endringer. EU-Kommisjonen publiserte forslag til slike endringer 18. april 2023 (COM(2023) 229.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordningen er vedtatt og gjelder fra 14. november 2022. Visse deler av forordningen knyttet til ovennevnte fradragsregime gjelder derimot først fra 1. januar 2024.
Når den innlemmes i EØS-avtalen, vil endringene i CRR gjennomføres i norsk rett ved inkorporasjon i CRR/CRD IV-forskriften.
Forordningen endrer BRRD på visse punkter. Medlemsland skal innen 15. november 2023 ta disse endringene inn i sitt lovverk og kommunisere disse endringene til kommisjonen.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Reglene forventes ikke å få vesentlige økonomiske eller administrative konsekvenser for norske myndigheter/foretak/forbrukere.
Sakkyndige instansers merknader
Finanstilsynet har vurdert forslaget som EØS-relevant og akseptabelt.
Status
Reglene er vedtatt og trådte i kraft i EU 14. november 2022. Reglene er til vurdering av EØS/EFTA-statene for innlemmelse i EØS-avtalen.
Kommisjonen presenterte 18. april 2023 sitt forslag til justeringer i fradragsregimet, jf. mandat til dette i forordningen. Forslaget vil være gjenstand for forhandlinger i Råd og Parlament. Finanstilsynet vil avvente utfallet av disse til man vurderer konkret hvordan bestemmelsene i forordningen inkludert ev. justeringer bør hensyntas i norsk lovgivning.